Tilaa
Jutut

Honda BF90

30.10.2006

KirjoittajaVenelehti

hondabf90

Hondan uuden teknologian perämoottori tarjoaa edullisia meripeninkulmia.

 

Samaan pakettiin mahtuu myös räjähtävää kiihtyvyyttä tavalla, joka ei ole aiemmin ollut tyypillistä ahtamattomille perämoottoreille.

Pääsimme tutustumaan Hondan uuteen ylpeyteen syyskuussa Silver Hawk DC:n perässä. Heti testiajon aluksi kävi selväksi, että Honda on onnistunut luomaan perämoottorin, joka oikeasti eroaa massasta. Kouriintuntuvin ero liittyi veneen kiihtyvyyteen, kun kierroksia nostettiin noin 3 800 kierroksen matka-ajosta äkillisesti täyteen kaasuun.

Eniten BF90:n kiihtyvyyteen vaikuttaa Hondan laihaseosteknologia yhdistettynä monipisteruiskutusjärjestelmä EFIin. Laihaseosteknologia pyrkii optimoimaan matka-ajossa tarjolla olevan tehon pitämällä kuitenkin samalla polttoaineen kulutuksen minimissä. Kun koneesta halutaan lisää tehoa irti, muuttaa koneen ohjausjärjestelmä automaattisesti polttoaineen ja ilman seosta rikkaammaksi, jotta kaikki hevosvoimat olisivat välittömästi kuskin käytössä. Lisää potkua yläkierroksille tuo VTEC. Lähtökiihdytyksen ajaksi koneesta ottaa päävastuun Hondan BLAST-järjestelmä (Boosted Low Speed Torque).

Hondalta on tulossa myös 75 hevosvoiman uutuusmoottori.

Tekniset tiedot
Moottorityyppi R4, SOHC, 16 venttiiliä
Kuutiotilavuus (cc) 1 496
Maksimiteho (hv) 90
Huippukierrosalue 5 300–6 300
PGM-FI Kyllä
VTEC Kyllä
Nakutuksen tunnistin Kyllä
Laihaseostekniikka Kyllä
Latausteho 44A (35A akun lataukseen)
Välityssuhde 2,33:1
Paino 163 kg
Öljypohjan tilavuus 4,5 litraa
Hinta (vahvistamatta) 10 000–11 000 e
Takuu 4 vuotta
Valmistaja Honda Marine, Japani
Maahantuoja Oy Brandt Ab
Tuupakantie 7B, 01740 Vantaa
puh. (09) 895 501, www.brandt.fi

Teksti ja kuva: Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 10/2006 jutusta

Lue myös nämä

X