Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) on saanut valmiiksi viime syyskuisen Suomenlinnan lautan ja purjeveneen törmäyksen tutkinnan. Helsingin edustalla liikkunut purjevene teki yllättäen pitkäksi venähtäneen 180 asteen täyskäännöksen ja ajautui Suomenlinnan lautan eteen. Törmäyksessä purjeveneen gasti satutti kätensä.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan vesiliikenne Helsingin edustalla on kesäisin haastava. Monet huviveneilijät ohittavat isompia aluksia liian läheltä, eikä väistötoimenpiteitä tehdä ajoissa tai ne jäävät liian huomaamattomiksi.

Keskuksen johtopäätösten mukaan väistöliikkeet tulee tehdä mahdollisuuksien mukaan selkeästi kohdattavan aluksen perän takaa.

OTKES muistuttaa myös selkeän liikennetilanteen hahmottamisen tärkeydestä. Jos veneessä on meri-vhf, kannattaa kuunnella myös VTS-radiokanavia, jolloin lähistöllä liikkuvien isojen alusten liikkeistä on paremmin perillä.

Tutkinnan yhteydessä kävi myös selväksi, että veneilijöiden on hankala saada tietoa muun muassa ahtaista kulkuväylistä, nopeusrajoituksista ja kohtaamiskieltoalueista.

Onko ais turvallisuusuhka?

Onnettomuustutkintakeskuksen tuoreessa tutkintaselostuksessa käsitellään myös huviveneissä yleistymässä olevien ais-lähettimien hyödyllisyyttä. OTK:n mukaan lähetinten yleistyminen voi vastoin tarkoitustaan aiheuttaa jopa lisääntyneen turvallisuusriskin.

Onnettomuustutkintakeskus perustelee näkemystään sillä, että ais-maalien lisääntyessä voi kauppa-alusten miehistö joutua sammuttamaan niin kutsuttujen B-luokan ais-maalien näkymisen, jotta ne eivät häiritsisi navigointia. Huviveneilijöiden ei tulisi siis luottaa siihen, että isommat alukset näkisivät heidät, vaikka ais-lähetin olisi päällä.