Jutut

Huusela saa veneeseensä uuden isopurjeen – Sopimus italialaisneulomon kanssa syntyi sattumalta Vene-messuilla

20.03.2020

KirjoittajaJoonas Gustavsson

Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Vene-lehti julkaisee myös Tekniikan Maailmassa julkaistua Yksinpurjehtijan matkassa -blogia, jossa seurataan Huuselan valmistautumista.

Yksinpurjehtija Ari Huusela teki marraskuussa pohjoismaista purjehdushistoriaa ylittäessään Transat Jacques Vabre -kilpailun maalilinjan. Huuselasta tuli ensimmäinen pohjoismaalainen ”kahvikisan” maaliin purjehtinut henkilö. Samalla mies käytännössä varmisti paikkansa tämän vuoden marraskuussa starttaavassa Vendée Globe -maailmanympäripurjehduksessa.

Neljän vuoden välein purjehdittava Vendée Globe on maailman vaativin purjehduskilpailu, joka purjehditaan yksin, pysähtymättä ja ilman ulkopuolista apua. 43 000 kilometrin reitti Etelämantereen ympäri vie kipparit läpi päiväntasaajan kuumuuden ja Eteläisen jäämeren tyrskyjen.

60-jalkaisilla Imoca-veneillä purjehtivat kipparit joutuvat kilpailemaan karsintamaileja Imoca Globe Series -sarjan kilpailuissa. Kahvikisan jälkeen Huusela on kerännyt arvokkaat karsintamailit kolmesta kilpailusta. Kilpailusarjan kaksi viimeistä kisaa purjehditaan kesällä ennen itse pääkilpailua.

”Laskin juuri eilen oman tilanteeni, ja olen lähes satavarmasti kiinni lähtöpaikassa”, Ranskan Caenissa venettään parhaillaan huoltava Huusela kertoi viime viikolla.

”Lähtöviivalla on 34 paikkaa, ja kisassa on mukana virallisesti enää 35 kipparia. Yksi kilpakumppanini on sellainen, että vaikka hän pääsisi maaliin kesän molemmissa kisoissa, hän jää silti taakseni karsintamaileissa. Lisäksi on muutamia, joiden täytyisi päästä maaliin molemmissa mennäkseen ohitseni.”

Kisoissa olisi tietysti hyvä olla mukana jo kokemuksenkin kannalta, mutta käytännön syiden takia Huusela on päättänyt jättää ne väliin.

”Se on aina noin 100 000 euroa per kilpailu. Lisäksi kisaamiseen liittyy aina riskejä”, 20 vuotta Vendée Globeen osallistumisesta haaveillut Huusela toteaa.

Valtameripurjehdusten sijaan Huusela treenaa Ariel2-veneellään kesän Itämerellä. Siirtopurjehdus Ranskasta Suomeen starttaa näillä näkymin toukokuun puolivälissä.

Aiempina vuosina Huuselan vene on talvehtinut Englannin Gosportissa. Nyt talvihuolto tehdään Caenissa Luoteis-Ranskassa V1D2-nimisellä telakalla, jossa on Ariel2:n lisäksi kaksi muutakin Imoca-venettä.

Huusela on Ranskassa huoltohommissa nyt toista kertaa. Helmikuisella reissulla työaika meni veneen puhdistamiseen ja perushuoltoon. Brasilian Salvadorista laivarahtina takaisin Eurooppaan tuotu vene oli saanut matkalla päälleen hiekkaisen kuorrutteen.

”Tuuli puhalsi Afrikan rannikon ohittaneen laivan täyteen Saharan hiekkaa, joka oli suolaveden kanssa muodostanut veneen kannelle tiiviin betonimaisen kerroksen”, Huusela kertoo.

Laivakuljetus toi Ariel2:n Ranskan Lorientiin, josta se purjehdittiin 330 merimailin matka Caeniin.

