Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Käytetyt purjeveneet – Kymppitonnilla purjeveneen omistajaksi

Purjehdus voi olla paljon muutakin, kuin perhelomailua ja pitkiä matkoja täysin asuttavassa veneessä. Kun mielen avaa toisenlaisille tavoille harrastaa, aukeaa myös mahdollisuus omaan veneeseen hyvin kohtuullisilla kustannuksilla.

27.05.2020

Kirjoittajapasi nuutinen

Kuvaajajuha virtanen, jarmo wright, veneen arkisto

Harrastaminen onnistuu toki ihan ilmaiseksikin. Tyypillisesti purjevene vaatii, tai ainakin toivoo miehistöä. Tässä mielessä se on moottoroitua serkkuaan seurallisempi laite. Mukaan houkutellut maakravut myös pääsevät osallistumaan veneen käsittelyyn muutenkin kuin katsojina.

Jos tuttavapiirissä ei satu purjeveneilijöitä olemaan, soitto lähimpiin kerhoihin auttaa. Paikalliskisoihin tarvitaan melkein jatkuvasti miehistöä ja ne ovat erinomainen tapa muutaman ensimmäisen kontaktin tavoittamiseen. Reipas gasti saa tuota pikaa yllin kyllin kutsuja muihinkin veneisiin.

Moni viihtyy ”heittogastina” vuosikausia, mutta ennen pitkää alkaa useimmilla väikkyä mielessä oman veneen hankinta. Silloin on hyötyä miehistökokemuksesta mahdollisimman erilaisissa veneissä. Juuri se avaa perspektiiviä siihen, kuinka monenlaisista purjehdustavoista voi itselleen sopivinta etsiä.

Purjehduksesta tuli koko kansan harrastus 1970-luvulla, kun lujitemuovi teki pienten ja edullisten retkiveneiden sarjavalmistuksen mahdolliseksi. Erityisen runsaana sellaisten mallistot kukkivat pohjoismaisilla veistämöillä. Huono uutinen on, että tuo kukinta on kuollut pois. Hyvä uutinen on, että hämmästyttävän suuri osa sen hedelmistä purjehtii edelleen ja edullisempina kuin koskaan. Purjehduksen imago kalliina harrastuksena ei ole ikinä ollut niin virheellinen kuin nyt.

Perusretkipurressa oli pari täyspitkää punkkaa ja paikka keittimelle. Erinomaisesti purjehtivia, klassikon asemaan vakiintuneita esimerkkejä ovat H-vene ja folkkari, mutta muitakin vastaavilla tiloilla varustettuja löytyy purjehduskuntoisina muutamalla tonnilla. Niillä retkeiltiin aikoinaan todella kauas, ja vähäisemmässä määrin niin tehdään edelleen. Aika on muuttunut, mutta ihmisen fysiikka ei: mikä oli mahdollista tuolloin, on sitä edelleen, kun vain asenne on kohdallaan. Suuressa mittakaavassa sen todisti juuri Tapio Lehtinen kuuluisalla Golden Globe Race -purjehduksellaan.

Silti nostimme hieman hinta- ja mukavuusrajoja tähän koosteeseen. Ihmisten vaatimustaso on noussut, mutta niin on elintasokin. Tutkitaan siis, millaisen purren saa noin 10 000 eurolla.

Klassiset linjat ja hyvä käsiteltävyys tekivät H-veneestä kestosuosikin.

H-vene Klassikkoesittely Vene 11/2008

H-vene ja Dynamic 2000 Parivertailu Vene 4/1992

Lähdetään retkelle

Vaikka kuinka taitavasti sisustaisi, veneen koko määrää, mitä sinne mahtuu. Tästä seuraa, että pursien mukavuustaso kasvaa tietyllä tavalla hyppäyksittäin. 22-24 -jalkaisista (noin 7 m) alkaa jo löytyä makuusijat kahdelle lapselle ja kahdelle aikuiselle sekä kiinteä pentteri. WC on kannettava kemssa jonkin vuoteen alle sijoitettuna, jolloin sen käytön aikana muut pysyttelevät huomaavaisesti ulkosalla.

Kiitetty ja monet vertailutestit voittanut vene tässä sarjassa on kotimainen Avance 24/245, joita on hintaluokassamme myynnissä käytännössä koko ajan useita.

