Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Grandezza 25 S – Vauhtia ja viihtyvyyttä

Grandezza on jo pitkään ollut tyyliltään suomalaisveneiden kärkeä. Uusi 25 S jatkaa tinkimätöntä linjaa.

04.07.2021

Kirjoittajaari inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Syksyisen harmaa, vähän vaille sateinen ei ole Grandezza 25 S:n lempisää. Se kuuluu aurinkoiseen, paahteiseen kesäpäivään, johon viilentävä ajoviima tuo raikkautta ja vauhti hilpeyttä.

Grandezzassa kaikki kesäisen viihtymisen osatekijät ovat kohdallaan: tyylikäs vene, joka on vauhdikkaan viihdyttävä, ja miellyttävä käytökseltään. Viimeisetkin palikat saa sovitettua lisävarustelistaa ruksimalla. Kesäpäivä odottaa.

Grandezza 25 S on viimeisin kokkolalaisen Oy Finn-Marin Ltd:n ylellisimmän venesarjan uutuuksien pitkässä jatkumossa. Koko Grandezza-mallisto on suomalaisen moottorivenetarjonnan ehkä kansainvälisin ilmestys, ja onhan se alunpitäen tehty vientimarkkinoille. Italialaisvaikutteita ei voi olla näkemättä, silti veneessä ovat vahvasti läsnä myös pohjoismaiset hyveet: tarkoituksenmukaisuus, turvallisuus ja käytännöllisyys. Se pieni askel, jolla Grandezza nousee esimerkiksi saman valmistajan Finnmasterien ohi, tulee lähinnä tekstiileistä ja komponenteista.

Grandezza 25 S:n kohdalla ei voi olla huomaamatta tiettyä yhdenmukaisuutta saman valmistajan Finnmaster T8:n kanssa. Perustaltaan veneet ovat hyvin samankaltaiset, paitsi että T8:ssa on perämoottori. Tyylillisesti eroja kuitenkin on, ja lienee makuasia, kummasta pitää enemmän. T8:ssa on kiistatta elementtejä, joita voi pitää tyylitellympänä kuin 25 S:ssä. Toisaalta T8 on myös jonkin verran suurempi.

Jäimme kaipaamaan aallokkoa koeajomme aikana. Naantalin Luonnonmaan ympäristössä ei kuitenkaan aaltoja ollut, ei edes virkistää tuulta. Vauhtia kuitenkin riitti, parhaimmillaan peräti 44 solmua. Siitä piti huolen MerCruiserin 6,2-litrainen, 350-hevosvoimainen bensiinisisäperämoottori. Se onkin moottori, jolla 25 S:t on Suomessa myyty. Sen sijaan Ruotsissa ja Norjassa on kelvannut pienempikin moottori, niin ikään MerCruiserin 250-hevosvoimainen kuutoskone.


Koeajo on julkaistu Vene-lehdessä 2/2017.


Ketterä ajettava

Grandezza-malliston pienin on hauska ajettava. Se on erittäin johdonmukainen ja määrätietoinen. Vene on erittäin suuntavakaa ja pitkittäistasapaino on hyvä. Se sietää hyvin väärääkin trimmausta, eli keula ei pyri leikkaamaan kaarteissakaan. Tiukoissa kurveissa perä kuitenkin luistaa jonkin verran, oli trimmi mikä hyvänsä.

Vaikka aallokkoajosta emme varsinaisesti päässeet nauttimaan, pientä tuntumaa sentään saimme. Kokemus oli pääosin positiivinen, mutta valitettavasti pienehkön aallokon naputus veneen pohjaan kuului yllättävän häiritsevästi. Ei mikään maata kaatava ongelma, mutta lievä häiriö kuitenkin. Sen sijaan satunnaiset suuremmat aallot eivät aiheuttaneet sen kummempia jysähtelyjä tai kumahduksia. Niistä vene meni nätisti läpi ihmeemmin heilahtelematta.

Yleiseltä ajettavuudeltaan 25 S on varsin ketterä. Se kulkee pinnassa, mikä tekee ajosta kepeää. Oman lisänsä tunteeseen tuo poikkeuksellisen kevyt ohjaus.

Grandezza 25 S on matalalinjainen ja kuljettaja istuu alhaalla, mikäli haluaa suojaa viimalta.

MerCruiserin moottori on varustettu Active Trim -toiminnolla. Se on automaattinen trimmijärjestelmä, joka perustuu gps:n mittaamaan nopeuteen. Active Trim säätää veneen pituustrimmiä jatkuvasti nopeuden mukaan, ja sillä halutaan säästää polttoainetta ja parantaa veneen suorituskykyä. Kuljettajan kannalta se tekee ajamisen helpommaksi, kun trimmiä ei tarvitse manuaalisesti säätää kesken ajon. Tämän voi toki halutessaan tehdä. Active Trimmin voi mukauttaa erilaisiin olosuhteisiin.

