Tilaa
Jutut

Buster X

26.10.2006

KirjoittajaVenelehti

Buster-X

KatkaisuMuunneltavuus on avainsana uuden Busterin kohdalla.

Sisätilojen järjestelyjä on mahdollisuus vaihdella tarpeen mukaan ja vaihtoehtoja on kaikkiaan 16. Eikä uutuus muutenkaan yksitoikkoinen ole.

Uusi Buster X jatkaa linjaa, jota aikaisemmin edustivat Magnum ja XL. Muotoilullisten yksityiskohtien ohella merkittävä uusi piirre on muovin käyttö – ja rotaatiovalutekniikan.

Busterin avotilan palapelileikki on mielenkiintoinen. Veneessä voi olla yksi tai kaksi pulpettia. Ne voivat sijaita perässä niin, että venettä ajetaan peräpenkiltä, tai ne voi sijoittaa edemmäksi, jolloin pulpetti vaatii oman istuimensa peräpenkin eteen. Mikään pakko ei ole laittaa edes peräpenkkejä. Jos ne on veneeseen valinnut, on ne helppo nostaa välillä rantaan: avataan neljä sormin kierrettävää mutteria ja nostetaan laatikko pois.

Uutuus-Busterissa on muista uudemmista malleista poiketen otettu jälleen käyttöön uritettu pohja. Pyöreitä ”nousulistoja” on neljä paria ja ne jatkuvat perälautaan saakka. Ajossa Buster käyttäytyy hyvin. 70 hevosvoiman moottorilla ja kahden hengen kuormalla (n. 170 kg) saavutimme 31,5 solmun huippunopeuden.

Kooltaan uutuus asettuu malliston keskivaiheille ja siellä se on myös hinnaltaan. Halvimmillaan Buster X:n saa ohjauspulpetilla ja kolmella takaistuimella/laatikolla varustettuna (A1) hintaan 11 650 euroa. Kallein on koeajovene (C4), 12 500 euroa. Näiden väliin mahtuu monta hintaa ja varusteluvaihtoehtoa. Koeajopaketin hinta ilman lisävarusteita on suositushinnoilla 22 446 euroa.

Tekniset tiedot
Pituus 5,15 m
Leveys 2,06 m
Paino 480 kg
Moottorisuositus 50–80 hv
Kantavuus 7 henkeä
Polttoainesäiliö 72 l
Hinta alk. 11 650 euroa
Valmistaja: Oy Inhan Tehtaat Ab, Saarikyläntie 21, 63700 Ähtäri, www.buster.fi

Teksti: Ari Inkinen
Kuvat: Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 10/2006 jutusta

Lue myös nämä

X