Tilaa
Testit

Käytetty: Baltic 39 – Avomeren eliittiä

Luksuspursi 40 vuoden takaa tarjoaa edelleen ylellistä kyytiä. Sekä purjehduksen että asuttavuuden henki on kuitenkin merkittävästi erilainen kuin nykyveneissä.

29.12.2021

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Majesteettista, se on sana mikä nousee mieleen Baltic 39:n kulkua katsellessa. Yhytämme purren kuvattavaksi, kun se suuntaa navakassa syystuulessa kohti Tallinnaa.

Täydet valkoiset purjeet ovat ylhäällä. Vene pitää vakaasti suuntansa ja kallistuksensa kiukkuisten puhurien paineessa. Se seuraa pehmeästi aaltojen muotoja, suurimmat niistä taipuvat kumeasti humahtaen korkean keulan alle, joka heittää roiskeet kauas sivuille. Kannet pysyvät kuivina, samoin miehistö tiiviissä ja suojaisessa avotilassa.

He näyttävät nauttivan rentoutuneina olostaan vielä silloin, kun meri käy liian rankaksi kuvausveneelle. Oikea avomeren ulappa aukeaa, ja sen horisonttiin Baltic jatkaa matkaansa, oikeaan elementtiinsä.

Testipurjehduksella on vähemmän dramaattinen keli. Tuuli nousee yli 6 m/s vain satunnaisissa puuskissa, mikä tuntuu niukalta purrelle. Vaikka Baltic 39 aikoinaan suunniteltiin urheilulliseksi matkapurreksi, etenkin kevyessä kelissä sen suorituskyky jää selvästi nykysisariaan heikommaksi.


Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 1/2021.


Suorien saalinkien tukema masto on taipuisa ja trimmien ansiosta vene kestää täydet purjeet yli 10 m/s tuuliin saakka.

Isopurjeen lisäksi olemme nostaneet 110% fokan. Se on ketteryytensä ansiosta kätevin, kun haemme tuntumaa veneeseen lähisaarten väleissä. 135% genua antaisi tehoa pidemmille legeille, mutta isot spinaakkerit kuulemma jäävät melko vähälle käytölle huvireissuilla lähinnä painavan puominsa takia. Sen käyttöä hankaloittaa vielä erikoisuus, omalla kansikiskollaan säätyvä babystaagi. Sillä latistetaan isopurjetta taivuttamalla keskeltä mastoa, joka menee kannen läpi ja on varustettu suorilla saalingeilla. Hyvän tuennan ansiosta profiili on notkea ja trimmattavuus nostaa reivikynnystä. Baltic kantaa täydet purjeensa vaivatta yli 10 m/s tuuliin saakka.

 

 Luukusta kulkiessa joutuu täysin suojattomaksi tuulelle, siitä miinus.

Vanhojen muotojen etuja

Nostimille on vinssit kannella maston juuressa. Muut säädöt ja jalukset on vedetty avotilasta operoitaviksi. Ruffin reunalla on vinssit, avotilan reunuksilla kaksi paria lisää. Päävinssit ovat peräti 58-kertoimella, mikä kuvaa hyvin varustelun tasoa: se oli niin korkea aikanaan, että pysyy vieläkin reilusti premiumin puolella.

Balticin runkomuodossa on IOR-vaikutteita, vaikka se jo lähti niistä modernimpaan suuntaan. Uppoama painottuu keskelle, mutta linjoissa ei enää ole negatiivisia kaarteita ja pyöreähkö perä kantaa hyvin myötäisellä. Peräsimen edessä pieni evä antaa suuntavakautta, mikä tuntuu ohjauksessa myös lievänä reagoinnin hitautena. Tuntumaa ja palautetta kiitän, mutta omistajat kertovat raskauden kasvavan kovassa sivutuulessa.

Runko kapenee voimakkaasti perään, vaikka äärimmäiset IOR-muodot on jo syrjäytetty.

Kannet suorastaan houkuttavat ilmoittautumaan keulagastiksi. Tiikin päällä askel pitää ja sivukannet ovat veneen keskellä melkein metrin levyiset. Gasteille myös riittää tekemistä, sillä ratin takaa ei yllä kuin takimmaiselle vinssiparille.

Voimakkaasti perää kohti kapenevassa purressa avotilan toimivuus on jyrkästi erilainen kuin nykyveneissä. Ohjaaja on eristetty rattinsa taakse, paikanvaihdot vaativat kulkua penkkien tai sivukansien yli eikä pöytä ole aidosti käytettävissä purjehduksen aikaiseen ruokailuun.

Vanhanaikainen avotila on purjehtiessa tiivis ja turvallinen, seurustellessa aika ahdas.

Toisaalta kelin kovetessa kaikilla on tiivis ja turvallinen paikka, paljon käden- ja jalansijoja siirtyessä ja veneen liikkeet tuntuvat vähiten sen keskilinjalla. Tiivistäen, lähtisin Balticilla mieluiten avomerelle, palatakseni nykypurteen satamakutsuille.

