Tilaa
Jutut

Yamarin 59 – DC vai HT

29.05.2006

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajaheikki juuri-oja

Kuusimetrinen vene on oiva laite kesäiseen kruisailuun ja retkeilyyn

Tilaa on sen verran, että pari päivää menee rattoisasti ja yöpyminen sujuu sovulla. Mutta millainen veneen tulisi olla? DC vai HT? Haimme vastausta Yamarinista.

Koeajoimme Yamarin 59 -mallin kaksi eri versiota mielessämme veneiden käyttötarkoituksen vertailu. Yksioikoinen jaottelu tekee HT:stä yöpymiskelpoisen retkiveneen koko perheelle. DC nähdään usein vain aurinkoisen päivän huviajeluun soveltuvana. Jako on keinotekoinen ja väärä. Molemmat soveltuvat yhtä lailla niin retkeilyyn kuin kruisailuun, vaikka käytön painopiste voi olla erilainen.

Yamarin 59 DC ja HT ovat sikäli epäsuhtainen pari, että HT:n runko iäkkäämpi konstruktio ja nähty muissakin malleissa, sen sijaan 59 DC on uudempi luomus. Kun HT:n runko on aikanaan tehty kantavaksi ja taloudelliseksi, DC on tehty nopeaksi ja merikelpoiseksi. Kärjistettynä erotellen toinen on järkevä ja toinen hauska ajettava. Kooltaan veneet poikkeavat hieman toisistaan, HT on 5,91 m pitkä ja 2,26 m leveä, DC:n vastaavat mitat ovat 5,73 m ja 2,20 m. Molempien painoksi ilmoitetaan noin 720 kg.

Matkan taittamisessa ei veneiden välillä ole suurta eroa. DC:ssä elementit tuntuvat olevan lähempänä, mutta käytännössä molemmissa voi nauttia sekä merestä, viimasta että auringosta.

Varustelu ohjaamossa on periaatteessa sama, eli moottorin mittarit, kaukohallintalaite ja pari katkaisinta. DC:ssä on panostettu ohjaamoon enemmän, sillä esimerkiksi istuimet ovat luokkaa paremmat kuin HT:ssä.

Nukkumaan mennessä Yamarin 59 HT:tä voi hyvällä syyllä kutsua 2+2-paikkaiseksi, sen sijaan DC on 2-paikkainen. Siinä onkin veneiden oleellinen ero. Kun nelihenkinen perhe asettuu yöpuulle, pitää heidän virittää DC:ssä ilmapatjaa tai jotain muuta varavuodetta, kun HT:ssä riittää, että levitetään peräpenkki lastenvuoteeksi. Kummassakin mallissa on erinomaiset makuutilat kahdelle.

Yamarin 59 DC

Yamarin 59 HT

Vaikea on valita

Valinta näiden kahden välillä ei välttämättä ole helppo. Jos perhettä on enemmän kuin yksi lapsi, on helpompi valita HT. Vaikka avotila on ahtaampi, viimeistään yön tullessa parempia makuutiloja osaa arvostaa. DC:tä ei pitäisi valita, jos tarkoitus on yöpyä suuremmalla kuin kolmen hengen joukolla. Jos perheen harrastuksiin ei kuulu yöpyminen veneessä, DC on mukavampi avotilaltaan. Se on myös yleisilmeeltään selkeästi nuorekkaampi. Jos käyttäjiä ei ole kuin kaksi, valinta kääntynee DC-malliin.

Ajo-ominaisuuksissa ei suurta eroa ole. DC on tasapainoisempi kokonaisuus ja esimerkiksi aallokossa selvästi mukavampi, mutta HT:llakin pärjää. DC nousee yli 35 solmun nopeudella korkealle vedestä ja muuttuu herkäksi sivuttaisvoimille, tuulelle ja aalloille. Sama vika vaivaa HT-mallia, mutta vastaavissa nopeuksissa se on vieläkin levottomampi. Se johtunee keulaosan suuremmasta tuulipinnasta ja peräpainoisuudesta. Nämä veneet hyötyvät hieman suuremmasta kuormasta, esimerkiksi neljän hengen seuruetta ne vienevät hyvinkin vakaasti.

Yksi valintaa helpottavista tekijöistä on hinta. Koeajopakettien perushintaero ilman lisävarusteita on 3 500 euroa DC:n hyväksi. Moottorien hintaero on 960 euroa. Yksi vaihtoehto valita HT satasella moottorilla. Tosin sen vaikutus kustannuksiin on olematon, paketti ei juuri taloudellisemmin kulje kuin 115-hevosvoimaisella moottorilla.

Vene-lehden sivulla 35 on ladontavaiheessa tullut taulukkoon virheitä.

Tässä oikeat tiedot:

rpm nopeus solmua kulutus l/h kulutus l/mpk melutaso dB(A)
59 HT 59 DC 59 HT 59 DC 59 HT 59 DC 59 HT 59 DC
600 2,6 2,5 1,4 1,1 0,54 0,44 58 55
1000 3,8 3,4 2,4 1,7 0,63 0,50 63 60
1500 5,1 4,9 4,2 3,1 0,82 0,63 66 64
2000 6,4 6,1 6,4 5,3 1,00 0,87 68 68
2500 8,8 6,9 10,6 8,3 1,20 1,20 75 72
3000 15,8 9,7 11,6 10,4 0,73 1,07 77 76
3500 20,8 17,6 14,4 12,5 0,69 0,71 78 78
4000 25,5 22,4 18,0 15,7 0,71 0,70 81 79
4500 29,5 26,8 21,6 18,9 0,73 0,71 83 80
5000 33,9 30,0 27,9 24,8 0,82 0,83 84 81
5500 38,0 33,9 34,4 32,5 0,91 0,96 86 86
5700 39,1 35,6 36,5 34,2 0,93 0,96 86 86

Lue vertailu kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 6/2006.

Lue myös nämä

X