Testit

Innovaatioihme Puolasta: Galeon 470 Sky

Puolalainen galeon on kulkenut vuosien varrella voitosta voittoon. Heidän palkituista venemalleistaan löytyy sellaisia innovaatioita, joita ei saman kokoisista veneistä yleensä löydy.

08.11.2018

TekstiTomi Peurakoski

KuvatArto Wiikari/Otavamedia, Tomi Peurakoski, Maciej Samet

Galeon 470 Sky on huikea, silmää hivelevä vene. Miten vene voi olla näin valoisa, tilavan tuntuinen ja yksityiskohtia myöten tarkkaan suunniteltu ja viimeistelty? Ja tämä on kokonaan tehty Puolassa!

Galeonin veneet ovat kulkeneet voitosta voittoon useana vuonna Helsingin venemessuilla. Neljä peräkkäistä voittoa messujen parhaana matkamoottoriveneluokassa kertoo jotain Galeonin veneistä, mutta pienempien veneiden omistajille Galeon on voinut jäädä hieman kaukaiseksi brändiksi.

Galeonin veistämö perustettiin Puolaan Gdanskin kupeeseen 1982. Yhtiö on kasvanut vuosien varrella 1 400 ihmistä työllistäväksi veistämöksi, joka on laajentunut kahteen tuotantolaitokseen Itämeren rannalle. Yli 50-jalkaiset valmistetaan alusta loppuun uudella tehtaalla.

Neuvostomaineesta eroon

Venetoimittajien keskuudessa liikkuu juttua siitä, miten Sea Rayn omistaja suuttui eikä uskonut lainkaan, kun hän kuuli, että hänenkin jenkkiveneensä oli valmistettu Puolassa. Puolassa tehdään yhä enemmän veneitä, jotka on aikaisemmin valmistettu muissa maissa. Sea Rayn lisäksi esimerkiksi suomalaiset Axoparit ja osa Bustereista valmistetaan Puolassa. Syynä ovat yksinkertaisesti pienemmät kustannukset, pitkät perinteet ja hyvä laatu, jolloin kuluttajille voidaan tarjota huokeampia veneitä laadusta tinkimättä. Sea Rayn omistajan suuttumuksen ymmärtää sillä, että aikaisemmin Puolaan ei ole yhdistetty kovinkaan helposti laatua, ja se käsitys tuntuu istuvan tiukasti suomalaisissa mielissä. Tilanne on kuitenkin muuttunut, sillä kilpailu alalla on kovaa, eikä sekundaa voi tuottaa maineen menettämisen pelossa.

Lue kaikki

VENEILYSTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

X