Tilaa
Testit

Käytetty: Marino 7000 – Saariston seikkailija

Marino 7000 on vankka perusvene, jolla pystyy venyttämään sekä veneilykauden pituutta että retkien mailimäärää.

30.12.2020

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Ei ole kovin pitkä aika siitä, kun pohjoismaisen matkaveneen erotti helposti eurooppalaisista ja amerikkalaisista serkuistaan. Epäluulo kesäsäitämme kohtaan johti siihen, että meikäläisissä veneissä ohjaamot ja oleskelutilat olivat huomattavasti suojaisampia, avotilojen kustannuksella.

Sitä perinnettä henkii Marino 7000. Se oli pitkään veistämön matkavenemalliston pienin ja suhteellisen korkeasta hinnastaan huolimatta ennätti myydä niin kunnioitettavan määrän, että käytettyjen markkinoilta niitä löytyy vieläkin lähes jatkuvasti. Hinta ja laatu ilmeisesti kohtasivat hyvin ja ominaisuuksien tasapaino kantaa edelleen.

Perusasetelma onkin suoraviivaisuudessaan toimiva. Marino 7000 on riittävän kokoinen ollakseen uskottavan turvallinen koko saariston alueella. Suomenlahden ylityskään ei ole tavaton temppu terveesti valppaalle kipparille, sen takaa tyydyttävä matkanopeus. Silti vene ei ole niin suuri, että käytön ja ylläpidon kulut nousisivat kohtuuttomiksi. Jykevästi ja huolella rakennetut veneet myös ovat varsin hyvässä kunnossa, toki yksilökohtaiset varaukset muistaen. Kokeiltavaksi saamamme vene on lähes 30 vuoden ikäinen, eikä silti kaipaa sen kummempaa ehostusta.

Marinon pohjakulma on jyrkkä ja runko solakka, mikä tekee aallokossa ajosta pehmeää.

Hoippuen ja pehmeästi

Myös testiveneen moottori on alkuperäinen. 205 hv Volvo Penta on hyvin tehosuosituksen sisällä, joskin lähempänä sen yläpäätä. Tälläkään voimalla Marinon kiihtyvyyttä ei voi kuvailla sähäkäksi, mutta nousu liukuun tapahtuu miellyttävässä asennossa, keulaa liikaa nostamatta.

Konehuoneessa on mainiosti tilaa huoltotöille.

Rauhallisuus on hyve, sillä kapeahko runko, jyrkkä 22-asteen V-pohja ja kyljen iso tuulipinta saavat veneen ensin hakemaan tasapainoista asentoa. Trimmilevyjen avulla se löytyy ja silloin kulku on pehmeää. Keulan terävyys ja veneen massa halkovat aaltoja tehokkaasti, eikä ylimääräisiä ääniä kuulu enempää rungosta, kajuuttarakenteista kuin kalusteistakaan.

Vantteruus ruokkii luottamusta, kuten matkaveneessä pitää. Marino kallistuu kaarteissa melko voimakkaasti, mutta johdonmukaisesti ja säikyttelemättä. Tuntuu, että vene kestäisi enemmänkin tehoa, mutta numeroiden valossa se tuskin on tarpeellista tai järkevää. Matkanopeus asettuu 20 solmun yläpuolelle (3000 rpm), mikä riittää kunnon päivämatkoihin (vakiotankki 200 l, tässä veneessä 250 l) ja nopeusreserviä jää vielä 10 solmua (3800 rpm), joten isoltakin ulapalta kerkiää pois hyvän sään aikana.

Ajaessa hyvästä säästä voi nauttia ohjaamossa ja salongissa koko katon levyisen luukun avaamalla. Se oli aikanaan harvinaista lystiä, vaikka on sittemmin yleistynyt. Käytännöllistä suojaisuutta on hytin ja avotilan erottaminen liukuovella eikä pressulla. Vetoketjujen ongelmat huomaa kipein kynsin heti ensimmäisenä syksyn pakkasaamuna. Kunnon lämmittimellä varustettuna veneellä voi jatkaa kautta pitkälle syksyyn.

Kattoluukku oli aikaansa edellä. Tähystykselle kuolleita kulmia on vain takaoikealla.

Kaksin kaukovesille

Keulassa on kahdelle mukavan pitkät punkat, jotka välilevyllä voi yhdistää kolmen maattavaksi laveriksi. Makuuosastoa erottaa salongista vain puolilaipio, mikä ei pariskunnan veneillessä ole ongelma.

