Vene vertaili kaikki 40 hevosvoiman perämoottorit.

Evinrude E-Tec 40, Honda BF40, Mercury F40 EFI, Selva Bull Shark 40, Selva Manta, Suzuki DF40, Tohatsu 40 TLDI ja Yamaha F40. Erot nopeudessa, kulutuksessa ja kiihtyvyydessä ovat pääasiassa naurettavan pieniä, mutta ärsyttävimmissä ominaisuuksissa, kuten melussa ja tärinässä, niitä löytyy paljon. Kaksitahtiset ovat edelleen vahvoja huolimatta nelitahtisten kovasta rynnistyksestä.

Tämän kokoiset moottorit soveltuvat suurin piirtein 4-4,5 metrin veneisiin, joissa on nykyaikainen, kantava perä. Moottorien painoerot ovat melko suuret, sillä kevein Selva Bull Shark painaa vain 83 kiloa, mutta Evinrude raskaimpana 113 kiloa.

Tämän päivän kaksi- ja nelitahtisten suorituskyky ja kulutus ovat lähes identtisiä. Perinteisiä kaksitahtisia pidettiin ripeinä ja rivakoina kiihtymään, nelitahtisia vähäruokaisina ja hiljaisina. Nyt erot ovat tasaantuneet, vaikka niitä joissain ominaisuuksissa edelleen löytyy. Nopeuserot syntyvät suurelta osin sopivan potkurin sattuessa kohdalle, myös alaosan hydrodynaamiset ominaisuudet vaikuttavat hevosvoimia enemmän.

Tämän testin kaksi nopeinta moottoria olivat kumpikin nelitahtisia (Suzuki ja Yamaha) samalla 29 solmun huippunopeudella. Hitain oli Evinrude, 27,5 solmua. Moottorien kulutuserot ovat litroissa ilmaistuna melko pieniä. Prosenteissa erot ovat suurempia, mutta käytännössä litra tai pari suuntaan tai toiseen ei moottorien käyttöön paljoa vaikuta.

Äänekkäät italialaiset olivat melun suhteen omaa luokkaansa; tai oikeastaan toinen italialaisista, kaksitahtinen Selva Bull Shark. Sen melutaso oli selvästi muita korkeampi. Yleensäkin kaksitahtimoottorit olivat nelitahtisia äänekkäämpiä etenkin huippukierroksilla. Kuljettajan korvan juuresta mitattuna kaikki kolme kaksitahtista ylittivät 90 desibelin (A) rajan nelitahtisten jäädessä sen alle, Hondan tosin vain hiuksenhienosti.

Markkinoiden kahdeksan 40-hevosvoiman perämoottorin hintahaitari on laaja. Se alkaa 4 920 euroa maksavasta Selva Bull Sharkista ja päätyy 6 490 euroa maksavaan Hondaan. Evinruden on helmikuussa pudottanut moottorinsa hinnan 6 550 eurosta 5 500 euroon. Kuka sitten maksaa suositushinnan? No, häntä tuskin kukaan tuntee, sillä hinnat ovat aina neuvottelukysymys ja kova kilpailu pitää veneilijän puolta. Hinnat joustavat.

Lasse Lindén, Ari Inkinen

Tiivistelmä Vene-lehden 3/2008 jutusta