Testit

Käytetty: Targa 31 – Vaativalle veneilijälle

Targa 31 on laadukas vene, joka on parhaimmillaan yhteysveneenä, mutta soveltuu myös retkeilyyn tai pidemmillekin matkoille.

21.10.2019

KirjoittajaTuomo Kanerva

KuvaajaAri Inkinen/Otavamedia

Targa on kotimaisen veneteollisuuden ikoni ja klassikko, jonka ulkomuoto on hyvin tunnistettavissa. Se on vuosien saatossa saanut myös useita kilpailijoita. Targojen piirteet ovat säilyneet vuodesta toiseen lähes muuttumattomina. Pieniä uudistuksia jokaiseen uuteen sukupolveen on kuitenkin tehty. Muotoihin on lähinnä tullut lisää viisteitä, ja uudet Targat ovat siten hieman entisiä linjakkaampia. Muutokset ovat kuitenkin niin pieniä, että vain harva osaa niihin edes kiinnittää huomiota.

Targa 31:llä pärjää kovassakin aallokossa ja ajettavuus on kiitettävä.

Targassa tiivistyykin venealan konservatiivisuus. Ensimmäinen Targa (Targa 25, koeajo Vene 5/1983) oli ilmestyessään vuonna 1984 hyvin edistyksellinen ja innovatiivinen. 30 vuodessa mallisto on laajentunut ja veneiden koko on kasvanut, mutta peruskonsepti ja ulkonäkö ovat säilyneet pitkälti samoina. Eihän hyvää ja toimivaa pidä muuttaa.

Targa 31 -mallia on valmistettu vuodesta 1997 vuoteen 2012. Se on kokenut vuosien saatossa pieniä muutoksia, joista viimeisin ja näkyvin uudistus oli viistoperämalli 31+. Loppukesästä 2011 Targa esitteli 31:n korvaajaksi Targa 32:n (esittely Vene 7/2012), joka on noin puoli metriä pidempi ja parikymmentä senttiä leveämpi kuin Targa 31.

Targan malliston hitaat ja maltilliset muutokset ovat veneen omistajan kannalta eduksi. Mallit eivät vanhene nopeasti, ja reilun kymmenen vuoden ikäinen vene on vielä hyvä vastine uudelle veneelle. Targat pitävät hintansa hyvin, mutteivät merkittävästi paremmin kuin muut tunnetut venemerkit.

Yhteysvene retkeilyyn

Targat ovat tyypillisesti joka sään yhteysveneitä. Targa 31 tarjoaa lisäksi asuttavat tilat kahdessa erillisessä kajuutassa. Peräkajuutta on pääasiallinen makuukajuutta, jossa on kaksi erillistä sänkyä. Paapuurin puolella on 200 x 130 cm parisänky ja styyrpuurin puolella on 215 x 85 cm sänky.

Peräkajuutta on avoin, eikä sitä ole eristetty ohjaamosta ovella. Sängyt ovat kuitenkin näkösuojassa salongin alapuolella. Peräkajuutan eteisessä on reilu 200 cm seisomakorkeus ja eteisen nurkassa on toiletti. Yhdistetty toiletti ja suihku on veneen kokoon nähden pieni, mutta ajaa asiansa. Korkea eteinen tuo peräkajuuttaan mukavasti avaruutta. Makuutilatkin ovat reilun korkuiset.

Uusimpiin veneisiin verrattuna ne ovat kuitenkin melko pimeät, sillä pienistä venttiili-ikkunoista ei tule paljoa valoa. Siitä huolimatta kajuutta on kodikkaan tuntuinen. Viihtyvyyttä parantavat laadukkaat massiivitiikkipinnat.

Keulakajuutta ei ole viihtyisyydeltään läheskään samaa luokkaa peräkajuutan kanssa. Keulakajuutta on enemmänkin pimeä ja ahdas luola, jossa säilytetään tavaroita tai vain käydään nukkumassa. Matkailu- tai retkikäytössä se toimii parhaiten perheen nuorison omana soppena. Yksityisyyttä tuo oma ovi. Sängytkin sopivat paremmin lähinnä nuorisolle, sillä ne ovat kooltaan 185 x 80 cm. Kulku keulakajuuttaan on hankalaa suuren korkeuseron ja jyrkkien askelmien takia.

Ohjaamo on pohjaratkaisultaan ja olemukseltaan perinteistä Targaa. Hytin molemmin puolin on ovi ja L-mallinen sohvaryhmä on ohjaamon peränurkassa. Sohvaryhmä on mukava sekä matkustamiseen että ruokailuun, ja siltä on hyvä näkyvyys ympäristöön.