”Tällä kertaa tarkastetaan maston tuenta ja vantit sekä luupit. Maston aikanaan suunnitellut Vincent LeRoux tulee tekemään mittauksia.”

Maston pitää olla kunnossa, sillä siihen nousee pian italialaisen purjeneulomo OneSailsin valmistama moderni komposiittipurje. Edellisessä kisassa Ariel2:n isopurje delaminoitui vanhuuttaan käyttökelvottomaksi.

”Vanha purje lähti jo kaatopaikalle. Se oli jo kolmas kahden vuoden sisään”, Huusela naurahtaa.

Purjediili italialaisneulomon kanssa syntyi Huuselan mukaan sattumalta.

”Heidän Suomen haarallaan oli ständi Vene-messuilla, ja yrityksen toimitusjohtaja oli myös paikalla kertomassa juttuja. Ajattelin, että niillä on niin hienoa tekniikkaa ja kalliita purjeita, ettemme pääse heidän kanssaan eteenpäin purjetarpeessani. Kävin kuitenkin juttelemassa, ja yllätyksekseni he halusivatkin tehdä purjeen Imoca-veneeseen.”

”Lopulta sain heiltä niin hyvän tarjouksen, ettei siitä voinut kieltäytyä.”

Suomalaiskippari oli varautunut uuden isopurjeen teettämisen maksavan jopa 70 000 euroa.

OneSailsin 4T Forte -valmistustekniikalla tehdyissä komposiittipurjeissa ei käytetä liimaa eikä mylar-filmiä. Purjeen kalvot muodostavat yhtenäisen monikerroksisen polymeerirakenteen, joka on kestävä ja kevyt.

OneSails

Ariel2 tarvitsee ennen marraskuuta myös uuden kölievän, sillä nykyisellä hitsatulla konstruktiolla ei Imoca-luokkaliiton sääntöjen mukaan ole asiaa Vendée Globeen.

Vuoden 2016 Vendée Globessa voimaan astuneen säännön mukaan kölievä tulee olla jyrsitty yhdestä teräskappaleesta. 2012 kisassa hitsaussaumat pettivät kolmen veneen kölissä.

”Samalla veneeseen suunnitellaan todennäköisesti uusi kölibulbi. Bulbien muotoilu on kehittynyt valtavasti vuodesta 2007, jolloin Ariel2 on valmistettu. Uusi bulbi on noin 300 kiloa edellistä kevyempi”, Huusela kertoo.

”Uuden bulbin myötä mastoon kohdistuva kuormitus vähenee kymmenellä prosentilla. Bulbin oikaiseva momentti toki on vähän pienempi, mutta käytännössä suorituskyky ei kärsi. Ajatus siitä, että veneen kuormasta lähtee 10 prosenttia tuntuu hyvältä, sillä se kasvattaa purjehduksessa käytettäviä marginaaleja veneeseen kohdistuvan rasituksen pienentyessä.”

Kölievän valmistaa suomalainen Konepaja Häkkinen, jonka osaamisen tasoa Huusela kuvailee huikeaksi.

Ranskalainen mastoasiantuntija Vincent LeRoux valmistautuu kiipeämään Imoca-veneen 27-metriseen mastoon.

”Ne tekevät tuhannesosan tarkkuudella 20-metrisiä teräspalkkeja ja akseleita laivoihin ja öljynporauslautoille. On hienoa, että Imoca-luokkaankin saadaan tällä tavalla kotimaista osaamista.”

Huusela oli laskenut köliremontin budjetiksi 185 000 euroa. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että kustannukset jäävät pitkälti alle puoleen siitä.

”Lähtölinja on konkreettisesti lähempänä nyt ihan senkin vuoksi, että kustannukset ovat pienentyneet huomattavasti. Nyt kun taloudellista tukea tarvitaankin vähemmän, pääyhteistyökumppanin saaminenkin varmasti helpottuu. Ellei koronavirus nyt pilaa ihan kaikkea”, Huusela toteaa.

