Tilaa
Jutut

Käytetty: Finnmaster 7600 TC – Mukana kaikki tarvittava

Finnmaster 7600 TC tarjoaa kaiken tarpeellisen nelihenkisen perheen lomamatkoille. Matka taittuu mukavasti järkevän tehoisen dieselmoottorin vauhdittamana.

18.11.2020

Kirjoittajaja kuvat tuomo kanerva

Puoliliukuvat veneet ovat viime vuosina tehneet paluuta venemarkkinoille. Suuntaus on alkanut yli 40-jalkaisista, mutta edennyt hiljalleen kohti pienempiä kokoluokkia. Puoliliu-kuvissa veneissä kiehtoo parantunut matkustusmukavuus. Aaltojen iskut ovat vaimeampia ja rauhallisempia, ja navigointi helpottuu vauhdin hidastuessa. Lisäksi polttoainetta kuluu usein vähemmän kuin liukuvissa veneissä.

Alle 30-jalkaisten matkaveneiden luokassa ei ainakaan vielä ole nähty puoliliukuvia uutuuksia. Katse täytyy siten suunnata 90-luvulle ja Kokkolaan.

Finnmaster on 90-luvun lapsi, jonka lanseeraus osui taloudellisesti hankalaan ajankohtaan. Siitä huolimatta merkki pääsi hyvin juurtumaan markkinoille. Finnmaster-malliston ensimmäinen vene oli 1990 esitelty perähyttivene 710. Sitä seurasivat 700 Safir ja 760 TC, eli twin cabin.

Finnmaster 760 TC:tä valmistettiin vuosina 1991–1998. Vuonna 1996 mallinimeen lisättiin yksi nolla, eli syntyi 7600 TC. Varsinaisen kasvojenkohotuksen malli sai seuraavana vuonna, kun sisustukseen lisättiin huomattava määrä tiikkiä. Alun perin 760 TC:n sisustus oli melko muovinen.

Tiikkisisusta toi mukanaan myös laipion keulakajuutan ja salongin välille. 760 TC:ssä keulakajuutta oli salongin suuntaan avoin. Tällä kertaa koeajoon valikoitui yksilö 7600 TC:n viimeiseltä valmistusvuodelta 1998.

Uimatasoille kuljetaan takaa keskeltä. Askelman sisällä on köysilokero.

Oikeaan osunut oivallus

Näin otsikoitiin Finnmaster 760 TC:n koeajo-artikkeli Vene-lehden numerossa 6/1992. Eniten kiitosta sai veneen erittäin tehokas tilankäyttö. Kritiikkiä annettiin käyttötarkoitukseen nähden alimitoitetusta pentteristä.

760 TC on nimensä mukaisesti kahdella kajuutalla varustettu matkavene neljälle hengelle. Akselivetoisessa 760 TC:ssä moottori sijaitsee lähellä veneen keskipistettä, minkä ansiosta asuintilat on saatu ulotettua aivan perälautaan saakka.

Salonki on mittasuhteiltaan sopusuhtainen neljän hengen käyttöön. Leveyttä on kiitettävästi, tosin sivukansien kustannuksella, ja koko salongissa on seisomakorkeus. Tila on valoisa ja avaruuden tuntua saa lisättyä avaamalla suuren kattoluukun. Tunnelma salongissa on miellyttävä ja tiikkiviimeistely antaa korkean laatuvaikutelman.

Pöytäryhmä on paapuurissa ja pentteri vastakkaisella seinustalla. Pentteri on veneen kokoon ja käyttötarkoitukseen nähden pieni. Liesi on kuljettajan istuimen alla ja se on kaksiliekkinen.

Tiskialtaan vieressä on hyvin pieni laskutila ja keittiö- ja ruokatarvikkeita varten ei ole riittävästi säilytystilaa.

Koeajetussa 7600 TC:ssä keulakajuutta on eristetty salongista tiikkilaipiolla. Laipio parantaa yksityisyyttä merkittävästi, mutta tekee samalla kajuutasta pimeän ja luolamaisen. Luonnonvaloa ei tule mistään. Pimeyttä korostaa entisestään seinustojen tiikkipanelointi, joka on kylläkin erittäin tyylikäs.

Keulavuode on samalla tasolla kuin salongin lattia, minkä ansiosta kajuutassa on hieman ilmavuutta. Vuode on mitoiltaan kohtuullinen 1,90 x 1,20 m, mutta V-muoto ja nurkan leikkaus tekevät siitä hieman epäkäytännöllisen.

760 TC:ssä keulavuoteen ja salongin välillä ei ole laipiota vaan verho. Myös vuode on ylempänä kuin nyt koeajetussa 7600 TC:ssä. Vuoteen vierellä on pukeutumisistuin.

Peräkajuutan sisäänkäynti on styyrpuurin puolella moottorin vieressä. Vuode on veneeseen nähden poikittain ja kooltaan riittävä 2 x 1,10 m. Peräkajuutta on melko matala, sillä takakannen ei haluttu nousevan liian korkealle. Peräkajuutassa on siitä huolimatta riittävästi ilmavuutta. Se on kohtuullisen kokoisen ikkunan ansiosta myös valoisampi kuin keulakajuutta.

Toiletti on salongin nurkassa ja mitoitukseltaan väljä.

Hyvät kaiteet

760/7600 TC:ssä on runsaasti tukevia kaiteita, jotka on myös sijoitettu sopiville paikoille. Tuulilasi ei ole läpikuljettava, vaan ohjaamo täytyy kiertää sivukansia pitkin. Sivukannet ovat melko kapeat, mutta kajuutan katolla olevista kaiteista saa hyvin tukea, joten liikkuminen on turvallisen tuntuista.

