Havene 760 kuuluu niihin veneisiin, joita ei valmisteta monta kappaletta vuodessa. Puoliliukuvan, pitkäkölisen veneen syntyhistorian taustalla on havainto, ettei markkinoilla juuri ole tämäntyyppistä tarjontaa.
Vene on tarkoitettu saariston asukkaille ja vaikkapa merialueella toimiville yrittäjille, jotka kuljettavat kerralla tavallista suurempia kuormia, esimerkiksi rakennustarvikkeita. Merikelpoisessa veneessä on runsaasti tilaa lastille turkilla ja sen alla. Veneestä on jo olemassa kajuutallinen versio.
Haveneen valtavat tilat eivät yllättäen ole sen kaikkein paras puoli. Eniten myönteisiä ajatuksia herättää merikelpoisuus. Vene ei pelkää isoakaan aallokkoa.
Koeajamamme vene oli varustettu tehosuosituksen ylärajan 155-hevosvoimaisella Toyota Nannin turbodieselillä. Pohdimme matkan aikana useaan kertaan, onko näin tehokas kone tälle veneelle todella tarpeellinen. Emme päässeet asiasta yksimielisyyteen.
Akselivedostaan huolimatta Havene on yllättävän ketterä kääntymään. Sopivan herkkä kaukohallintalaite ja aistikas ohjaustuntuma sekä yläkierrosten tarjoama tehoreservi tekevät ajamisesta nautinnollista.
Veneen isoissa turkinalaisissa säilytystiloissa ei ole tyhjennysreikiä. Toinen kehittämisen kohde voisi olla ohjauspulpetin jalkatila, joka on liian ahdas. Sivuilla olisi hyvin tilaa leventää pulpettia. Emme myöskään ihastuneet pieneen karttaplotteriin, emmekä sen sijaintiin.
Kokonaisuus oli kuitenkin erinomainen.
Tekniset tiedot
Pituus | 7,60 m |
Leveys | 2,90 m |
Paino | 2 020 kg |
Kantavuus | 8 henkeä/695 kg |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Moottori | 60-165 hv |
Polttoainesäiliö | 176 litraa |
Hinta | alk. 55 000 euroa |
Esittelyveneen moottori | Toyota Nanni 155 hv TDI |
Valmistaja ja myynti | Havene Marin, Vaasa |
www.havene.fi |
Tiivistelmä Vene-lehden 5/2011 jutusta