Ari Inkinen

Kerrallaan Inarijärven maisemia ihailee 120 henkeä uskomattomassa sähköveneessä, joka on rakennettukin Inarissa.

Seisoin elokuussa 2010 inarilaisessa teollisuushallissa ihmetellen joka suuntaan kaareutuvaa puurakennelmaa, josta Mauri Rautiaisen mukaan oli syntyvä 16-metrinen, sähköllä liikkuva risteilyalus Inarijärvelle. En epäillyt sanomaansa, sillä olin nähnyt Rautiaisen aiemmin rakentaman puukomposiittiveneen.

Ihailin elokuussa 2011 Inarijärven rantatörmältä kesän liikennöinyttä Inari III -alusta. Rautiaisen mukaan se oli täyttänyt kaikki siihen asetetut odotukset, jopa ylittänyt ne.

Inari III on looginen jatko Rautiaisen aiemmin rakentamille, pienemmille sähköllä Inarijärvellä liikkuville veneille. Kaikki niistä on rakennettu samalla tekniikalla: puurunko on pinnoitettu lasikuidulla ja epoksilla. Inari III:n suunnitteluun on Rautiaisen ohella osallistunut Tammisaaressa toimiva Pennanen Design.

Yksi Inari III:n suunnittelun lähtökohta on ollut käytön taloudellisuus, toinen hiljaisuuden mukanaan tuoma leppoisuus. Kummassakin on onnistuttu.

Aluksen runko on on ydinaineeltaan haapaa. Se on pinnoitettu kolmen millimetrin lasikuitukerroksella. Rakenne on luja ja sikäli helppo rakentaa, että minkäänlaista muottia ei tarvita. Veneestä saatiin myös kohtuullisen keveä, se painaa vain noin 18 tonnia.

Inari III

Valmistajan mukaan ajokustannukset ovat noin viisi euroa tuntia kohden. Alus liikkuu akkuvoimalla reilun tunnin, minkä jälkeen dieselgeneraattori alkaa syöttää virtaa potkurimoottoreille. Rautiaisen mukaan generaattorin kulutus menneen kesän noin 500 ajotunnin perusteella on kolmisen litraa tunnissa. Vene otettiin käyttöön kesäkuun 16. päivänä, kaksi tuntia Liikenteen turvallisuusviraston myöntämän ammattiliikennehyväksynnän jälkeen.

– Inari III:n risteilynopeus on 7,3-7,5 solmua, mutta sillä on ajettu kymmentäkin solmua. Laskennallinen huippunopeus on noin 12 solmua, Rautiainen kertoo.

Fantan Oy

Kaukana perinteisistä venerakennuskeskuksista sijaitseva Inari on Mauri Rautiaisen mukaan ihanteellinen paikka rakentaa ja kehittää veneitä. Siellä saa olla rauhassa ja Suomen kolmanneksi suurin järvi, Inarinjärvi, on erinomainen vesistö testaukseen. Esimerkkinä Rautiainen mainitsee Inari III:a ajetun kesällä kahden metrin aallokossa, eivätkä edes lasit pudonneet pöydältä.

Veistäjä sanoo parhaillaan käyvänsä neuvotteluja vastaavien alusten rakentamisesta muuallekin Suomeen. Ainakin Ouluun ollaan tiettävästi tekemässä samalla tekniikalla 18-metristä risteilyalusta.

Tekniset tiedot

Pituus 16,30 m
Leveys 6,90 m
Syväys 0,75 m
Korkeus 4,75 m
Paino 18 000 kg
Valmistaja Fantan Catamaran Oy, Inari, www.fantan.fi  

Teksti: Ari Inkinen

Tiivistelmä Vene-lehden 11/2011 jutusta