Tilaa
Jutut

Käytetty: Flipper 510 HT – Mutkaton ja ajaton

Halpa hankkia ja omistaa, helppo käyttää ja huoltaa, monipuolinen. Siinä pienen HT-veneen suosioon nostaneet ominaisuudet. Eivätkä ne ole mihinkään kadonneet.

27.06.2021

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Viisimetrisessä HT-veneessä on jotain yhtä perisuomalaista kuin kippurahäntäisessä pystykorvassa. Yksi ikonisimpia venetyypin edustajia on Flipper 510 HT. Hauska yksityiskohta on, että merkkiä pidetään sujuvasti kotimaisena veneenä Pohjanlahden molemmilla rannoilla.

Ruotsissa siksi, että sieltä on kotoisin Flipperin suunnittelija Sigurd Isacson. Suomessa siksi, että Flipperit valmistettiin täällä.

Kun Flipper 510 HT esiteltiin vuonna 1976, se tuli kilpailtuun kokoluokkaan. Syy juuri tämän kokoisten veneiden tuloon markkinoille oli aikalaisarvion mukaan varsin raadollinen. Veneteollisuus oli silloin toisen näköistä kuin nykyään. Merkkikirjo oli valtava, ja moni valmistaja tasapainoili pienteollisuuden ja sivutoimisuuden rajoilla. Laatuun ei aina kiinnitetty suurtakaan huomiota.

Veneen piti olla mahdollisimman halpa eli pieni. Yli viiden metrin piti silti pysyä, sillä sitä pienemmät olisi tuolloisten määräysten mukaan pitänyt rakentaa uppoamattomiksi – eli kalliimmin.

Flipperin lähtökohta oli toisenlainen. Se oli joukossa kalleimmasta päästä ja huolellisemmin tehty. Niitä valmistettiin paljon, ja laadusta kertoo jotain, että niitä on yhä paljon vesillä. Moni aikalainen on jo ajat sitten päätynyt kaatopaikalle.


Flipper 510 HT on esitelty Vene-lehdessä 1/2017.

Kaikki käytettyjen veneiden esittelyt voit katsoa täältä.

Hyviä detaljeja

Osin Flipperin laatu näkyy paljain silmin yksityiskohdissa. Alumiinikehykset ikkunoissa, kunnon knaapit ja köysiohjaimet kansilla, tukeva uimaporras ja reilun mittainen kaide keulassa eivät suinkaan olleet normitavaraa 1970–80-luvuilla.

Runko on yksikuorinen, mutta Flipperissä käytettiin poikkeuksellisesti erillisenä moduulina laminoitua sisäkuorta, joka muodosti perustan kalustukselle. Samalla se antoi koko sisustukselle huolitellun leiman. Moduuliin sahattiin reiät säilytystiloille penkkeihin, mutta kun halvemmat kilpailijat jättivät lasikuitureunat irvistelemään paljaina, Flipper upotti aukkoihin siistit laatikot.
Toinen laatutekijä selviää, kun tutkii useampaa venettä rinnan. Silloin huomaa, että kansilla kävellessä ja kattoon nojaillessa Flipper notkuu muita vähemmän. Laminaatti on paksumpaa, mikä auttaa tukevammin asennettuja osia ja asennuksia kestämään aikaa ja käyttöä.

Aikaa on kestänyt myös Isacsonin muotoilu. Kun testi-Flipper kurvaa paikalle, sen voisi ulkonäkönsä puolesta sijoittaa helposti kolmelle vuosikymmenelle, hienoisen nostalgisuuden hyväksyen vielä tälle vuosituhannellekin.

Kyytiin astuessa vuosimalli (1983) käy ilmi lähinnä siitä, että ohjauspulpetissa ei ole tilaa elektroniikalle. Kaiun jalallekin on juuri löydetty paikka pulpetin päältä. Sen sijaan verhoilun siisteys oikein pistää silmään. Ne on uusittu alkuperäisen mallin mukaan, keinonahat kaksi vuotta ja kankaat vuosi sitten.

Pulpettiin mahtuu käytännössä vain yksi näyttölaite.

Kuljettajan paikka on niin ahdas, että jo keskikokoisen miehen on pakko pitää toista jalkaa käytävällä.

Perässä on vuoden 2008 nelitahtinen ja 50-hevosvoimainen Suzuki. Se mahtuu tehosuositukseen, joka on hieman vaihdellut vuosien varrella. Painavampi se kyllä on kuin ammoiset 2-tahtikoneet. Liukuun nousussa ei ole ongelmia, vaikka kolme keskisuurta ukkoa pysyy matkustamossa. Omistajien mukaan vasta 4–5 hengen kuormalla venettä pitää auttaa istuttamalla vieraita keulaan lähdön ajaksi.

Hyvä uimaporras on tarpeen, kun nykytyyliin tasot puuttuvat.

Isacson loi Flippereihin pohjaratkaisun, jossa moottorin molemmille puolille jatkuvat hieman muuta pohjaa ylempänä olevat ponttonit. Flipper kutsui niitä nimellä pohjavakaajat. Ne antavat lisänostetta liukuun nousussa sekä jyrkissä kaarroksissa.

Ponttonit moottorin molemmin puolin antavat lisänostetta kaarroksissa, kuten peräaallon muoto kertoo.

Niiden sanottiin myös parantavan taloudellisuutta. Käytettyjen veneiden ja moottoreiden kohdalla molempien kunto vaikuttaa niin paljon, että vertailu on vaikeaa. Kahta pakettia verratessa kannattaa antaa suurempi painoarvo muulle toiminnallisuudella.

