Tilaa
Testit

Sähkökäyttöinen Linssen Dutch Sturdy 310 – Hiljaisuuden luksusta

Ensimmäinen maailmalle myyty sähkökäyttöinen Linssen Dutch Sturdy 310 löytyy Savonlinnasta. Vuokravenekäyttöön suunniteltua mallia on Suomen lisäksi myyty Ranskaan 12 aluksen laivue.

17.09.2018

KirjoittajaJussi Evinsalo

KuvaajaSeppo Evinsalo

Dutch Sturdyn potkureita pyörittää 11 kilowatin Canton-sähkömoottori (IE3 premium efficiency). Veneen kaikki toiminnot moottorista ilmastointiin toimivat sähköllä, jota tuottaa 17,5 kilowatin Cummins Onan -dieselgeneraattori. Dutch Sturdy ei siis ole täysin sähkövene vaan hybridi. Generaattorin kulutus ajossa on noin kolme litraa tunnissa ja dieseliä kuluu meripeninkulmaa kohti 5,5 solmun nopeudella hieman yli 0,5 litraa.

 

Ensimmäinen maailmalle myyty sähkökäyttöinen Linssen Dutch Sturdy 310 löytyy Savonlinnasta.

Veneessä on neljä 170 ampeeritunnin AGM-akkua (Victron Energy), joita satamissa voi ladata myös maasähköllä.

Lippcon System (Linssen Integrated Propulsion and Power Configuration) on Linssenin kehittämä ja patentoima ohjausjärjestelmä, jossa veneen viittä potkuria käytetään samanaikaisesti ohjaussauvalla. Se tekee rantautumisesta ja rannasta irtautumisesta helppoa ja vaivatonta. Ohjaussauvaa liikuttamalla vene kulkee haluttuun suuntaan. Venettä voidaan pyörittää keskipisteensä ympäri ahtaissakin paikoissa. Raskas teräsvene pysyy tyhjäkäynnillä paikallaan ja ohjaussauvan avulla vene asettuu haluttuun paikkaan pienillä ranneliikkeillä.

Sähkömoottori liikuttaa venettä tasaisesti 5,5 solmun matkavauhtia, eikä pieni aallokko ja vastatuuli aiheuta ylimääräistä heiluntaa tai vauhdin putoamista. Ohjaus toimii herkästi ja vene on helppo pitää suunnassa jykevyytensä ansiosta. Ohjatessa tuntee kuljettavansa isompaakin venettä. Erikoiseksi tilanteen tekee vain taustalta puuttuva moottorin murina.

Lisävarusteena saatava automaattiohjaus helpottaa ohjailua entisestään. Pienen nyrkin kokoinen kauko-ohjain kulkee kätevästi vaikka kipparin kaulassa ja suunnan muuttaminen tapahtuu nappia painamalla.

Lue koko esittely Vene-lehdestä 9/2018.

 

Lue myös nämä

X