Ohjaamo on muutenkin isojen ikkunoiden ansiosta valoisa ja avara. Massiivitiikkiä on runsaasti. Se miellyttää silmää ja kestää aikaa. Tummansininen verhoilu on perinteisen merihenkinen, vaikkakin uusissa veneissä poistunut jo muodista. Seinien muovipinnoite on vanhanaikainen ja Targan ainut viimeistelyn laatuvaikutelmaa heikentävä seikka.

Targa 31:tä ei ole varsinaisesti suunniteltu pitkien matkojen tekoon, mikä näkyy etenkin pentteristä. Se on veneen kokoon ja muihin tiloihin nähden pieni. Laskutilaa on kohtuullisesti, kun keulakajuutan luukun pitää suljettuna. Pentterin ongelma on pieneen tilaan mahdutetut lavuaari ja kaksiliekkinen keitin. Säilytystilojakaan ei ole liiaksi. Peräkajuutan eteisessä on ripustinkaappi, mutta muuten säilytystilat ovat enimmäkseen pieniä lokeroita tai hyllyjä.

Liikkuminen Targa 31:n kannella on helppoa. Hytin kiertävät sivukannet ovat keskimäärin 40 cm leveät veneen molemmin puolin ja turkki on perästä keulaan saakka tasainen. Peräkansi on avara ja portti tilavalle uimatasolle on leveä. Keulassa on kaiteiden välissä leveä aukko ja saranoitu tikas, joka helpottaa rantautumista keulan kautta.

Kuljettajan yläpuolella katossa on lokero kartoille.

Näkyvyys ohjaamosta on hyvä. Pentteri on karttapöydän suojissa.

Merten maasturi

Targojen ajo-ominaisuudet kelissä kuin kelissä ovat jo lähes käsite, jota myös Targa 31 on osaltaan ollut luomassa. Targan erinomaisuus kovassa kelissä ei rajoitu pelkästään pehmeään ja jämäkkään kulkuun sekä hyvään hallittavuuteen. Yksi tärkeimpiä seikkoja mukavuuden kannalta on Targan hiljaisuus. Aaltojen pauke kuuluu ohjaamoon vain vaimeana taustahuminana. Sen kuulee vain, koska moottorien äänieristys on onnistunut hyvin. On lähes sanomattakin selvää, että mistään ei kuulu nitinöitä eikä natinoita, vaikka kyseessä on yli kymmenvuotias ja 800 tuntia ajettu vene.

Koeajoyksilö oli varustettu kahdella Volvo Penta KAD 300 -dieselmoottorilla, joista irtoaa tehoa kampiakselilta mitattuna 285 hv moottoria kohden. KAD 300 on aikakautensa yksi moderneimpia merimoottoreita ja sen teho/litrasuhde on dieselmoottorille kiitettävä 80 hv/l. Kuusisylinterisessä moottorissa on kompressori- ja turboahdin, jotka antavat hyvän alaväännön ja tasaisen tehontuoton koko kierroslukualueella. Moottori on siinäkin mielessä nykyaikainen, että siinä käytetään sähköistä kaukohallintalaitetta. Koeajoveneessä ne olivat turhan herkkäliikkeiset, mutta kyseessä on säätöasia.

Ohjaamossa on miellyttävän hiljaista matka-ajossakin.

Targa 31:stä on myyty sekä yhdellä että kahdella moottorilla. Tehoalue on ollut niinkin laaja kuin 300–600 hv. Koeajoveneen moottorit olivat siis malliston huipulta. Tehoa ei ollut missään tapauksessa liikaa, sillä Targa 31:n runko toimii erinomaisesti suurilla nopeuksilla. Vakaasti kulkevassa veneessä matkanopeus tosin nousee herkästi yli 30 solmun, sillä vauhtia on vaikea hahmottaa ilman nopeusmittariin tuijottamista. Yhdelläkin moottorilla todennäköisesti pärjää, mutta aktiiviseen käyttöön kannattaa etsiä mieluummin kaksimoottorista venettä. Kaksi moottoria ovat myös suhteellisesti pienemmällä rasituksella, joten niille voi suurella varmuudella veikata pidempää käyttöikää.

Targa 31:stä voi ajaa istualtaan tai seisaaltaan. Ratin ja kaukohallintalaitteen kallistuskulman voi säätää ajoasentoon sopivaksi. Kuljettajan istuin on malliltaan yksinkertainen, mutta ajaa asiansa.