Ajo-ominaisuudet pohja kyllä tekee miellyttävän helpoiksi. Keula ei nouse näkyvyyttä peittämään lähdössä, matkavauhdissa vene reagoi trimmiin, kaarrokset tapahtuvat maltillisesti kallistuen. HT-veneiden tyyppivika on kyllä olemassa: etenkin vasemmalle kaartaessa kate peittää näkyvyyden niin, että tähystys on paras hoitaa sen yli.

Nyt sattui lähes tyyni keli, mutta eri testeissä Flipper 510 HT on arvioitu kohtalaisen merikelpoiseksi. Teräväksi nouseva aallokko pakottaa laskemaan noin 20 solmun matkavauhtia niin, että aaltoja halkoo keula, eikä melko edestä asti loivakulmainen V-pohja.

Samaan vihjasivat harjoituksemme muutamien löytämiemme peräaaltojen kanssa.

Pienuuden rajat

Jos Flipper yksityiskohdissa petrasikin kilpailijoistaan, tiloiltaan se on mitä klassisin. Keulaa kiertää sohva, joka välilevyn avulla muuttuu kahden aikuisen vuoteeksi. Katteen takareunan kohdalla on kaksi penkkiä, ohjaajan puoleinen pulpetilla varustettuna. Avotilan pitkittäiset penkit jatkuvat peräkannen alle niin, että niistä saa vielä kaksi lyhyttä punkkaa.

Välilevyn avulla sohva muuttuu parivuoteeksi.

Moottorikaivon alla on tekninen tila akkuineen ja tankkeineen, ja sen sulkeva levy nousee pöydäksi. Valmiiksi tehdyt eväät kaivetaan esiin sohvien alla olevista lokeroista. Kokkaus tapahtuu maissa grillikatoksissa tai omalla retkikeittimellä.

Flipper 510 HT oli ja on edelleen aloitusvene harrastuksen pariin tuleville. Hinta ei ole ainoa tekijä, eikä veneen pienuuden ja yksinkertaisuuden tuoma huollon helppouskaan. Yhtä tärkeää on, että sillä sujuu melkein mikä tahansa veneilyn osa-alue kohtalaisesti.

Lyhyet piknikit onnistuvat jopa kuuden hengen voimin. Pariskunta ja pari lastakin viihtyvät saaressa yön tai kaksi. Yhteysveneessä keula on hyvä tavaratila, ja uistelijoille on paikkoja vapatelineille ja suojaa sadesäällä.

Konetilan kansi nousee pöydäksi, selkänoja taittuu kulun tieltä.

Samoista syistä HT:t vaihtavat omistajaa usein muutaman vuoden välein. Jokin osa veneilyä tulee muita tärkeämmäksi ja siihen halutaan panostaa. Jo metri lisää pituutta antaa sisustukselle huimasti mahdollisuuksia parempaan jokapaikanhöylissäkin, saati tiettyyn käyttöön erikoistuessa.

Matkaveneeseen ilmestyy ensin pentteri, sitten täysmittaiset punkat ja lopulta wc. Kalaveneiden avotila selkeytyy paremmin työskenneltäväksi. Yhteysveneisiin tulee leveämmät sivukannet, tukevuutta ja lastausreitti suoraan kannelta.

Pikku-Flipperin henkimä huolettomuus tosin saattaa samalla kadota.

Vaikka sivupenkit jatkuvat peräkannen alle, vuoteiksi ne riittävät vain lapsille.

Historia

Flipperin historian alkuvaiheissa on sitä tekemisen meininkiä, mikä oli tavallista venealalle 1970-luvulla.

Nauvolainen Harry Ölander perusti 1966 Ruotsissa veistämön nimeltä NA-Boats Ab. Hän sai suunnittelijakseen Sigurd Isacsonin, mutta yritys ajautui konkurssiin. Vuonna 1971 samalla nimellä syntyi uusi veistämö Nauvoon.

Maineeseen Flipper ponnisti Isacsonin porrasvakaajapohjalla. Ensimmäiset menestysveneet olivat 570 HT, 510 HT ja 640 HT. Kaikkien valmistusmäärät kipusivat reilusti toiselle tuhannelle.

Kulta-aikaa kesti 1980-luvun puoliväliin, sitten alkoivat omistajavaihdokset. Ensin Flipper siirtyi uistinvalmistaja Rapalalle, sitten Nauticateista tunnetulle Siltala Yachtsille ja vuonna 1992 Bella-veneet Oy:lle.


Ominaisuuspuntari

VENETTÄ VERRATAAN yleisesti ottaen samantyyppisiin ja -kokoisiin. Arviot kohdistuvat ensisijaisesti venetyyppiin, ei yksilöön.

Asuttavuus

”Helpompaa kuin telttapaikan etsiminen, mutta asumisen sijaan puhutaan käytännössä yöpymisestä.”

Ajettavuus

”Oikein kiva, itse asiassa, seurustelumielessä. Aktiivista ajamista haittaa ahdas ohjaamo.”

Merikelpoisuus

”Yllätyksetön, johdonmukainen ja rauhallinen. Muistetaan kuitenkin, että kyseessä on tosi pieni vene merikäyttöön.”

Suorituskyky

”Hyvissä oloissa reilusti yli 20 solmun matkanopeus vie päiväreissulle juuri niin kauas, kuin tällaisella veneellä on tarkoitus.”

Laatu

”Toisaalta alkuperäinen kokonaisuus on hyvin riisuttu, mutta se mitä on, vaikuttaa kestäneen aikaa. Motivoi lisävarusteluun.”

Käsiteltävyys satamassa

”Kapeilla sivukansilla kapeassa veneessä on liikuttava tarkasti. Hyvät kaiteet auttavat ja kevyttä venettä hallitsee hyvin käsivoimilla.”

 

Lue myös nämä

X