Euroopan Vuoden Purjevene 2018 -loppukilpailuun hyväksyttiin kolme venettä kussakin kategoriassa. Koeajoviikkoja on kaksi, ensin syyskuussa Ranskan La Rochellessa ja kuukautta myöhemmin Barcelonassa. Molemmissa testit pidetään paikallisten uivien venenäyttelyiden yhteydessä.

Monista maailmalla jaettavista venepalkinnoista Euroopan Vuoden Purjevene (European Yacht of the Year) erottuu juuri sillä, että veneet todella tutkitaan ja koeajetaan myös käytännössä. Arviot perustuvat siis todellisissa oloissa tehtyihin mittauksiin ja havaintoihin.

Vene-lehti on tänä vuonna ensimmäisen kerran mukana 12 eurooppalaisen veneilylehden toimituskuntien muodostamassa raadissa. Osallistuminen avaa lukijoillemme entistä laajemman näkymän siitä, millaisia kehityssuuntia pursisuunnittelussa on vallalla. Pääsemme avaamaan sellaistenkin veistämöiden toimintaa, joilla ei ole aktiivista edustusta Suomessa; tällä on kasvava arvo aikana, jolloin kaupanteko yli valtioiden rajojen käy koko ajan helpommaksi ja yleisemmäksi.

Toiseen suuntaan voimme viedä viestiä siitä, millaisia näkökohtia ja toiveita pohjoisten vesien purjehtijat veneilleen asettavat. Siinä tukenamme ovat muiden Pohjoismaiden veneilytoimittajat – vain Islanti puuttuu enää raadista.

Parin viime vuoden ahdingossa pursivalmistajat ovat keskittyneet uudistamaan taloudellisesti vakaampaa suurten veneiden sektoria mallistoissaan. Tämä näkyy ehdokaslistalla, jossa suurveistämöiden pieniä malleja on niukasti. Lohtua tuo se, että kaikki suuret veneet ovat uusiutuvien sarjojen alkusoittoa, joiden teemoja tullaan toivottavasti näkemään jo, kun Vuoden Purjevene -voittajat julistetaan Düsseldorfin Boot18-näyttelyssä tammikuussa.

Perhepurret

Beneteau Oceanis 51.1

Kun muutaman vuoden takainen idea muunneltavien sisustusten pursista ei ottanut tulta, jäi Beneteaun matkapursimallisto hieman puolitekoiseen tilaan. Hengähdystauon jälkeen tehdas lähtee uusimaan Oceaniksia puhtaalta pöydältä. Airuena on 51.1, joka samalla tulee malliston lippulaivaksi.

Suuntaviivoja ovat ohjaamon erottaminen matkustamosta, oleskelutilojen nivominen paremmin yhteen ulkona ja sisällä, sekä sisäisen liikenteen selkeyttäminen. Runkoon on otettu linjoja suorituskykyisestä First-mallistosta ja tarjolle tuleekin heti myös korkeammalla mastolla varustettu performance-versio.

Jeanneau Sun Odyssey 440

Toinen suuri ranskalaistehdas Jeanneau uudistuu maltillisemmin. Kaksi peräsintä ja kaksi rattia ovat jo vakiintuneita keinoja avotilan kasvattamiseksi ja sen liikenteen sujuvoittamiseksi.

Sisällä pentteri on entistä laajempi ja varustellumpi, se sijoittuu paapuurin laidalle U-muotoisena. Vastapäätä on suuri sohvaryhmä, jonka keulanpuolelta avautuu parioven kautta kulku päälaipion läpi omistajan sviittiin.

Perään mahtuu kaksi suurta kajuuttaa, joista toinen on käytettävissä varasto- ja työtilaksi.

Hanse 548

Uudistuvat Hanset on nimetty 8-loppuisin tunnuksin ja testattavaksi tulee sarjan toiseksi suurin pursi. Siinä näyttävin piirre on avotilan päälle tuleva kova kate, joka toimii sekä säältä suojaavana bimininä että asennuskaarena levangille muille varusteille.

Avotilassa on kiinnitetty huomiota toimintojen erotteluun ja perän monitoimisuuteen: hydraulisilla taaveteilla nostetaan jolla talliinsa uimatason suojaan ja partaalla on piknik-keittiö.