Seuraava metri runkopituutta tuo väljyyttä kaikkiin tiloihin, oven tai verhon taakse erotettavan keulakajuutan sekä sen nurkkaan kiinteän wc-istuimen, septitankilla ja imutyhjennyksellä varustettuna. Koska vene kasvaa pituuden ohella leveyttä ja laitakorkeutta, avotilan alle ilmestyy 1–2 pistopunkkaa ja salonkiin tulee seisomakorkeus.

Avance 245 Koepurjehdus Vene 6/1994

Avance 245, First 235,  GibSea 242, LK-24 Kosteri ja Tonic 23 Pursivertailu Vene 2/1988

Mukavuus kasvaa myös käsiteltävyydessä, kun perämoottori vaihtuu sisäkoneeksi. Sen avulla satamamanööverit helpottuvat dramaattisesti. Samalla pitää tosin hyväksyä ostaessa riski työläästä tai kalliista remontista, sillä sisäkonetta ei viedä huollettavaksi tai vaihtoon yhtä helposti kuin perätuupparia.

Tuntuu hullulta pursitestaajana kirjoittaa seuraavaa lausetta: retkipurtta saaristoon valitessa ei kannata kiinnittää liikaa huomiota purjehdusominaisuuksiin. Tunnettujen merkkien suositut mallit ovat joka tapauksessa tyydyttävästi käyttäytyviä, eikä tavallisessa retkeilyssä yleensä kovin paljoa trimmailla kuitenkaan.

Mielekkäämpää on panostaa uusiin purjeisiin heti, kun saldo sallii. Ne ajetaan aivan liian usein aivan liian loppuun. Muodottomiksi venyneet purjeet lienevät yleisin syy, kun veneen käytös tai suorituskyky tuottaa pettymyksiä.

Laitoihin asti ulottuva yläkansi tekee Sunwind 27:sta erikoisen näköisen, mutta sisätilat ovat erinomaiset.

Edellinen huomioiden mainioita valintoja ovat – jälleen kotimaiset – Finn Express 83 ja Finn Flyer 27, joilla alunperin oli myös kilpailullisia kunnianhimoja. Kokoonsa nähden erittäin tilava Sunwind 27 on myös etevämpi purjehtija, kuin sen pullea ulkomuoto valaskansineen antaa ymmärtää.

Sunwind 27 ja Finn Express 83 Parivertailu Vene 3/1994

Finn Flyer 27 pohjautuu kilpapurteen ja mahtuu mainiosti saariston luonnonsatamiin.

Finn Flyer 27 Koepurjehdus Vene 1/1979

Kaikkia neljää venettä löytää helposti 1980-luvun puoleisina malleina, joskin vuosikymmen lopun veneet hyväkuntoisina alkavat karata hintatavoitteestamme. Samoin seuraava koko- ja mukavuusluokka.

Tarvitaan vielä metri pituutta, sillä vasta yli 30-jalkaista (9–10 m) löydämme erilliset peräkajuutan ja toiletin. Tämäkin koskee lähinnä 1980-lukua uudempia veneitä.

Yhdessä kaukovesille

Kun siirrytään pursiin, joissa tila riittää pitkään asumiseen 4–6 aikuiselle, on hyvä hetki taas ajatella laatikon ulkopuolelta. Jos kerran käytännössä purjehditaan mieluiten kavereiden kanssa, miksei venettä myös hankittaisi kimpassa?

Kun kahdesta pariskunnasta jokainen laittaa kassaan kymppitonnin, päästään valitsemaan huimasta määrästä alle 40000 euron matkapursia.

Nyt päästään jo tämän vuosituhannen keskieurooppalaisiin, yli 30 jalkaisiin malleihin. Leveä- ja korkearunkoisina niiden asuintilat ovat aivan eri luokkaa menneisiin vuosikymmeniin nähden. Seisomakorkeutta löytyy salongin lisäksi kajuutoista, joissa mahtuu pukeutumaan ovi suljettuna. Toileteissa on usein suihkumahdollisuus. Varastotilat sisällä ja ulkona sekä veneiden koko ja vakaus sallivat purjehdukset koko Itämeren alueella. Moottori ei ole vielä lähelläkään vaihtoikää.

Bavaria 30 Cruiser 2000-luvun alkupuolelta kelpaa jo pitkään asumiseen kuudelle hengelle.

Harmillinen reikä jää 1990-luvun veneisiin. Meillä oli silloin ankara lama, joka tappoi pursituonnin lähes täysin. Niinpä vielä isompaa tavoitteleva joutuu jälleen kurkottamaan kohti kasaripursia.

