Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytetty: Grandezza 28 WA – Merten crossover

Grandezza 28 WA:ssa karskin patrol-veneen kuoriin on istutettu välimerellistä glamouria. Ylellisyyden joukossa kaipaisi myös hieman enemmän asuttavuutta.

23.09.2021

Kirjoittajatuomo kanerva

Kuvaajamarkus pentikäinen

Grandezza-veneet näkivät päivänvalon vuonna 2006. Tuolloin kokkolalainen Finn-Marin nimesi sisäperämoottorilla varustetut Finnmasterit uudelleen. Ensimmäinen Grandezza-nimellä esitelty vene oli 31 OC ja sitä seurasi sisarmalli DC. Mallit esiteltiin aluksi Finnmastereina, mutta vuotta myöhemmin ne olivat ensimmäiset Grandezzat.

Mallisto täyttyi nopeasti ja vuoden kuluttua lanseerauksesta oli Grandezza-brändin alla jo kuusi mallia. Grandezza 28 WA:n mallihistoria alkoi varsinaisesti vuonna 2008, mutta ensimmäiset veneet olivat tilattavissa ja lehdistön koeajettavissa jo edellisenä vuonna. Vene-lehdessä Grandezza 28 WA:n koeajoartikkeli oli numerossa 9/2007.

Grandezza 28 WA tähtäsi kilpailtuun luokkaan, jota hallitsivat perinteiset merkit Targa, Nord Star ja Minor. Kilpailijat olivat tunnettuja laadukkaasta viimeistelystä ja hyvistä ajo-ominaisuuksista, mikä nosti riman tavallista korkeammalle. Grandezzan taktiikka pohjautuikin merkin perusperiaatteisiin, eli muotoiluun ja välimerelliseen glamouriin. Siinä missä kilpailijat olivat muotoilullisesti melko kulmikkaita ja tunnelmaltaan perinteisiä, 28 WA oli muodoiltaan linjakas ja sisustukseltaan jahtimainen.


Käytetyn Grandezza 28 WA:n esittely on julkaistu Vene-lehdessä 7/2016.

Kaikkien käytettyjen veneiden esittelyt löydät täältä.


Patrol-henkeä ja luksusta

Grandezza 28 WA edustaa kansiratkaisultaan tyypillistä patrol-venettä. Peräkansi on tilava ja lähes kalustamaton. Ainoastaan ohjaamon peräseinää vasten on asennettu taitettava sohva. Ohjaamo on asemoitu keskelle venettä ja sen molemmin puolin kiertää kulkuväylä. Keulakansi on parin askelman verran ylempänä kuin perä- ja sivukannet ja on kooltaan pienehkö.

Ohjaamoon kuljetaan kahdesta sivuovesta. Molemmat etuistuimet on sijoitettu vierekkäin styyrpuurin laidalle. Ratkaisun ansiosta paapuurin ovesta pääsee helposti kulkemaan kajuutan perällä olevalle sohvalle, apukuljettajan paikalle tai keulassa sijaitseviin asuintiloihin. Styyrpuurin ovi on käytännössä vain kuljettajan käytettävissä.

Suuri sähkötoiminen kattoluukku on maukas lisävaruste.

Etuistuimet ovat aavistuksen verran ylempänä kuin peräsohva, mutta suurempi vaikutus on niiden alla olevalla korotetulla lattialla. Muissa patrol-veneissä kajuutan lattia on yleensä kauttaaltaan tasainen, vaikka etuistuimet olisi nostettu hieman ylemmäs. Grandezzassa korotettu lattia tarkoittaa sitä, ettei etuistuimien kohdalla ole seisomakorkeutta, mikä hankaloittaa liikkumista.

Kaksi leveää kulkuväylää veneen molemmin puolin rajoittaa merkittävästi kajuutan leveyttä. Siitä johtuen nykyisin monissa veneissä suositaan kajuutan sijoittamista epäkeskeisesti.

Yhteysveneessä hyvät kansitilat ja vaivaton liikkuminen kiilaavat kuitenkin usein sisätilojen edelle. 28 WA:ssa sisätilojen tiivis mitoitus näkyy eniten ohjaamon eteistilassa, joka on keskeinen risteyskohta. Mitoitus on sopiva yhden hengen liikkumiseen, mutta kanssamatkustajien väistämiseen ei juuri ole tilaa.

Lievää ahtauden tuntua lieventää suuri lasikatto, jonka etureunassa on sähköisesti avattava, leveä kattoluukku.

Parhaiten Grandezza 28 WA erottuu kilpailijoistaan sisustan viimeistelyssä. 28 WA:n kiiltäväksi lakatut mahonkipinnat henkivät veistämön mainostamaa välimerellistä glamouria, ja viimeistään oranssi verhoilu kertoo, että veneessä on katsottu tulevaan eikä menneisyyteen. Vaikka kiiltävä mahonki onkin poistunut trendikkäiden materiaalien listalta, on ohjaamon yleisilme yhä moderni.

Pienesti asuttava

Patrol-veneet ovat tyypillisesti enemmän yhteys kuin matkaveneitä. Asuintiloiltaan Grandezza 28 WA onkin samaa luokkaa vastaavankokoisen day cruiserin kanssa. Väljempiä asuintiloja kaipailtiin myös yhdeksän vuoden takaisessa koeajoraportissa.

