Jutut

Idea kevyestä pontonikanootista syntyi vaelluksella Thaimaan viidakoissa

Reppuun pakattuna kokonaisuudella on kokoa vain 65 x 40 x 20 senttimetriä, ja valmistajan mukaan monet lentoyhtiöt hyväksyvät sen lomalennoille jopa käsimatkatavarana.

13.03.2019

Kirjoittajaja kuvaaja Jukka Hiiro

Startup-hankkeena joitain vuosia sitten alkunsa saanut Kayacat on mielenkiintoinen konsepti. Ilmaponttonien varaan rakennetut veneet toimivat niin soutaessa, meloessa, purjehtiessa kuin pienellä sähköperämoottorilla varustettunakin.

Mukana tulevaan reppuun pakattuna kokonaisuudella on kokoa vain 65 x 40 x 20 senttimetriä. Düsseldorfin Boot-venemessuilla esillä ollut paketti on niin kompakti, että valmistajan mukaan sen voi ottaa reissuun lähdettäessä mukaan useimpien lentoyhtiöiden koneisiin vaikka käsimatkatavarana.

Manuaalisesti lihasvoimalla pumpattaessa ponttoonit saa täyteen noin kymmenessä minuutissa ja sähköavusteisella pumpulla aikaa ei kulu neljä minuuttia.

Kayacat-malleissa löytyy kolme erilaista vaihtoehtoa.

Malleista kevein on melontaan ja sup-laudaksi sopiva Puma, joka painaa vain kuusi kiloa kaikkien varusteiden kanssa. Samassa reppupaketissa kulkee niin pontoonit, istuinosa kuin melakin. Hintaa Pumalla on 850 puntaa, minkä lisäksi tulevat tietysti myös  postikulut, mikäli tuotteen tilaisi Suomeen.

Cougarin pohjana on periaatteessa sama ponttonivene, mutta siinä ponttonien väli on suurempi ja se on varustettu kääntyvällä purjeella. Painoa valmistaja ei ilmoita, mutta purjeen vuoksi se on varmasti joitain kiloja Pumaa enemmän. Myös hinta kohoaa purjevarustuksella 1500 puntaan.

Kolmas vielä tuloillaan oleva malli on soutuun tarkoitettu Cheetah. Siinä ponttonien väliin jää soutajalle penkki, ja melan sijasta käytettävissä on airot. Lisäksi valmistajalta on tulossa Max-paketti, jossa ostaja saa muokattavan varustepaketin, josta löytyy niin kaikki tarpeellinen niin melontaan, sup-lautailuun, purjehdukseen kuin soutuunkin. Cheetahin tai Max-paketin hintoja ei toistaiseksi ole julkistettu.

Veneen kantavuus on ilmoitettu kahtena lukemana: kuljettaja, siis soutaja, meloja tai purjehtija, saa painaa enintään 115 kiloa. Varusteita voi tuon lisäksi olla kyydissä noin 30 kilon verran, mutta tasapainon vuoksi ne tulee sijoittaa perään ja kokkaan.

Suomessa tai Pohjoismaiden alueella yrityksellä ei ole tällä hetkellä jälleenmyyjiä, mutta sellaisia etsitään.

”Tällä hetkellä jälleenmyyjiä ei ole Suomessa tai Pohjoismaissa, mutta neuvottelemme parhaillaan muutamien kanssa. Suomalaisasiakkaat voivat ostaa  veneen verkon kautta. Toimitus on ilmainen Iso-Britanniaan ja Eurooppaan”, yritystä edustava Abi McCabe kertoo.

Verkkosivujen mukaan veneiden toimitusaika on neljästä kuuteen viikkoon.

Ajatus pontoniveneistä syntyi yrityksen brittiläisen suunnittelijan Thaimaan matkalla.

”Suunnittelijamme on ollut (Britannian) kuninkaallisessa laivastossa ja hän rakastaa merta. Kun hän oli vaeltamassa Thaimaan viidakoissa hänelle tuli ajatus, että olisipa hienoa meloa jokia myöten, mutta mitään riittävän kevyttä ja kannettavaa siihen tarkoitukseen ei ollut tarjolla. Silloin Kayacat syntyi”, McCabe kertoo.

Kayacat-veneet on suunniteltu Britanniassa ja ne valmistetaan Kiinassa.

Alla valmistajan esittelyvideo.

 

X