Tilaa
Jutut

Kaisla 510 R

24.05.2006

KirjoittajaVenelehti

kaisla510r

Paljon erilaista kalustoa testaavalle veneilijälle myönteiset yllätykset eivät välttämättä ole arkipäivää. Tämä johtuu osin siitä, että uudet veneet ovat nykyään lähes järjestään vähintään kelvollisia ajettavia; tasaiseen laatuun on jo ehtinyt tottumaan.

Tällä kertaa ilahtuminen johtui tosin myös tietämättömyydestä, sillä karhulalaisen Sky Mirror Oy:n Kaisla-veneet eivät olleet koeajajalle entuudestaan tuttuja. Tehtaan uusin ylpeys Kaisla 510 R oli käytössä Hämeenlinnan Vanajavedellä, jossa mittava Vanajanselkä tarjosi tällä kertaa kovaa tuulta ja terävää aallokkoa.

”Team-Kaislan” suunnittelemassa veneessä v-pohjaa on jyrkennetty, jotta vaativiinkin olosuhteisiin lähtevät kalamiehet saisivat käyttöönsä pehmeäkulkuisen työkalun. Suunnittelutyöhön ei ole suotta panostettu, sillä vene on maan mainio ajettava – käski Kaislaa aallokossa mihin tahansa suuntaan. Huomiota herätti myös, että Kaisla on vakaa vene.

Erityisen myönteistä veneessä oli se, että oikeaan peräkulmaan sijoitetun ohjauspulpetin takana pystyy oikeasti ajamaan venettä ilman, että se on heikon painojakauman takia heti pahasti kallellaan. Näin veneeseen lisävarusteena (suosittelemme) saatava tuulilasi oikeasti myös suojaa kuskia.

Testi-Kaislan perässä hönki Hondan 50-hevosvoimainen nelitahtikone, joka on teholtaan tehtaan suositus veneelle. Kone tarjoaa Kaislalle tarvittaessa sopivan määrän urheilullisuutta ja taloudellinen matkanopeus on sekin riittävän vauhdikas. Kaislalle mitattiin huippunopeudeksi 32 solmua, ja sopiva perusnopeus löytyi jo noin 21 solmun tuntumasta. Käyttökelpoinen nopeusalue on kiitettävän laaja.

Tekniset tiedot

Pituus: 5,10 metriä
Leveys: 1,90 metriä
Paino: 280 kiloa
Moottorisuositus: 37,5 kW (50 hv)
Henkilöluku: 5
Varusteet:
– PVC-törmäyslista
– Lukittavat säilytystilat, 3 kpl
– Kiinnityshelat keulassa ja perässä
– Akkukotelo
– Teleflex Morse -ohjauslaite
– Sammutin
Hinta: 4 410 euroa
Valmistaja: Sky Mirror Oy, www.kaisla-veneet.com

Teksti ja kuvat: Heikki Juurioja

Tiivistelmä Vene-lehden 9/2005 jutusta

Lue myös nämä

X