Samasta asiasta annettiin kehuja myös vuoden 1992 koeajoraportissa. Pieni moite tuli ainoastaan hieman liian matalista keulakaiteista. Nykypäivänä keulakaiteiden osalta tilanne on mennyt jopa huonompaan suuntaan, sillä matalat kaiteet antavat veneelle dynaamisemman ilmeen. Tänä päivänä 760/7600 TC:n keulakaiteet saavat arvosanan hyvä.

Takakansi on peräkajuutan takia melko korkealla, muttei häiritsevän korkealla. Sitä myös reunustaa kunnolliset kaiteet. Takakansi on riittävän suuri helpottaakseen veneen lastaamista, mutta ajanviettoon se on pienehkö. Koeajoveneessä oli takakannelle asennettu tiikkiset istuimet. 760 TC:n varustukseen ne eivät kuuluneet.

Uimatasolle laskeudutaan keskeltä ja kulkemista helpottaa uimatason keskellä oleva askelma, joka kätkee sisäänsä köysilokeron. Lokeron sivuilla olevat tasot ovat pienehköt, mutta ajavat hyvin asiansa.

Sisälle salonkiin laskeudutaan moottorin päälle asennettuja askelmia pitkin. Oviaukko on hieman matala, vaikka takaseinä on asennettu viistoon kulkemisen helpottamiseksi. Sisäpuolella saisi myös olla kaide. Kaiteelle ei tosin ole kunnollista paikkaa, sillä portaiden toisella puolella on toiletin ovi ja toisella puolella tyhjää.

Mukavaa matkantekoa

760/7600 TC:n moottoriksi on vuosimallista riippuen ollut tarjolla Yanmaria ja Volvo Pentaa, joiden tehot ovat olleet 78 ja 105 hevosvoiman välillä. 88 hevosvoiman moottorilla veneelle luvattiin 20 solmun huippunopeus kevyellä kuormalla.

Finnmasterin äänieristys on onnistunut. Vaikka moottori on salongin takaosassa, on äänenpaine korkeimmillaan 81 dB(A). Kahdeksan solmun matkanopeudella äänenpaine on 76 dB ja 14 solmun matkanopeudella 79 dB. Lukemat ovat hyviä keskimoottoriselle veneelle.

Äänieristyksessä on ilmeisesti tehty parannuksia vuosien varrella, sillä alkuperäisessä koeajoraportissa 760 TC:tä moitittiin kovaääniseksi, sillä äänenpaine ylitti 80 dB kaikilla ajonopeuksilla. Myös moottorivalinnalla on huomattava merkitys.

Puoliliukuvassa veneessä matkanopeuden voi valita mieleisekseen laajalta nopeusalueelta. Liukukynnystä ei ole. Reilun 10 solmun nopeudessa veneen liikkeet ovat huomattavasti rauhallisempia kuin liukuvissa veneissä ja navigointi on helpompaa.

760/7600 TC on suuntavakaa ja helppo ajettava matkanopeuksilla. Akseliveto tekee siitä kuitenkin melko kankean hitailla nopeuksilla. Keulapotkuri ei olisi pahitteeksi.

Peräkannella on tilaa kahden hengen kahvitteluun.

Koeajossa aallokko ei ylittänyt puolta metriä, joten aallokko-ominaisuuksia ei päästy kokeilemaan kunnolla. Aiemmilla koeajoilla 760 TC:tä on arvosteltu melko kovaksi aallokossa. Siihen voi tosin helposti vaikuttaa hidastamalla ajonopeutta.

Kuljettaja istuu omalla istuimellaan styyrpuurin puoleisella laidalla. Istuin on hyvä ja hallintalaitteet sopivilla paikoilla. Ajaminen on mahdollista myös seisaaltaan kattoluukun kautta.

Elektroniikalle ei ole suunniteltuja paikkoja, joten laitteet on asennettava omalle jalustalle karttatasolle.

Salongissa on suuret ikkunat, joista on hyvä näkyvyys ympäristöön. Toiletti aiheuttaa ainoan sokean kulman. Matkustuspaikkoja kasvot menosuuntaan on vain kaksi, sillä pöytäryhmän toinen sohva on asennettu kiinteästi keulakajuutan laipioon.

Ominaisuuspuntari

Venettä verrataan yleisesti ottaen samantyyppisiin ja -kokoisiin. Arviot kohdistuvat ensisijaisesti venetyyppiin, ei yksilöön, mutta mahdollisten lisävarusteiden ja muutosten vaikutuksia on huomioitu.

Käytettyjen markkinoilla on säännöllisesti tarjolla Finnmasterin 760/7600 TC -veneitä. Se on aikanaan ollut suosittu vene, minkä ansiosta niitä näkyy myös NettiVeneessä. Parhaiten tarjolla on vuosimalleja 1991–1993, mallimerkinnän 7600 TC -veneitä on tarjolla harvemmin.

760 TC:n hinta vuonna 1992 oli 243 000 markkaa, eli noin 41 000 euroa. Hinta nousi tasaisesti vuosien varrella ja 7600 TC:n hinta vuonna 1997 oli 306 000 markkaa, eli noin 51 500 euroa. Tällöin hintaan tosin kuului tiikkisisustus.

Vakiovarustus on ollut kattava sisältäen mm. jääkaapin, lieden ja vesi-wc:n.

Käytettynä hinnat liikkuvat 20 000–30 000 euron välillä, riippuen vuosimallista ja veneen kunnosta. Kunnossa voi olla suuriakin vaihteluja yksilöiden välillä, sillä suurimmalla osalla on ikää jo reilut 20 vuotta.

Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 12/2015.

Lue myös nämä

X