Juuri kahdelle Marino 7000 parhaiten sopiikin, kun kyse on matkanteosta. Salongin dinetin saa kyllä sijattua hieman niukaksi parivuoteeksi, mutta asumista rajoittavat ensin muut tekijät. Pieniä säilytyslokeroita on sijoitettu näppärästi kalusteiden sisään ja keulapunkkien alle, mutta isompia kaappeja ei ole. Samoin kuskin penkin alle sijoittuva pentteri on kovin riisuttu tiloiltaan ja varustukseltaan.

Toiletti sen sijaan on yllättävän tilava, niissä yksilöissä joihin se on rakennettu. Vaihtoehtona sille oli kapea pistopunkka avotilan alle.

Marinossa on monta tilaa ja paljon kalustusta kokoonsa nähden, mikä saa sen tuntumaan runsaalta ja melkein ylelliseltä. Kääntöpuolena on, että niin kalusteet kuin niiden väliset kulkuväylät jäävät melko pieniksi. Dinetin pöytä ja penkit levenevät ovelasti kiskoja pitkin käytävälle vedettäessä, ja vasta sitten niihin mahtuu kaksi keskikokoista istumaan rinnakkain – mutta samalla ohikulku käy ahtaaksi.

Turha huoli pois

Niinpä on kaikille mukavampaa, että pitkät matkat tehdään kaksin, isommalla porukalla sitten vaikka päivä- ja viikonloppuretkeillään. Silloin osa voi nauttia matkasta myös avotilassa. Sen laidoilla on klaffipenkit, jotka nousevat melko korkealle laitoihin nähden, mutta kansirakenteen takana on hyvin suojassa viimalta.

Uimataso on suuri ja sinne käynti helppoa perälaidan aukon kautta. Rantaleikkien lisäksi tämä helpottaa ankkurointia ja rantautumisia, samoin kuin riittävän leveät sivukannet sekä ainoa oikea meriveneen keulakaidetyyppi: keulaknaapit esteettömästi käytettäviksi jättävä pilottimalli.

Marino 7000:n kohdalla ei voi jättää mainitsematta veneeseen 2000-luvun alussa kohdistunutta kohua. Tuolloin upposi sukellusporukan vene, ja onnettomuustutkinnassa pääteltiin oleelliseksi syyksi liian alhaalla, uimatason etupuolella sijainneet moottorin ilmanottoaukot. Tämä ratkaisu oli ollut käytössä vuosimallista 1987 alkaen.

Veistämö kehitti korjaussarjan, joka asennettiin perälaudan sisäpuolelle ja muodosti kunnollisen joutsenkaulan ilmanotolle. Marinon nykyisen tiedon mukaan kaikki veneet tavoitettiin takaisinkutsulla ja korjaussarjat toimitettiin niiden omistajille. Testiveneessäkin sellainen on asennettuna, ja se vaikuttaa pyyhkivän ongelman tehokkaasti historiaan.

Hyvä niin, sillä kokonaisuutena Marino 7000 vaikuttaa pätevältä ja luotettavalta kumppanilta tutkimusmatkoille saaristoon.

Kuukauden käytetty Marino 7000:n testi on julkaistu Vene-lehdessä 10/2019.

Ominaisuuspuntari

Marino 7000

Venettä verrataan yleisesti ottaen samantyyppisiin ja -kokoisiin. Arviot kohdistuvat ensisijaisesti venetyyppiin, ei yksilöön, mutta mahdollisten lisävarusteiden ja muutosten vaikutuksia on huomioitu.


Ajettavuus “Trimmien käyttö vaatii harjoitusta ja vasta niiden avulla kulku muuttuu mukavan pehmeäksi.”

Asuttavuus ”Toimii kahdelle matkaveneenä mainiosti, mutta lisäväen myötä lyhyet retket sopivat paremmin.”

Käsiteltävyys satamissa “Hyvät sivukannet, pilottikaide ja kunnon knaapit ovat plussaa, mutta suuri tuulipinta haittaa käsittelyä hiljaisella vauhdilla.”

Merikelpoisuus “Jyrkkä V-pohja ja suuri massa leikkaavat hyvin aaltoja vielä kohtalaisessa kelissä ja matkanopeus riittää saariston suurille selille.”

Suorituskyky “Matkavene tältäkin osin. Taival taittuu jyhkeästi, mutta ei innosta ylimääräiseen kurvailuun.”

Laatuvaikutelma “Varman ja huolellisen oloinen viimeistely merkitsee enemmän kuin loistokkuuden puute.”

Käytettyjen veneiden testiluettelon löydät täältä.

Lue myös nämä

X