Toki veneen yleishuoltoonkin palaa vielä rahaa. Huusela laskeskelee, että maston tukivanttien vaihtotarpeesta riippuen 50 000–100 000 euroa.

”Kaiken kaikkiaan Ariel2 on hyvässä kunnossa. Vene on luotettava ja vahva.”

Juttu on julkaistu myös Tekniikan Maailman verkkosivuilla 14.3.2020

 

”Kahvikisan” vaiheista voit lukea alta:

”Ennätysmurskajaisista” kuiskitaan jo – Yksinpurjehtija Ari Huusela lähtee sunnuntaina 8 000 kilometrin Atlantin ylitykselle

Ari Huusela aloitti matkansa Atlantin yli – Lähtö onnistui hyvin, ja veneet ovat jo Biskajanlahdella

Huusela ja Ferguson lähestyvät Portugalia – Mutta saadaanko revennyt isopurje paikattua?

Huusela ja Ferguson päättivät jatkaa Atlantin yli rikkoutuneesta purjeesta huolimatta

”Lentokalat hyökkäsivät kimppuumme” – Huusela ja Ferguson etsivät hyvää reittiä Doldrumeiden läpi

Doldrumien ”märkä ja tuuleton kidutus” jää viimein taakse – Huuselalla ja Fergusonilla maaliin enää alle 1000 merimailia

Maata näkyvissä! Huusela ja Ferguson saavuttivat Brasilian rannikon, mutta maaliintulo venynee perjantaille

Ari Huuselan veneen purje hajosi repaleiseksi kuin aavelaivassa jo Atlantin ylityksen alkutaipaleella – Nyt Huusela kertoo, miten hän selvisi maaliin


Yksinpurjehtijan matkassa juttusarjan aiemmat osat:

Ari Huuselan kakkoskippariksi 7 800 kilometrin ”kahvikisaan” lähtee luottomies Michael Ferguson

Ari Huuselan kilpavene on jälleen Suomessa – Ensimmäinen kisa Itämerellä sujui mallikkaasti

2 000 merimailin matka alkaa – Ari Huusela on treenannut ”vinssaamalla kavereita mastoon”

Eräs kippari puraisi kielensä lähes poikki ja ompeli sen itse takaisin

Huusela suoritti vähän erilaisen ”lentolupakirjan” vapaalentotunnelissa

Ari Huuselan veneellä on ajettu yhdessä kesässä 16 vuoden ajot – Huolto on kallista ja ahdasta puuhaa

Ari Huusela palasi arkeen – Vene jäi jumiin Azoreille

Ari Huuselan IMOCA 60 Ariel II valmiina yksinpurjehdukseen maailman ympäri

”Atlantin rommireitti kutsuu nyt ’merten formulaa’ – Sääohjelman seuraaminen vaatii harjoittelua”

”Juuri kun olin laskemassa purjetta alas, vieressämme olikin rahtilaiva…”

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Kolmen kuukauden purjehduksen aikana ehtii nukkua 15-45 minuuttia kerrallaan – miten sellaisesta selviää?

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

Riskinotto navigoinnissa voi kannattaa – tai käydä kalliiksi, sillä ”lyhin reitti ei aina suinkaan ole nopein”

Herätyskellona voi olla auton varashälytin – eikä kippari silti välttämättä herää 1–2 tunnin nokosiltaan!

Ari Huuselan ”Ariel2” laskettiin vesille – Siirtopurjehdus kohti Helsinkiä on parhaillaan käynnissä

Formula 1” saapui Suomeen – Ari Huuselan IMOCA 60 -vene on ainoa laatuaan Itämerellä

Näin sujui ”merten Formulan” matka Isosta-Britanniasta Suomeen – Yhdessä vaiheessa ”MacGyverin” piti nousta 27-metriseen mastoon

 

X