Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Älä usko kaikkea, mitä edes VENE-lehti kirjoittaa

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

Home / Forums / Laituri / Älä usko kaikkea, mitä edes VENE-lehti kirjoittaa

  •  Lukija

    VENE-lehden tammikuun 2015 numerossa oli artikkeli ”Runko on veneen selkäranka”. Minusta artikkelissa oli yllättäviä ja outoja väitteitä veneen kulkuominaisuuksista ja kirjoitin siitä lehteen vastineen. Vastineeni luvattiin julkaista ”Tappi irti”-palstalla. Koskaan sitä ei kuitenkaan julkaistu ja kun huhtikuussa kyselin asiaa uudestaan, sain artikkelin kirjoittajalta Tuomo Kanervalta hyvin ylimalkaisen vastauksen, jossa hän perusteli omia näkemyksiään viitaten vain venealan kirjallisuuteen yleensä ja ”yleisesti vakiintuneisiin teorioihin”. Minä olisin halunnut tarkempia lähdetietoja, mutta en ole niitä sen koommin saanut. Omat ulkomaiset ja hyvin tunnetut tietolähteeni kerroin vastauksessani. Minun käsitykseni on, että artikkeli perustuu virheellisesti mekaniikan oppeihin, kun sen olisi pitänyt pohjautua hydrodyamiikkaan. Tämän vuoksi artikkelissa oli lukuisia omituisia väittämiä, jotka eivät vastaa käytäntöä. Ihmettelen erityisesti sitä, että VENE-lehti ilmeisesti pyrkii painamaan villaisella sen tekstiä kohtaan esittämäni kritiikin. Saa nähdä, milloinka tämäkin tekstini moderoidaan pois. Ilmoitin jo em. syistä toukokuun lopulla kokonaan lopettavani VENE-lehden pitkäaikaisen tilaukseni, mutta tähänkään ei lehden taholta ole mitenkään reagoitu.

    Kari Rauhala
    KLV, veneen katsastaja

     jukka

    Enpä päässyt lukemaan kyseistä artikkelia digilehdestä, vaikkakin olen lehden kestotilaaja ja kirjautunut sisään. ”Jos ongelmia niin soittele”,…. asiakaan kyykytystä.
    Tiedon, tai oikoluvun taso on selkeästi laskenut lehdessä. Tästä esimerkkinä numerossa 5/15 artikkelissa ”Nesteet liikkeelle” kirjoittaja ei tiedä miten neste virtaa siipipyöräpumpussa.
    Numerossa 6/15 dieselpolttoaineen murheista, mikrobi kasvustosta.Kasvusto ei vaadi korkeaa lämpötilaa, kasvusto elää ainakin -50 asteessa. Tieto perustuu siihen, että pitkänmatan lentokoneiden tankeista löytyy vastaavaa kasvustoa, vaikkakin polttoaine on varmasti parasta laatua.
    Kirjoittaja toteaa, ”jos kasvustoa ilmenee, puhdista tankki.”
    Tämä on ainoa konsti päästä ongelmasta eroon.

You must be logged in to reply to this topic.

X