Sama jako kirkastuu vielä enemmän sisätiloissa. Balticissa sinne laskeudutaan välikannen päältä, korkeaa ja melkein tikasmaisen jyrkkää porrasta pitkin. Sen juuressa avautuu aula, jota aikanaan kiitettiin hyvin tilavaksi. Balticin oivallus oli työntää salongin sohvat, pentteri ja karttapöytä aivan kiinni laitoihin, jolloin keskelle jäi enemmän avaruutta. Paljon vähemmän kuitenkin, kuin nykyiset leveät rungot sallivat.

Kun porras alkaa välikannelta, se on huiman korkea.

Jälleen vertailu alleviivaa vanhuksen merikelpoisuutta nuorukaisten ”satamakelpoisuuden” vastapainoksi. Kulkutiet ovat selvästi kapeampia, mutta yhtäkään askelta ei tarvitse ottaa saamatta tukea kädellä tai vartalolla. Vaikka nukkumapaikkoja on peräti yhdeksälle, yhtään varsinaista parivuodetta ei ole. Toisaalta jokainen punkka on meripunkka joko sellaisenaan tai kankaalla varustettuna.

Keulapunkka on varsin korkea kivuttavaksi, mutta kaksi mahtuu mukavasti nukkumaan.

Keulakajuutassa on hyvän kokoinen V-vuode, salongissa meripunkat sohvien selkänojien yläpuolella ja sohvat itsessään kankailla sellaisiksi muutettavissa. Peräkajuutassa on kaksi erillistä vuodetta keskelle sijoitetun moottorin molemmin puolin.

Navigointipisteestä näkee, että se on tehty oikeaan karttatyöskentelyyn.

Viihtyisään illanviettoon

Ei pidä käsittää väärin: Baltic 39 tarjoaa kyllä ihan riittävästi tilaa isonkin ryhmän viihtyisään illanviettoon salongissaan. Kahdeksan henkeä ruokailee avatulla klaffipöydällä sujuvasti. Väljempää ja valoisampaa olisi samankokoisessa uudessa veneessä, mutta tuskinpa sen tunnelmallisempaa. Siinä taas kyse on vähemmän mitoituksesta ja enemmän toteutuksesta.

Salonki on tunnelmallisuuden huippu ja puutyön laatu hurmaa vielä 40 vuoden iässäkin.

Baltic on nykyisin yksi maailman arvostetuimmista veistämöistä. Siihen asemaan ei synnytä, vaan noustaan. Se nousu on tapahtunut laadun ja viimeistelyn maineella, jonka loivat juuri nämä vanhat Balticit.

Niiden löytäminen käytettyjen markkinoilta ei ole aivan helppoa. Mutta jos siinä onnistuu, on vaikea välttyä ajatukselta, että vanhassa luksuspurressa saattaa saada enemmän, parempaa ja pysyvämpää vastinetta rahalleen, kuin saman hintaisessa uudessa veneessä.

Totta kai eroja on yksilöiden välillä ja vuosien jäljet näkyvät aina. Etsivä löytää värivirheitä lakkauksissa, naarmuja ja kolhuja parhaitenkin hoidetuissa veneissä. Silti se, että näin vanhassa veneessä jää melkein lumoutuneena tutkimaan hienoa viimeistelyä ja edelleen kouriintuntuvaa jämäkkyyttä niin puutyön kuin itse rakenteiden ja varusteiden osalta, on jotain todella erikoista.

Jopa niin erikoista, että niitä satamakutsuja pitää harkita uudelleen. Ehkä sittenkin osallistuisin niihinkin mieluimmin oman aikansa eliittipurressa.

Pentteri on tiivis ja hyvä varusteiltaan ja säilytystiloiltaan.

Ominaisuuspuntari

Baltic 39

Venettä verrataan yleisesti ottaen samantyyppisiin ja -kokoisiin. Arviot kohdistuvat ensisijaisesti venetyyppiin, ei yksilöön, mutta mahdollisten lisävarusteiden ja muutosten vaikutuksia on huomioitu.

Purjehdittavuus ”Jos gasteiksi saa 2-3 reipasta henkilöä, on avomerellä erinomainen. Saaristossa jäänee silloinkin vähän työlääksi.”
Asuttavuus ”Voittaa nykypurret merellä ollessa, mutta häviää niiden väljyydelle satamaoloissa.”
Käsiteltävyys ”Varalaidat korkeahkot, muilta osin täysin normaalisti käsiteltävä keskikoon purjevene.”
Merikelpoisuus ”Kulun pehmeys ja avotilan suojaisuus ensiluokkaiset, mutta pakko kansityöskentelyyn pudottaa täysistä pisteistä.”
Urheilullisuus ”Aikansa offshore-purren mahdollisuudet piilevät pitkillä radoilla ja kovassa kelissä, mutta vaikeaa on saada sijoituksia silloinkaan.”
Laatuvaikutelma ”Tarkalleen ottaen löysin yhden valumajäljen, jota ei voi pitää tavanomaisena kulumana. Sekin vuoto oli korjattu vuosia sitten.”

Lue myös nämä

X