Hondan uuden teknologian perämoottori tarjoaa edullisia meripeninkulmia.
Samaan pakettiin mahtuu myös räjähtävää kiihtyvyyttä tavalla, joka ei ole aiemmin ollut tyypillistä ahtamattomille perämoottoreille.
Pääsimme tutustumaan Hondan uuteen ylpeyteen syyskuussa Silver Hawk DC:n perässä. Heti testiajon aluksi kävi selväksi, että Honda on onnistunut luomaan perämoottorin, joka oikeasti eroaa massasta. Kouriintuntuvin ero liittyi veneen kiihtyvyyteen, kun kierroksia nostettiin noin 3 800 kierroksen matka-ajosta äkillisesti täyteen kaasuun.
Eniten BF90:n kiihtyvyyteen vaikuttaa Hondan laihaseosteknologia yhdistettynä monipisteruiskutusjärjestelmä EFIin. Laihaseosteknologia pyrkii optimoimaan matka-ajossa tarjolla olevan tehon pitämällä kuitenkin samalla polttoaineen kulutuksen minimissä. Kun koneesta halutaan lisää tehoa irti, muuttaa koneen ohjausjärjestelmä automaattisesti polttoaineen ja ilman seosta rikkaammaksi, jotta kaikki hevosvoimat olisivat välittömästi kuskin käytössä. Lisää potkua yläkierroksille tuo VTEC. Lähtökiihdytyksen ajaksi koneesta ottaa päävastuun Hondan BLAST-järjestelmä (Boosted Low Speed Torque).
Hondalta on tulossa myös 75 hevosvoiman uutuusmoottori.
Tekniset tiedot | ||
---|---|---|
Moottorityyppi | R4, SOHC, 16 venttiiliä | |
Kuutiotilavuus (cc) | 1 496 | |
Maksimiteho (hv) | 90 | |
Huippukierrosalue | 5 300–6 300 | |
PGM-FI | Kyllä | |
VTEC | Kyllä | |
Nakutuksen tunnistin | Kyllä | |
Laihaseostekniikka | Kyllä | |
Latausteho | 44A (35A akun lataukseen) | |
Välityssuhde | 2,33:1 | |
Paino | 163 kg | |
Öljypohjan tilavuus | 4,5 litraa | |
Hinta (vahvistamatta) | 10 000–11 000 e | |
Takuu | 4 vuotta | |
Valmistaja | Honda Marine, Japani | |
Maahantuoja | Oy Brandt Ab Tuupakantie 7B, 01740 Vantaa puh. (09) 895 501, www.brandt.fi |
Teksti ja kuva: Heikki Juuri-Oja