Urheilulliset purret

Grand Soleil 34 Performance

Italialainen veistämö Grand Soleil on meillä tunnettu hienosti viimeistellyistä, ylellisyyteen kallistuneista, suorituskyvyllä maustetuista ja varsin suurista pursista. Sillä on kuitenkin juuria myös pienemmissä ja puhtaammin sporttisissa kokoluokissa. Erityisesti GS 34 on 1970-80-luvuilta lähtien luonut itselleen lievästi legendaarista mainetta koko läntisellä Välimerellä juuri terhakkaan kisaveneen ja pienen perheen lomapurren yhdistelmänä.

Cantiere del Pardo on päivittänyt venemallin muun muassa pystyllä keulalla, laitataitteilla, tuplaperäsimillä ja genaakkeripuomilla.

JPK 45

Ranskalainen JPK on ansioitunut erityisesti valtamerikisoissa, joita maassa seurataan suurella mielenkiinnolla. Veistämöllä on esittää voittoja ja palkintosijoja lähes kaikkien suurempien kilpailujen kaikista sarjoista.

Uusi 45-jalkainen on kuitenkin varustettu pikemminkin nopeaan matkailuun kuin ainakaan ammattilaistasoiseen kilpailemiseen. Avotila on karu, mutta pöydällä varustettu ja kovan katteen alla on mukavat istuimet. Sisällä ovat asialliset, joskin pelkistetyt asuintilat. Matalien laitojen takia salonki on melkein deckhouse-tyyppisen korkea ja sen ikkunoista näkee suoraan ulos.

Club Swan 50

Ainoana suomalaisveneenä tuorein Swan on sijoitettu kisapursien joukkoon. Niin pitääkin, sillä sitä Club Swan 50 on.

Juan Kouyoumdjianin luomus veistämön 50-vuotisjuhlan kunniaksi on kehitteillä yksityyppiluokaksi, jolle luodaan omat maanosakohtaiset kisasarjat sekä maailmanlaajuinen Cup-kisa. Sitä myydään fleettiveneeksi suurille pursiseuroille, mutta ylellisemmin varusteltuna se sopii myös omistajille, jotka asettavat urheilullisen purjehduksen reilusti etusijalle ennen veneessä asumisen mukavuutta.

Club Swan 50 on esitelty Vene-lehdessä 11/2017

Luksuspurret

Amel 50

Ranskalainen veistämö on erikoistunut konservatiivisiin, mutta ylellisiin ja vankkoihin avomeripursiin. 50-jalkainen uutuus on osoitus halusta ja tarpeesta modernisoida perinnettä.

Amel 50 on veistämön ensimmäinen yksimastoinen pursi. Samalla spinaakkerista on siirrytty genaakkeriin avotuulilla. Kahden peräsimen järjestelmä on myös uusi askel, mutta erittäin suuren katteen suojaamaa avotilaa hallitsee yhä yksi ratti.

Tilavuuden tavoittelusta asumisessa kertoo henkilöluku: makuupaikkoja on enimmillään kuudelle, joten kajuutat ovat varmasti suuria.

Hallberg-Rassy 44

Ruotsalaisveistämö on tuttu näky tässä kilpailussa, eikä sen pitkään aikaan innovatiivisinta uutuutta voitu sivuuttaa nytkään. 44:ssä on ensimmäisenä Hallberg-Rassyna kaksoisperäsimet, vaikka niitä hallitaan tutusti keskiohjaamosta yhdellä ratilla. Avotuulipurjeeksi nostetaan genaakkeri kiinteän keulapuomin nokkaan, ja luoville on tarjolla myös itsejalustava fokka.

Sisustukseen on tullut lisää vaihtoehtoja: peräkajuutan saa kahtena versiona, samoin salongin, ja keulaan on tarjolla kolme järjestelyä 2-4 hengen majoittamiseen.

Hallberg-Rassy 44 on esitelty Vene-lehdessä 5/2017

Ice 60

Italialaista työtä niin suunnittelijan kuin valmistajan osalta on Umberto Felcin luoma ICE 60, ja se näkyy sekä suurten linjojen että yksityiskohtien linjakkaana selkeytenä. Ulkotilat avautuvat leppeälle ilmastolle suurina aurinkotasoina kannella, avotilassa ja ohjaamon takana.