Siellä kotimaisista sinnittelevät vauhdikkaiksi tunnetut Finngulf/Inferno 31 ja 33, harvinaisempi Maestro 35 ja jälleen tilavuudellaan vaikuttava Sunwind 31. Kuitenkin aika oli suurten ranskalaisveistämöiden hallintaa. Beneteau, Dufour ja Jeanneau söivät lukuisilla edullisilla malleillaan pohjoismaiden veistämöiden elintilaa. Silti esimerkiksi Hallberg-Rassyn vankkarakenteisia, hienosti viimeisteltyjä ”puoliklassikoita” löytyy valittavaksi asti, ainakin jos malttaa edes vuoden ajan selailla ilmoituspalstoja.

Inferno 31 ja Comfortina 32 Parivertailu Vene 9/2003

Inferno 33, Dehler 34, Elan 33, Sadler 34 Pursivertailu Vene 1/1990

Maestro 35, Arcona 355 ja First 35s5 Pursivertailu Vene 2/1992

Sunwind 31 ja Maestro 35 NF Pursiesittely Vene 4/1985

Finngulf 33 sekä sisarmalli Inferno 33 olivat aikoinaan suuria matkapursia, mutta nyt nekin alkavat mahtua tiukkaan budjettiimme.

Finngulf 33, EF 34 ja X-332Pursivertailu Vene 4/2004

Eikä pidä halveksua varsinaisia klassikoita. Iso Vindö tai pieni Swan putkahtaa tähän hintaluokkaan tuon tuosta. Tunnetusti tyylikkäästi ikääntyvissä veneissä ei haittaa, vaikka ne ovat silloin selvästi vanhempia.

Lähipurjehdus kunniaan

On kaksi veneilyn alalajia, joiden vähäisyys Suomessa on käsittämätöntä. Päivä- ja mökkipurjehdukselle olisi meillä ehkä parhaat puitteet koko maailmassa, mutta niiden harrastus on jäänyt aivan mitättömäksi. Ollaan noidankehässä: kummankin yleistymistä haittaa venetarjonnan puute, jota taas ei synny ilman kasvavaa kysyntää.

Pitää siis soveltaa sitä, mitä on tarjolla. Päivä- ja iltaveneeksi hyvä on minimimukavuuksilla varustettu pieni retkipursi, jolloin hintataso putoaa jo reilusti alle aikomamme.

Jo mainittujen Hoon ja folkkarin lisäksi mainioksi tunnettuja purjehtijoita ovat Albin Express ja pitkäkölisenä rantautumiskolhuja hyvin kestävä IF Marieholm. Vähintään mukavan siestan ja satunnaisesti pari yötäkin viihtyy pienessä Guy 22:ssa tai Maxi 68:ssa. Harvinaisemmat Joe 17 tai Fabola Campus kulkevat trailerilla kätevästi kotikaupungin ja mökkijärven väliä.

Albin Express, J 24 ja H-vene Pursivertailu Vene 10/1979

Guy 22 Kuukauden käytetty Vene 3/2019

Joe 17 Klassikkoesittely Vene 7/2014

Campus Pursiesittely Vene 6/1982

Suurin Fabola Campus on 7,4 metrinen ja 1200 kg painava, mutta taittokölisenä silti traileroitavissa.

Kansanvene eli folkkari taipuu yhtä hyvin puuveneidylliin kuin kiihkeään kisaamiseen.

Kansanvene Klassikkoesittely Vene 7/2013

Tuhansien järvien maan jokaisessa mökkirannassa pitäisi olla purjejolla. Kevyesti maihin vedettävänä sen säilytys ja talvitelakointi on ongelmatonta. Vartissa valmiina vesille, se sopisi hetken päähänpistosta ajanvietteeksi niin aikuisille kuin lapsillekin.

Sporttinen vaihtoehto löytyy vanhoista tai nykyisistä olympialuokista. Esimerkiksi Laseria on eri versioina soolosta kolmeen henkeen. Tukevakulkuinen Lightning vie 2–4 henkeä vaikka telttaretkelle, samoin Hobiet ja muut pienet katamaraanit.

Jollaluokassa on myös se etu, että jopa uudet veneet jäävät purjeineen kaikkineen reilusti alle tavoitehintamme. Jäännössummalla voi sitten viettää vaikka talviloman etelän vesillä charter-purjehduksella. Ei se omaa venettä vastaa, mutta saapa olla viikon kipparina.

Ohjeet käytetyn veneen ostamiseen löydät täältä.

X