Tilaa
Jutut

Kommodorialus s/y Regina

24.05.2006

KirjoittajaVenelehti

regina
Gullkronan kuningatar, upea s/y Regina on pitkään ollut Ruotsissa Wallenberg-suvun huostassa, mutta purrella on vahvat siteet Suomeen. Se on suunniteltu ja rakennettu täällä, ja sen tilaaja ja ensimmäinen omistaja oli jatkosodan aikainen ulkoministerimme Henrik Ramsay. Regina kunnostettiin ja uusittiin talven 2002-03 aikana Ruotsissa. Työ tehtiin perinteitä kunnioittaen, mutta tuloksena oli uudenaikainen ja entistä helppohoitoisempi jahti.

Filosofian tohtori Henrik Ramsay kuului viime sotien aikana marsalkka Mannerheimin luottohenkilöihin ja toimi ulkoministerinä sodan loppuvaiheissa. Hänet tuomittiin sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä ja Helsingin lääninvankilassa hän kirjoitti klassikoksi muodostuneen kirjansa ”Sommar och segel”. Ramsay oli intohimoinen purjehtija ja kilpaili ahkerasti 6 mR -luokassa ennen sotia. Vähitellen Ramsay alkoi kuitenkin kaivata rauhallisempaa purjehdusta perheensä kanssa ja hän otti yhteyttä Åbo Båtvarvin suunnittelijana toimivaan Jarl Lindblomiin. Kun suunnittelija ja tilaaja olivat päässeet yhteisymmärrykseen, alkoi purren rakentaminen. Työtä valvoi veistämön pikkutarkka johtaja Bruno Westin. Regina laskettiin vesille 30. toukokuuta 1939.

Reginan rakentamisessa käytettiin sen ajan materiaaleja. Esimerkiksi turkit oli peitetty linoleumimatolla ja veneen laidat vuorattu masoniitti- eli rakennuslevyllä. Vene rakennettiin Lloydsin korkeimpaan luokkaan ja suunnittelija oli myös soveltanut silloisissa avomerikilpailuissa käytettyjä sääntöjä. Laidoitus tehtiin oregon-männystä ja kaaritus galvanoidusta teräksestä. Välikaaret olivat kuitenkin tammea, kuten veneen steevit ja kölipuu. Painolastiköli oli lyijyä. Kansi ja ylärakenteet tehtiin perobasta, osa sisustuksesta mahongista.

Henrik Ramsay halusi kokeilla vasta vesille laskettua kommodorialustaan kilpapurjehduksessa, vaikka se oli rakennettu Itämerellä ja saaristossa tapahtuvaa matkapurjehdusta varten. Hän vei Reginan Visbyhyn ja starttasi Gotland Runt -kilpailuun. Mukana oli viisikymmentä venettä kuudessa eri luokassa ja silloin kilpailtiin sekä kansainvälisen RORC- että ruotsalaisen Itämerensäännön mukaan. Regina selvisi kilpailusta kaikella kunnialla, oli toinen RORC-säännön mukaan ja neljäs kokonaistuloksissa purjehdittuaan radan 6,7 solmun keskinopeudella. Kilpailun ohella kippari nautti pitkästä kesäpurjehduksesta ja nelihenkinen perhe oli merellä yhteensä 22 vuorokautta parin gastiapulaisen kanssa.

Vapauduttuaan lääninvankilasta Ramsay ehti purjehtia neljä kesää vuosina 1948–51 pääosin kotivesillä ja Itämerellä. Reginan kippari kuoli äkillisesti Visbyssä odottaessaan erään konsertin alkamista. Jo vuotta aikaisemmin hän oli sopinut taiteilija Björn Landströmin kanssa Gullkrona-kirjan tekemisestä ja kesäkuussa 1951 Regina purjehti suunniteltua reittiä ristiin rastiin Saaristomeren maisemia. Landström kuvasi matkan aikana näkymiä piirtämällä, mutta joutui Ramsayn poismenon takia kirjoittamaan myös tekstin samana syksynä ilmestyneeseen kirjaan ”Regina och Gullkronan”.

Mittava entisöinti

Henrik Ramsayn testamentin mukaan Reginaa tuli tarjota ruotsalaiselle teollisuusmiehelle, Ramsayn henkilökohtaiselle ystävälle Marcus Wallenbergille. Nykyinen omistaja on Marcuksen pojanpoika, KSSS:n puheenjohtaja Jacob Wallenberg.

Tänä vuonna 67 vuotta täyttävä Regina oli 2000-luvulle tultaessa hyvässä kunnossa, mutta etenkin sisältä kulunut ja vanhanaikainen. Salongin ja navigointikajuutan välissä oli ahdas käytävä, jonka korkeus oli vain 1,40 metriä. Keittiö oli ahdas ja epäkäytännöllinen, eivätkä kaasu- ja sähköasennukset enää olleet luotettavia.

Sisustuksen uudistuksen suunnitteli ruotsalainen Ocke Mannerfelt, venesuunnittelija ja arkkitehti, ja työ annettiin Djurö Båtvarv -veistämön tehtäväksi. Veistämön johtaja on Ruotsissa hyvinkin tunnettu puuvene-ekspertti Per Wermelin ja suuren osan käytännön sisustustyöstä teki Jyrki Hämeenoja.

Mahonkia on käytetty runsaasti, mutta laipioiden vaaleat pinnat on pidetty ennallaan, jotta tunnelma sisällä säilyi valoisana ja ilmavana. Sisustus purettiin ja osa siitä on säilytetty Åbo Akademin merihistoriallisella laitoksella. Per Wermelin kertoo, että veistämöllä ensin tehtiin kokonainen sisustus lastulevyistä, jotta mittasuhteet saataisiin kohdalleen.

Uudistustyö kesti vajaan vuoden ja vuonna 2003 Regina oli juhannuksen aikoihin valmis koepurjehdusta varten. Uudistunut s/y Regina kävi kotivesillään kesällä 2004, kun KSSS:n puheenjohtaja osallistui kommodorialuksella NJK:n järjestämään eskaaderipurjehdukseen ”Reginan vanavedessä”. Sen aikana purjehdittiin Björn Landströmin kirjan kuvaamilla reiteillä ja käytiin satamissa, joihin Henrik Ramsay kesäkuussa 1951 vei ylpeänä Reginansa.
Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Carina Lernhagen Matz

Tiivistelmä Vene-lehden 1/2006 jutusta

Lue myös nämä

X