Heikki Juuri-Oja

Kauniissa vanhoissa klassikkoveneissä on taikaa. Niiden tyylikkyys ja hyvät purjehdusominaisuudet ovat viesti menneisyydestä, jolloin veneiden suunnittelun ja rakentamisen perinne jatkui perintönä sukupolvelta toiselle. Aidot, puiset klassikkoveneet ovat kuitenkin kalliita ja työläitä. Tähän markkinarakoon iskee klassikon linjat omaava, mutta muuten moderni päiväpursi, Scandinavian Cruiser 20.

Pienen jahdin on luonut tanskalainen kolmannen polven venerakentaja Nis Peter Lorentzen Bandholm Boatsilta ja hänen kiinalais-tanskalainen yrityksensä Scandinavian Cruisers. Mukana oli myös amerikanruotsalainen venesuunnittelija Eric W. Sponberg.

Veneestä tulevat mieleen kapeat saaristopurret, H-vene, Louhi ja suuremmat metriluokkien veneet. Scandinavian Cruiser 20 on vain herttaisen pieni. Siinä on ripaus jopa 2,4mR-luokan venettä. Mutta vaikka SC20 näyttää vesilinjan yläpuolelta 1930-luvun klassikolta, vesilinjan alapuolelta se on kuin moderni kilpavene.

Scandinavian Cruiser 20 on saanut myös nimen ”maailman pienin minijahti”. Uuden rakennustekniikan ja -materiaalien ansiosta se painaa vain 280 kg. Puolet painosta on hiilikuidusta laminoidun nostokölin lyijybulbissa.

Venettä voi vetää trailerilla ja vesillelasku sujuu jyrkältä luiskalta.

Hiilikuidun taikaa

SC20:ssa on vapaasti seisova, seitsemän metriä korkea hiilikuitumasto, jonka kääntymistä helpottavat kuulalaakeroidut renkaat sekä mastojalassa että kannen tasossa.

Kovalla kelillä venettä on helpompi ajaa kahdestaan, mutta kevyessä kelissä voi seilata aivan hyvin yksinkin.

SC20:n peräsinsuunnittelu on hiukan hämmentävä. Hiilikuituinen peräsinlapa on kapea, mutta pitkä. Ala-asennossa peräsimen syväys on 70 cm, kun veneen syväys on 1,40 cm. Peräsimen kääntömekanismi on kuulalaakeroitu.

Levanki on veneen perässä.

Tyylillä tuuleen

Heikki Juuri-Oja

Kaikki keskeiset säädöt ovat avotilan sisäreunan laidoilla.

Testiveneen roikkumaremmeissä oli toivomisen varaa. Gastin jalkaterä ei mahtunut remmin alle ja kipparin remmi olisi vaatinut jonkun kuminauhaviritelmän, että jalan olisi käännöksen jälkeen saanut riittävän nopeasti paikalleen.

Scandinavian Cruiser on herrasmiehen, miksei -naisenkin, vene. Se kyllä kallistuu, mutta oikeastaan vain tiettyyn rajaan asti. Kovassa tuulessa todella huomaa, että kyse on köliveneestä: laidalla ei tarvitse roikkua kuin viimeistä päivää.

Puuskissa kallistumista vaimensi myös sopivasti taipuva hiilikuitumasto, joka huipustaan on läpimitaltaan vaivaiset neljä senttiä. Syvä, hyvin balanssissa oleva peräsin toimi isossakin aallokossa erinomaisesti ja venettä pystyi ohjaamaan vaivattomasti parilla sormella. Kun peräsimestä irrotti, vene alkoi hitaasti nousta tuuleen.

Purjeista ohut genaakkeri kiertyy rullalle, samoin sisemmän keulastaagin pieni fokka.  Itseskuuttaava fokka toimi hyvin ja yksin ajaessa siitä on paljon apua.

Veneen epävirallinen vauhtiennätys on kuulemma 11,5 solmua. Testipäivänä kovimmissa puuskissa tavoittelimme jo plaania, eikä se tälle veneelle todellakaan ole mahdottomuus.

Kaikkiaan pursi on tuulessa sopivan eloisa, mukava sekoitus klassikkoa ja urheilullista purjevenettä.

 Tekniset tiedot

Pituus 5,96 m
Leveys 1,30  m
Syväys 1,40 m
Paino 280 kg
Isopurje 9,0 m&³2;
Fokka 3,8 m&³2;
Genaakkeri 16,0 m&³2;
Hinta 29 300 euroa
Valmistaja Scandinavian Cruisers Limited, www.scandinaviancruisers.com
Maahantuoja Sailman, Rusko, puh. 045 255 4250, www.sailman.fi

Teksti: Jussi Pekkarinen
Kuvat: Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 11/2011 jutusta

Katso kuvat

Katso valmistajan video