Kaikki asuintilat, pentteri mukaan lukien, on sijoitettu veneen etuosaan. Keulapiikissä on V-muotoinen parivuode ja toinen makuutila on pistopunkkana etuistuimien alla. Juuri siitä syystä etuistuimet ja niiden jalkatila on nostettu ylös ohjaamon muusta lattiasta. Toiletti sijaitsee makuutilojen välissä styyrpuurin laidalla ja pentteri sitä vastapäätä.

Keskikajuutta soveltuu lähinnä perheen nuorisolle.

Alkuperäisessä koeajoraportissa 28 WA sai kritiikkiä pienestä ja epäkäytännöllisestä pentteristään. Nyt ajettu vene eroaa kuitenkin hieman silloin koeajetusta, jossa liesi oli sijoitettu lähelle seinää. Nyt koeajetussa veneessä liesi on asennettu järkevämmin lähelle tason etureunaa. Muutos on ollut suunta parempaan, mutta siitä huolimatta pentteri on valitettavan pieni.

Ahtaus vaivaa myös makuutiloja. Keulavuoteen käyttökelpoinen pituus on vain 1,80 metriä ja leveyttä on kohtuulliset 1,20 metriä. Pistopunkka on hieman suurempi. Pituutta on 1,90 m ja leveyttä 1,20 m, mutta tilan mataluuden takia kyljen kääntäminen voi tuottaa ongelmia.

Parhaiten mitoitus on onnistunut toiletissa, missä on juuri riittävästi tilaa toimittaa asiansa. Sisustukseltaan toiletti ei ole erityisen viehättävä, sillä pinnat ovat valkoista lujitemuovia. Hyvä puoli on pintojen helppo puhtaanapito ja kestävyys.

Etuistuimet ovat käännettävissä ja pöydän ääreen mahtuu viisi henkeä.

Olemusta alempi luokitus

Patrol-tyyppiset yhteysveneet mielletään yleensä kovaa keliä pelkäämättömiksi vesiteiden maastoautoiksi. Sen johdosta myös Grandezza 28 WA:n odotukset ovat korkealla.

Aivan luokkansa terävimpään kärkeen Grandezzan ajettavuus ei yllä, mutta arvosanaltaan hyvään suoritukseen kylläkin. 28 WA:n ajettavuudessa on hieman urheilullisia piirteitä. Ohjaus on tunnokas, ja ketterä vene kallistelee kaarteissa melko paljon. Kallistelu on perua syvästä V-rungosta ja sillä tavoitelluista hyvistä keliominaisuuksista. V-kulma on veneen peräpeilin kohdalla peräti 20 astetta.

Koeajon aikana aallokko oli hyvin maltillista, emmekä saaneet kovan kelin ominaisuuksista luotettavaa kuvaa. Aiemmissa koeajoissa Grandezzan on todettu selviävän hyvin kovemmassakin kelissä.

Vaikka suomalaisittain CE-luokituksella ei juuri ole merkitystä veneen käyttäjän kannalta, on 28 WA:n C-kategorian (rannikko) luokitus vaatimaton. Muissa vastaavissa patrol-veneissä luokitus on tyypillisesti B-kategoria (avomeri).

Ajossa Grandezza tuntuu kevyemmältä kuin mitä reilun 4 000 kilon massasta voisi kuvitella. Se on omiaan antamaan veneestä urheilullisen vaikutelman. Moottorin ja suorituskyvyn puolesta Grandezzaa ei kuitenkaan voi luokitella kovin urheilulliseksi.

Koeajoveneeseen oli asennettu mel­ko harvinaiseksi jäänyt Yamahan 315-hevosvoimainen diesel. Samalla moottorilla Grandezza 28 WA on myös alun perin koeajettu. Suurin osa valmistuneista veneistä toimitettiin kuitenkin 310 hevosvoimaisella Volvo Penta D6:lla.

Konehuoneessa on hyvin tilaa huoltotöille tai toisellekin moottorille.

Yamahan marinoimat dieselmoottorit ovat peräisin Toyotalta, mutta hydraulisella monilevykytkimellä varustettu Hydra-Drive-vetolaite on Yamahan itsensä kehittämä. Järjestelmän toimintaperiaatteen takia vaihteen kytkeytymisessä on pieni viive, mutta vaihteet vaihtuvat miellyttävän pehmeästi.

Pehmeiden vaihteenvaihtojen haittapuolena on huonompi suorituskyky. Yamahalla varustettuna Grandezza 28 WA:n huippunopeus asettuu 33 solmun tuntumaan, kun Volvo Pentan viisi hevosvoimaa pienemmällä teholla huippunopeus on uutena ollut hieman alle 37 solmua. Lisäksi Yamaha kärsii melko suuresta turboviiveestä ja hitaasta kiihtyvyydestä.

Kuljettajan valtakunta on tyylikäs ja moderni, vaikkakin hieman muovinen. Pitkät mittari- ja kytkinrivit ovat kuin isommastakin jahdista, eikä mukitelineitä ole unohdettu. Isolle plotterille on kojetaulussa keskeinen paikka ja paperikartoillekin on käytännöllinen lokero.

Näkyvyys ympäristöön on suurten ikkunapintojen ansiosta hyvä, mutta kattolippa laskeutuu tuulilasin edessä turhan aggressiivisesti. Hitaissa nopeuksissa pitkällä kuljettajalla on vaikeuksia nähdä eteen. Liukunopeuksissa keula nousee sen verran, ettei lippa enää häiritse ja hitaissa nopeuksissa ajaminen onnistuu kattoluukunkin kautta.

 

X