Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Elan GT5 – Uuden tyylin airut

Avotilan jako ohjaamoon ja matkustamoon sekä salongin ja pentterin käänteinen järjestys ovat trendejä, joita Elan soveltaa GT-sarjansa pieniin pursiin.

08.07.2017

KirjoittajaPasi Nuutinen

KuvaajaPasi Nuutinen, Matic Klemenc

Muutama vuosi sitten Elan erotti perhe- ja chartermallinsa Impression-brändin alle. Slovenialaisveistämön omaa nimeä jäivät kantamaan sporttisemmat veneet, jotka nekin ovat asuttavaksi sisustettuja.

Elan-sanan merkitykset – kiihkeys, innostus, eloisuus – lienevätkin voimakkaampia suorituskykyä tarjoavissa ja aktiivista purjehdusta edellyttävissä veneissä.

Mukavuutta ja leppoisuutta ei kuitenkaan sovi unohtaa vauhdissakaan. Niitä tarjoamaan veistämö on kehittänyt kaikessa hiljaisuudessa jo useamman vuoden Gran Turismo -mallistoa. Ensimmäinen malli GT5 nähtiin talven messuilla. Se osoitti Elanin olevan erittäin hyvin ajan hermolla.

GT5:ssä on paljon ratkaisuja, joiden muutkin tehtaat ounastelevat olevan vastauksia tulevien purjehtijoiden toiveisiin ja tarpeisiin, mutta näin pienessä kokoluokassa muut eivät vielä ole tuoneet niitä esille.

Suuntauksen johtotähti on, että purren tulee olla helposti yhden purjehdustaitoisen henkilön käsiteltävissä, ja muut voidaan vapauttaa nauttimaan puhtaasti matkustamisesta. Siksi avotila on rauhoitettu manöövereiltä ja juohevasti yhdistetty salonkiin ikään kuin yhtenäiseksi matkustamoksi.

41-jalkaisena Elan GT5 on iso pieni pursi suomalaisen mittapuun mukaan, mutta silti se on 10–20 jalkaa pienempi kuin samoja linjauksia jo toteuttaneet kilpailijansa.

Sporttisiskon runko

Muista toiveista riippumatta purren pitäisi olla myös liukkaasti liikkuva. GT5:lle lähtökohdan antaa runko, joka pohjautuu hyviä näyttöjä antaneeseen Elan E5:een. Tarkalleen ottaen, sen muotti on yksinkertaisesti katkaistu perästä ja jatkettu 45 sentillä.

Englantilainen Rob Humphreys Design kuuluu laitataitteita suosivaan koulukuntaan, ja ne löytyvät GT5:stäkin. Perustelu on suurempi jäykkyys nosteen kasvaessa, sekä suuntavakavuuden kasvu ja märkäpinnan pieneneminen kallistuneena ajettaessa. Kallistuksen pitää olla kohtalaisen reilu, joten leveä perä vaatii pidon vuoksi kaksi peräsinlapaa.

GT5:ttä on kesytetty lyhentämällä mastoa, jolloin isopurje on pienentynyt 5,36 neliömetrillä. Paino on kasvaneen koon ja lisääntyneen kalustuksen takia noussut tonnilla.

Kulkuluukku on pitkä ja portaat loivat ja ne tuovat suoraan keskelle salonkia. Paapuurin puolella on todella pitkä L-sohva, jonka ääressä on 6–8 hengelle avautuva klaffipöytä. Ruokaillessa pöydän alta vedetään esiin lisäjakkarat, sillä leveän salongin toisen laidan lyhyt sohva on istuimeksi liian kaukana. Tämän sohvan etupää nousee tarvittaessa laatikolla varustetuksi karttapöydäksi ja sen yläpuolella ovat laitteiden käyttöpaneeli sekä navigointi- ja kommunikaatiolaitteet.

Keulakajuutta on tiloiltaan avarin ja kaapistoltaan runsain. Viimeistään erillisen toiletin valitsemalla se nousee veneen parhaaksi kajuutaksi. Peräkajuutta tai -kajuutat ovat silti hyvää tasoa nekin. Vuoteissa riittää kokoa ja niiden päällä korkeutta, pukeutumistila on väljä, ja kaappeja sekä seinähyllyjä on runsaallekin tavaramäärälle.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 7/2017.

X