● | Pidä lippusi ja viirisi ehjinä ja puhtaina. |
● | Satamassa tai ankkurissa ollessasi laske kaikki kansallisliput, myös kohteliaisuuslippu. Yö alkaa auringon laskiessa, mutta viimeistään kello 21.00. Kulussa kansallislippu pidetään myös yöllä. Juhannusyönä lippu pidetään nostettuna koko yön. Purjeveneet, jotka kilpailevat, eivät pidä kansallislippua, paitsi jos kilpailu käydään kansainvälisillä vesillä. Jos kesken kilpailua nostaa lipun, merkitsee se, etta vene on keskeyttänyt kilpailun. |
● | Älä pidä perälipun paikalla mainoslippua, kilpailulautakunnan lippua tai kunniajäsenen lippua. |
● | Pidä oikeassa saalingissa korkeintaan kolmea, mieluummin vain kahta viiriä kerrallaan, arvokkain ylimpänä. |
● | Käytä vain sellaisia viirejä, joihin Sinulla on veneen kipparina oikeus. |
● | Pidä ulkomailla purjehtiessasi kyseisen maan kauppalippua oikeassa saalingissa kohteliaisuuslippuna ja siirrä tällöin viirisi vasempaan saalinkiin. |
● | Käytä vain yhtä kohteliaisuuslippua kerrallaan: sen maan lippua, johon vene on siirtymässä tai jonka vesillä se purjehtii tai josta se viimeksi on kotivesilleen saapunut. |
● | Kun purjehdit vuokraveneellä muun maan lipun alla, nosta Suomen kansallislippu miehistölipuksi vasempaan saalinkiin. Kansallisuuslippuja ei pidä laittaa alekkain, rinnakkain on oikea tapa, jos niitä käytetään useampaa kerrallaan. |
● | Tervehdi lipulla sellaisia lähellä kulkevia sota-aluksia, joiden mastossa liehuu viiri. |
● | Juhlaliputus voidaan nostaa yleisinä liputuspäivinä, veneseuran juhlissa, omistajan tai veneen merkkipäivinä ja muissa juhlatilaisuuksissa. Kansallisina liputuspäivinä, kuten juhannuksena, voi maston huipussa viestilippuja ylempänä pitää kansainvälisen tavan mukaan liputuksen aihetta osoittamassa Suomen kansallislippua tai pursilippua.
Juhlaliputuksessa nostetaan kansainväliset viestiliput keulasta maston tai mastojen huipun kautta perään. Jos liput eivät kaksimastoisessa veneessä riitä, voi mastojen välin jättää tyhjäksi. Tarvittaessa voidaan käyttää useampia viestilippusarjoja. Juhlaliputus ei saa päättyä perässä lipputangon huippuun. Lippujen järjestys on keulasta lukien: Kirjaimia T ja X ei käytetä, koska ne muistuttavat kansallisuuslippuja. Myös vastausviiri jää pois. |
A Aarne Alpha |
Sukeltaja vedessä (Lipun sijasta voidaan käyttää myös kiinteää taulua) |
B Bertta Bravo |
Lastaan, puran tai kuljetan vaarallisia aineita (Purjehduskilpailuissa protestin merkki) |
C Celsius Charlie |
Kyllä (N ja C yhdessä eli ”ei ja kyllä” = hätämerkki) |
D Daavid Delta |
Pysykää loitolla minusta; minulla on ohjailuvaikeuksia |
E Eeemeli Echo |
Muutan suuntaani oikealle = styyrpuuriin |
F Faarao Foxtrot |
Olen vaurioitunut. Pyydän ottamaan yhteyttä minuun. |
G Gideon Golf |
Tarvitsen luotsin (Kalastusaluksella: Hinaan nuottaa) |
H Heikki Hotel |
Aluksella on luotsi |
I Iivari India |
Muutan suuntaani vasemmalle = paapuuriin |
J Jussi Juliet |
Pysytelkää etäällä: aluksella on tulipalo, ja lastina on vaarallisia aineita. |
K Kalle Kilo |
Haluan yhteyden teihin |
L Lauri Lima |
Ulapalla: pysähdy heti. Satamassa: alus karanteenissa. |
M Matti Mike |
Alukseni on pysäytetty eikä se liiku veden halki |
N Niilo November |
Ei (N ja C yhdessä eli ”ei ja kyllä” = hätämerkki) |
O Otto Oscar |
Mies yli laidan |
P Paavo Papa Blue Peter |
Satamassa: alus lähdössä, kaikki alukselle. Merellä: pyydykseni ovat tarttuneet esteeseen. |
Q Kuu Quebec |
Pyydetään tullausta ja maahantulotarkastusta (aiemmin: aluksella ei ruttoa) |
R Risto Romeo |
|
S Sakari Sierra |
Pysykää loitolla. Käytän potkurivoimaani taaksepäin |
T Tyyne Tango |
suoritan paritroolausta |
U Urho Uniform |
Olette menossa kohti vaaraa |
V Vihtori Victor |
Tarvitsen apua |
W Wiski Whisky |
Tarvitsen lääkäriä |
X Äksä X-Ray |
Keskeyttäkää toimenne ja seuratkaa viestejäni |
Y Yrjö Yankee |
Ankkurini ei pidä |
Z Tseta Zulu |
Tarvitsen hinaajan |
Kuva: Jarmo Vehkakoski