Tarinan mukaan Pellingissä veistettiin nopeimmat fiskarit siksi, että kalastajilla oli kiire Helsingin aamutorille. Juuri sieltä saattoi vielä ehtiä myymään pyyntituoretta saalista, kauempaa tulevat eivät edes yrittäneet.
Noihin veneisiin perustuu myös Meri-Munne II, mutta sen valmistuessa pelisäännöt olivat jo muuttuneet. Nopeus otettiin liukuvilla veneillä niin kalastajien kuin huviveneilijöiden keskuudessa. Veistäjä Erik Andersson, sittemmin Marsund-veneistä kuuluksi tulleen veistämäsuvun tuolloinen päämies, nostikin jo 70-luvulla nopeuden ohi muita ominaisuuksia.
Päällimmäisenä esiin nousee kulun vakaus. Totta kyllä, testisää on kovin helppo, kun tuulta on alle 4 m/s eikä se ole aamupäivällä nostanut vielä juuri lainkaan aaltoa. Siitä huolimatta, ajamisen vaivattomuus miellyttää erityisesti.
Lue kaikki
VENEILYSTÄ