Näkyvyys on hyvä kaikkiin muihin suuntiin paitsi taakse. Kylkikiinnittyminen tai peruuttaminen ahtaaseen väliin vaativat rauhallista otetta ja seisomista puolittain ulkona, jotta veneen kulmien sijainnista saa käsityksen. Peruutuskamera olisi hyvä lisä ja sellaisen saa helposti ja edullisesti esimerkiksi autotarvikeliikkeestä.

Targa 31:ssä on myös pieni ”flybridge”. Sieltä on hyvä näkyvyys kauas ja veneen peräosaan, mutta ohjaamon laaja katto peittää näkyvyyden veneen ympäristöön. Flybridgeltä ajaminen on mukavaa aurinkoisella kesäkelillä, mutta pitkiä matkoja taittaa mieluummin ohjaamon hiljaisuudessa.

Laatutietoiselle

Targa 31:siä on myynnissä satunnaisesti. Vuosituhannen alkupuolen veneiden hinnat liikkuvat 150 000 euron tienoilla. Hintaan vaikuttaa eniten moottoreiden koko ja määrä.

Varustelultaan Targa 31:t ovat enimmäkseen hyviä. Pentteri, vesi-wc ja suihku ovat olleet vakiovarusteita. Jääkaappi on lisävaruste, joka kuitenkin löytyy suurimmasta osasta veneitä. Elektroniikkavarustus on yleensä hyvin kattava sisältäen mm. karttaplotterin ja tutkan.

Pitkälti korkeasta ostohinnastaan johtuen Targat ovat päätyneet enimmäkseen aktiivisille ja kokeneille veneilijöille. Veneet ovat usein paljon ajettuja, mutta hyvin pidettyjä. Ajotunteja on reilun kymmenen vuoden ikäiselle veneelle kertynyt 500–1 000. Laadukkaista materiaaleista valmistetussa Targa 31:ssä eivät ikä tai käyttötunnit juuri näy.

Targan ulkonäkö on muuttunut vuosien saatossa vain vähän.

Ominaisuuspuntari

Venettä verrataan yleisesti ottaen samantyyppisiin ja -kokoisiin. Arviot kohdistuvat ensisijaisesti venetyyppiin, ei yksilöön, mutta mahdollisten lisävarusteiden ja muutosten vaikutuksia on huomioitu.

Targa 31 on kooltaan malliston keskikokoa, ja suunniteltu pääasiassa yhteysveneeksi. Se sopii kyllä myös retkeilyyn tai jopa pidemmillekin matkoille kahden erillisen makuukajuutan ansiosta, mutta pitkillä matkoilla rajat tulevat vastaan lähinnä pienen pentterin ja toiletin sekä rajallisten säilytystilojen vuoksi.

Targat tunnetaan parhaiten joka sään veneinä ja ”merten maastureina”, eikä 31 tee siinä suhteessa poikkeusta. Se kulkee jämäkästi kovassakin aallokossa ja ohjaamossa vallitsee miellyttävä hiljaisuus. Laadukkaasti valmistettu vene kestää pitkään aktiivisessakin käytössä.

Targat ovat hintansa ja ominaisuuksiensa puolesta päätyneet pääasiassa kokeneille ja aktiivisille harrastajille, jotka ovat osanneet pitää veneestä hyvää huolta. Veneet ovat myös yleensä hyvin varusteltuja. Etenkin elektroniikkaa on usein runsaasti.

 

Tekniset tiedot

Targa 31

Pituus 10,14 m
Leveys 3,15 m
Paino 5 000 kg
PA-säiliö 750 l
Moottori teho 300–600 hv
Valmistusvuodet 1997–2012
Koeajoveneen valmistusvuosi 2002
Hinta uutena 207 000 €
Koeajoveneen moottori 2 x VP KAD 300
Vakiovarusteet mm. keitin, vesi-wc, suihku
Valmistaja Botnia Marin Oy, Maalahti

Lue myös:

Targa 23 koeajo Vene 10/1992

Targa 25 koeajo Vene 5/1983

Targa 25 Klassikkovene-esittely Vene 7/2013

Targa 25.1 vertailu Vene 8/2010

Targa 27 koeajo Vene 1/1992

Targa 27.1 vertailu Vene 8/2005

Targa 29 koeajo Vene 1/1990

Targa 32 esittely Vene 7/2012

Targa 33 koeajo Vene 10/1995 ja esittely Vene 5/1994

Targa 44 Aft Door esittely Vene 2/2015

 

X