Tilaa
Testit

Käytetty: Wellcraft Aruba 232 – Suoraan perille

Jenkkiveneet mielletään usein sopiviksi etupäässä rantain edessä kurvailuun. Wellcraft Aruba on kuitenkin parhaimmillaan nimenomaan silloin, kun siirtymät tehdään määrätietoisesti.

25.10.2020

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Veneiden suunnittelua ohjaavat paikalliset olosuhteet. Eivätkä pelkästään luonnonolot, vaan myös ihmisten tavat ja lainsäädäntö.

Amerikkalaisista veneistä huomaa usein, kuinka paljon tärkeämpää siellä on trailerointi meihin verrattuna. Niitä kuljetetaan useammin, selvästi suurempiakin veneitä, ja jopa säilytyksessä traileri on monesti laituripaikkaa luontevampi ratkaisu. Tieliikenne siellä puolestaan rajoittaa kuorman leveydeksi kahdeksan jalkaa (noin 240 cm), ja mitta siirtyy suoraan veneiden runkoihin.

Kun rannikot ovat avoimia suurille aalloille, pohjaan tehdään niitä hyvin halkova, syvä V-muoto ja rakenteisiin upotetaan massaa ja painoa surutta. Yhdistelmä vaatii suuria moottoritehoja, mikä ei halvan polttoaineen maassa ole ongelma.

Yleiskuvasta hyvä esimerkki on Wellcraft Aruba 232. Vaikka se on pituudeltaan vain hieman yli seitsenmetrinen ja sitäkin lähinnä pitkän ankannokkansa ansiosta, jo uuden veneen kuivapainoksi ilmoitetaan reilusti yli kaksi tonnia. Kokonaisleveydestä päätellen mittaa perän vesilinjassa on hädin tuskin yli kahta metriä. Sen pitäisi silti kantaa 20° V-pohja yli liukukynnyksen.

Trimmitasot kunniaan

Rankka tehtävä, joka alunperin on annettu 350 hv MerCruiser Magnumille. Testiyksilön moottoriksi on myöhemmin vaihdettu saman koneen 250-heppainen versio. Tuloksena on liukukynnys, jonka ylittäminen kestää pitkään, nostaa keulan huomattavan korkealle ja vaatii avukseen trimmitasojen käyttöä.

Onko kyse vain voiman puutteesta?

Omistajan analyysi voi olla tarkempi: tehoa sinänsä on riittävästi, mutta kiihdytysvaiheessa pitäisi olla käytettävissä enemmän vääntöä. Joka tapauksessa, liukukynnyksen madaltaminen venyttäisi käyttökelpoista nopeusaluetta huomattavasti juuri alapäästä. Nyt Aruba asettuu hyvään ajoasentoon vasta lähempänä 20 solmun vauhtia. Se toki riittää matkantekoon, sillä 3 100 rpm kierrosluvusta ja 22 kn nopeudesta alkaen veneen runko toimii niin, kuin sen on tarkoituskin.

Trimmitasojen aktiivista käyttöä Aruba kyllä kaipaa matkallakin. Kapea, korkea vene nojaa tuuleen erittäin halukkaasti. Kallistelu tuntuu vielä voimakkaammalta siksi, että ohjaamo on varsin korkealla vedenpinnasta.

Kaarteissa Aruba kallistuu roimasti ja korkealla istuessa vaikutelma vahvistuu.

Mutta kun nuo ominaisuudet ja niihin reagoinnin opettelee, Aruba palkitsee kuljettajansa. Suuri aalto jää puuttumaan testirupeamasta, mutta tarjolla on meikäläisittäin tyypillistä terävää ja lyhyttä rungonravistajaa. Ne eivät kiusaa, vaan massiivinen vene murskaa ne alleen päättäväisesti ilman runkoääniä tai muita värinöitä.

Kahvi pysyisi mukissa, sillä kulku suoraan on tasaista eikä dramaattinen kurvailu houkuta: jyrkkä kaarre saisi perän vain uppoamaan ja edessä olisi uusi kipuaminen yli liukukynnyksen.

