Tilaa
Jutut

Merimiestaidot: Lippuetiketin perusasiat

18.06.2013

KirjoittajaLauri Touri

Jarmo Vehkakoski

 

Pidä lippusi ja viirisi ehjinä ja puhtaina.
Satamassa tai ankkurissa ollessasi laske kaikki kansallisliput, myös kohteliaisuuslippu.
Yö alkaa auringon laskiessa, mutta viimeistään kello 21.00.
Kulussa kansallislippu pidetään myös yöllä. Juhannusyönä lippu pidetään nostettuna koko yön.
Purjeveneet, jotka kilpailevat, eivät pidä kansallislippua, paitsi jos kilpailu käydään kansainvälisillä vesillä. Jos kesken kilpailua nostaa lipun, merkitsee se, etta vene on keskeyttänyt kilpailun.
Älä pidä perälipun paikalla mainoslippua, kilpailulautakunnan lippua tai kunniajäsenen lippua.
Pidä oikeassa saalingissa korkeintaan kolmea, mieluummin vain kahta viiriä kerrallaan, arvokkain ylimpänä.
Käytä vain sellaisia viirejä, joihin Sinulla on veneen kipparina oikeus.
Pidä ulkomailla purjehtiessasi kyseisen maan kauppalippua oikeassa saalingissa kohteliaisuuslippuna ja siirrä tällöin viirisi vasempaan saalinkiin.
Käytä vain yhtä kohteliaisuuslippua kerrallaan: sen maan lippua, johon vene on siirtymässä tai jonka vesillä se purjehtii tai josta se viimeksi on kotivesilleen saapunut.
Kun purjehdit vuokraveneellä muun maan lipun alla, nosta Suomen kansallislippu miehistölipuksi vasempaan saalinkiin. Kansallisuuslippuja ei pidä laittaa alekkain, rinnakkain on oikea tapa, jos niitä käytetään useampaa kerrallaan.
Tervehdi lipulla sellaisia lähellä kulkevia sota-aluksia, joiden mastossa liehuu viiri.
Juhlaliputus voidaan nostaa yleisinä liputuspäivinä, veneseuran juhlissa, omistajan tai veneen merkkipäivinä ja muissa juhlatilaisuuksissa. Kansallisina liputuspäivinä, kuten juhannuksena, voi maston huipussa viestilippuja ylempänä pitää kansainvälisen tavan mukaan liputuksen aihetta osoittamassa Suomen kansallislippua tai pursilippua.

Juhlaliputuksessa nostetaan kansainväliset viestiliput keulasta maston tai mastojen huipun kautta perään. Jos liput eivät kaksimastoisessa veneessä riitä, voi mastojen välin jättää tyhjäksi. Tarvittaessa voidaan käyttää useampia viestilippusarjoja. Juhlaliputus ei saa päättyä perässä lipputangon huippuun.

Lippujen järjestys on keulasta lukien:
A-B-C – 1 – D-E-F – 2 – G-H-I – 3 – J-K-L – 4 – M-N-0 – 5 – P-Q-R – 6 – S-U-V – 7 – W-Y-Z – 8 – ensimmäinen korvausviiri – toinen korvausviiri – kolmas korvausviiri.

Kirjaimia T ja X ei käytetä, koska ne muistuttavat kansallisuuslippuja. Myös vastausviiri jää pois.

aA
Aarne
Alpha
Sukeltaja vedessä
(Lipun sijasta voidaan käyttää myös kiinteää taulua)
bB
Bertta
Bravo
Lastaan, puran tai kuljetan vaarallisia aineita
(Purjehduskilpailuissa protestin merkki)
cC
Celsius
Charlie
Kyllä (N ja C yhdessä eli ”ei ja kyllä” = hätämerkki)
dD
Daavid
Delta
Pysykää loitolla minusta; minulla on ohjailuvaikeuksia
eE
Eeemeli
Echo
Muutan suuntaani oikealle = styyrpuuriin
fF
Faarao
Foxtrot
Olen vaurioitunut. Pyydän ottamaan yhteyttä minuun.
gG
Gideon
Golf
Tarvitsen luotsin
(Kalastusaluksella: Hinaan nuottaa)
hH
Heikki
Hotel
Aluksella on luotsi
iI
Iivari
India
Muutan suuntaani vasemmalle = paapuuriin
jJ
Jussi
Juliet
Pysytelkää etäällä: aluksella on tulipalo, ja lastina on vaarallisia aineita.
kK
Kalle
Kilo
Haluan yhteyden teihin
lL
Lauri
Lima
Ulapalla: pysähdy heti.
Satamassa: alus karanteenissa.
mM
Matti
Mike
Alukseni on pysäytetty eikä se liiku veden halki
nN
Niilo
November
Ei (N ja C yhdessä eli ”ei ja kyllä” = hätämerkki)
oO
Otto
Oscar
Mies yli laidan
pP
Paavo
Papa
Blue Peter
Satamassa: alus lähdössä, kaikki alukselle.
Merellä: pyydykseni ovat tarttuneet esteeseen.
qQ
Kuu
Quebec
Pyydetään tullausta ja maahantulotarkastusta
(aiemmin: aluksella ei ruttoa)
rR
Risto
Romeo
sS
Sakari
Sierra
Pysykää loitolla. Käytän potkurivoimaani taaksepäin
tT
Tyyne
Tango
suoritan paritroolausta
uU
Urho
Uniform
Olette menossa kohti vaaraa
vV
Vihtori
Victor
Tarvitsen apua
wW
Wiski
Whisky
Tarvitsen lääkäriä
xX
Äksä
X-Ray
Keskeyttäkää toimenne ja seuratkaa viestejäni
yY
Yrjö
Yankee
Ankkurini ei pidä
zZ
Tseta
Zulu
Tarvitsen hinaajan
nrot

Kuva: Jarmo Vehkakoski

Lue myös nämä

X