Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Testissä TG-7.9 Kingcruiser – Saariston pikkubussi

Pitkään odotettu TG-7.9 on vesillä ja ensimmäisillä käyttäjillä. Vene on poikkeuksellisen tilava, selvästi tilavampi kuin edeltäjänsä TG-7200. Poikkeuksellista siinä on myös sen erityisen laajasti käytännöllinen nopeusalue.

08.07.2020

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajamarkus pentikäinen/otavamedia

TG-veneet ovat tunnettuja saariston yhteysveneinä. Ne myös olivat kehityksen kärjessä aikanaan peräkajuuttaveneiden yleistyessä. Käytännölliset ja merikelpoiset veneet saavuttivat nopeasti suosiota.

Moni ei kuitenkaan tiedä, että TG-veneiden tausta on kilpaveneissä.

Porvoolainen Tage Gustafson oli 1960-luvulta lähtien innokas kilpaveneilyn harrastaja, joka rakensi omat veneensä. Myöhemmässä vaiheessa hän valmisti niitä myös muille yhdessä Kim-veljensä kanssa. Ensimmäisen sarjavalmisteisen huviveneensä, TG-Marin 19 Cabinin, he rakensivat vuonna 1979.

Kaksi vuotta myöhemmin päivänvalon näki ensimmäinen peräkajuuttavene, TG-Marin 19 Fisher.

Mallina peräkajuuttaveneet jatkoivat puisten silakkaveneiden perinnettä. Niitä oli jo pitkään rakennettu niin, että keulassa oli suuri avotila lastia varten ja perässä kuljettajalle suojan antava ohjaushytti. Hyvä konsepti siirrettiin sopivasti sovellettuna mökkiasukkaiden yhteysveneisiin.

Lue kaikki

VENEILYSTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

X