Hyvää viikonloppua

Ensivaikutelma on usein se petollisin vaikutelma. Niin Arubankin suhteen. Pirteän raikas väritys ja auringolle avoin matkustamo henkivät ”party boatia”, mutta käytös kertoo matkaveneestä.

Tiloiltaan vene tasapainoilee molempien välimaastossa.

Keulakannen alla on korkea ja tilava salonki yllättävänkin hyvin varustettuna. Pääosassa on suuri pöytä, jota kiertävälle sohvalle mahtuu väljästi illanviettoon 7-8 henkeä. Pari henkeä oikaisee sohvalle nukkumaan sellaisenaan, mutta pöydän laskemalla vasta syntyy juhlavan suuri vuode.

Pentteri on jaettu kahtia. Paapuurin laidalla on liesi ja styyrpuurin puolella allas vesihanoineen sekä laipioon upotettu kylmäkaappi. Lieden ja altaan kaapeissa on säilytystilaa, jonka kokonaismäärä kuitenkin viittaa enemmän viikonloppu- kuin lomareissuihin.

WC on sekin varustettu altaalla ja mitoitettu niin, että sitä voi käyttää erillisenä pukukoppina salongin seuruetta häiritsemättä.

Ulkona paikkoihinsa tyytyväisiä voivat olla niin kuljettaja kuin matkustajat. Ohjaamossa hallintalaitteet ja mittarit ovat hyvin esillä. Varsinaiselle plotterille ei ihan luontevaa paikkaa löydy, mutta mobiililaite pysyy jalassaan sivulasiin kiinnitettynä ja karttasarja käden ulottuvilla reilun kojelaudan päällä.

Tuulilasi ohjaa viiman tyydyttävästi kuljettajan yli, ja matalammalla istuva apukuski on vielä paremmin suojassa. Samoin takapenkin matkustajat vielä alempana. Sekä takapenkki että sivuistuin ovat levitettävissä divaaneiksi, kun jäädään poukamaan nauttimaan auringonpaisteesta.

Ohjaamo on nykylaitteille oikein hyvä, mutta lisävarustus plotterilla vaatii sijoituksen miettimistä.

Veneen ehdoilla

Silloin keula-ankkuri olisi todella näppärä ja ankannokassa on sen ketjua varten paikkakin, mutta ankkuriboksi keulasta puuttuu.

Uimatasolle sen sijaan on helppo kulku perän keskeltä ja itse taso on hyvin mitoitettu. Se onkin tärkeää, sillä tasolla liikutaan usein ja tarpeellisissa asioissa.

Kuten keulakajuutallisissa jenkkiveneissä yleensä, Arubassa on hankalaa siirtyä keulaan ja lähes mahdotonta poistua veneestä sitä kautta. Kiinnittymiset tapahtuvat perästä tai kyljeltä, sivukansilla käydään vain lepuuttimet kiinnittämässä.

Kokonaisuutena Aruba vaikuttaa veneeltä, joka on luontevimmillaan viikonloppureissuilla. Sellaisilla, joissa kotisatamasta kohteeseen siirrytään kertaheitolla halki väljien ulapoiden. Vaikka kyse ei ole varsinaisesta off-shore-veneestä jo ihan kokonsakaan puolesta, avoimilla etapeilla Aruban rakenteen jyhkeydestä ja ajon mahtipontisuudesta saa parhaan ilon irti.

Meikäläisen saariston suojissa puikkelehtiessa noita piirteitä vaihtaisi ketteryyden ja herkän käsiteltävyyden suuntaan.

Kuten aina venettä valitessa, kannattaakin ensin miettiä huolella ja etenkin itselleen rehellisesti omat toiveensa ja tarpeensa. Niitä kuitenkin on helpompi muuttaa ja säätää kuin veneen ominaisuuksia.

Voit lukea jutun myös näköislehdestä 8/2020.

Lue myös nämä

X