3-4 kajuuttaa ja ylelliset salonkitilat on viimeistelty aistikkaasti puupinnoilla, mutta veneen painoa vähentää runsas hiilikuidun käyttö rakenteissa: VOR-veneistä lainatuilla runkomuodoilla pitäisi menestyä myös silloin, kun lomailu keskeytetään regattaan osallistumisen vuoksi.

Erikoisveneet

Beneteau Figaro3

La Solitaire du Figaro on vuodesta 1970 lähtien käyty yksinpurjehduskisa Atlantilla, joka on vaikuttanut merkittävästi ranskalaisiin pursimalleihin. Meillä suosittu First 31.7 pohjaa muotojaan ja ominaisuuksiaan Beneteaun aiempiin Figaroihin, ja nyt on vuorossa kolmas sukupolvi.

Se onkin modernisoitu todella radikaalisti. Figaro3 on ensimmäinen sarjatuotantoon edennyt yksirunkopursi, jossa käytetään foileja veneen nostamiseksi vedestä. Kuinka kestävä ratkaisu on tositoimissa, siitä kertoo myös seuraava kisa touko-kesäkuun taitteessa.

Flaar 37

Unkaria ei meillä tunneta pursivalmistajana, mutta sieltä kotoisin oleva veistämö Flaar on niittänyt mainetta nopeilla veneillään, joissa usein kokeillaan hyvin moderneja ratkaisuja. 37-jalkainen uusin malli on varustettu muun muassa kääntyvällä kölillä, joka on silti poistettavissa trailerikuljetuksen ajaksi sekä kaksoisperäsimillä, joista tuulenpuoleinen nostetaan ajossa vedestä.

Tyhjiölaminoitua hiilikuitua on käytetty niin rungossa kuin mastossa, joten vene pääsee keveänä hyödyntämään kunnolla suurta purjealaansa.

TF 10

Hollantilainen DNA Performance Sailing on monirunkoveneisiin erikoistunut veistämö, joka on asettunut kärkeen myös foilaavien trimaraanien kehittelyssä. Uusin versio on TF 10, jonka päällimmäisin ja ilmeisin tavoite on toki huimien nopeuksien saavuttaminen. Samalla veneen kuitenkin pitäisi olla myös foiliveneeksi poikkeuksellisen helposti hallittava, jotta sillä saataisiin madallettua kynnystä venetyyppiin siirtymiseen. Regatasta toiseen siirtymisen helpottamiseksi TF 10 on tehty vain 2,6 metrin levyiseksi, jolloin se kulkee kallistettuna tavallisella trailerilla.

Monirungot

Fountaine-Pajot Saona 47

Saona sijoittuu Fountaine-Pajotin malliston keskivaiheille. Kuten aina pitkän matkan katamaraaneissa, etusijalla ovat asuintilojen runsaus ja niiden mukavuus. Saonaa tarjotaan charter-käyttöön peräti viidellä kajuutalla, joista kaikki ovat parivuoteilla varustettuja. Toisessa versiossa on kolme hyttiä omilla toileteilla sekä yksi pienempi lasten tai vaikkapa palkatun miehistön majoittamiseen.

Purjealaa on lisätty aiemmista versioista, joten suuret ylistykset taittuvat ripeästi.

Leopard 45

Meillä heikommin tunnettu Leopard on Etelä-Afrikasta kotoisin oleva katamaraanivalmistaja. Sen veneitä on silti paljon ”kattivesillä” Australiassa ja Tyynenmeren saarilla. Karibialla käyneet ovat saattaneet tavata niitä Moorings-merkkisinä, samannimisen vuokraamon fleeteissä.

Uusi malli soveltaa hyväksi havaittuja linjanvetoja venetyypin markkinoilla: hyttejä on paljon ja keskelle sijoitetun salongin ja avotilan oleskelutilojen yhdistämiseen on paneuduttu huolella.

Neel 51

Monirunkoisia matkapursia tehdään myös trimaraaneina, osoittaa hollantilainen Neel 51. Tässä kokoluokassa sivurunkoihinkin voidaan jo sijoittaa asuintiloja, ei vain säilytyslokeroita. Niinpä Neel 51 majoittaa vieraansa peräti viiteen kajuuttaan.

Sivurunkojen kantavuuden lisääntyessä myös purjeala voidaan pitää suurena. Neel kertoo yli kymmenen solmun matkavauhtien olevan tyypillisiä heikoissakin tuulissa.