Käytössä Active Trim toimi kohtuullisen hyvin. Sen sijaan nopeissa suunnanmuutoksissa ja nopeuden vaihteluissa järjestelmä ei aivan pysy perässä. Se lieneekin suunniteltu rauhalliseen ja johdonmukaiseen ajamiseen.

Jos on ajo ketterää ja vauhdikasta, kuluttaa se energiaakin. Taloudellinen matkanopeus asettuu 20–27 solmun haarukkaan, mutta onhan se tämänkaltaiselle veneelle hieman köröttelyä. Kulutus on tällä nopeudella 1,4–1,5 l/mpk, mutta kun ylitetään 30 solmun raja, ollaan noin 1,7 litrassa, kahden litran raja puhkeaa 39 solmussa.

Runsaan 30 solmun reippaalla ajonopeudella 192 litran tankillinen noin 15 prosentin reservillä riittää suurin piirtein kolmen tunnin ajoon. Tällöin on ajettu esimerkiksi Helsingistä Hankoon. Takaisin päästäkseen on tankattava uudelleen. Ei voi välttyä ajatukselta, että tankki on alimittainen moottorille, jonka huippukulutus on runsaat 100 litraa tunnissa ja talou-dellisinkin kulutus noin 24 solmun nopeudella on hieman alle 40 litraa. Näin hitaasti harva malttanee matkaa taittaa.

Taloudellisimmalla nopeusalueella melutaso on 78–79 desibeliä, järkevissä lukemissa siis. Sen sijaan huippukierrosten – ja huippunopeuden – tuntumassa melu on turhan kova. 40 solmun kohdalla ollaan 87:ssä, huippunopeudella peräti 91 desibelissä.

 

Tilaa olla ja lekotella

Grandezza 25 S:n avotila on suuri. Veneen koko on hyödynnetty viimeistä senttiä myöten oleskeluun, sivukansia ei ole. Sen sijaan perässä on käytännöllisen kokoinen uimataso ja sen edessä tyyliin sopivasti aurinkopeti. Se onkin poikkeuksellinen ominaisuus DC- tai tässä tapauksessa S-mallissa.

Moottoritilan kannen päällä oleva suuri taso muodostuu oikeastaan siten, että avotilan sohvan selkänoja käännetään eteen. Samalla aurinkopetille syntyy eräänlainen noja. Loistava oivallus, jonka vaatima tila ei ole mistään pois, mutta tuo veneeseen ilmettä ja yhden uudenlaisen ominaisuuden.

Jos nojaa ei käännetä eteen, on veneessä tavallaan kaksi sohvaa, joista toinen uimatason yhteydessä.

Grandezzan henkilöluvuksi on valmistaja hyväksyttänyt 10, mutta aivan kaikille ei avotilasta löydy mukavaa istumapaikkaa. 6–7 on lähempänä totuutta, mutta loputhan voivat lekotella kajuutassa tai perän sohvalla.

Suurella L-sohvalla istuu mukavasti neljä henkilöä. Penkki kätkee alleen moottoritilan, jonka kansi nousee sähköisesti. Hieman hankala ominaisuus on, että kuomulle on paikka moottoritilan kannen alla, eli kansi on aina nostettava, kun kuomua käytetään.

Avotilan muovipöytä on vakiovaruste, mutta ainakin esitteen perusteella saatavana on myös tyylikäs tiikkipöytä. Avotilaan on mahdollista ostaa koeajoveneessäkin näkyvä pentterimoduli, jonka mukana tulevat spriikeitin, pesuallas ja painevesi 39 litran tankkeineen. Modulissa on myös tila 50 litran jääkaapille, kun ilman modulia perusvarustukseen kuuluvan istuimen jalassa on paikka 20 litran vetojääkaapille. Epäilemättä pentterivarustus lisää veneen käytettävyyttä ja on, jos ei välttämätön niin ainakin mukava varuste yli yön kestävillä retkillä.

Istuinten tekstiili on tikattua Silvertexiä. Samaa kangasta nähdään myös muissa Grandezzoissa. Se on vinyylikangas, joka ei hevin ime itseensä esimerkiksi aurinkorasvaa, ja on erittäin helppo puhdistaa, jopa pestä miedolla saippualiuoksella. Värivaihtoehtoja ei ole tarjolla.

Sekä keulakannen kulkutiellä että uimatasolla on vakiovarusteena tiikki, sen sijaan avotilaan on valittu rusehtava matto. Henkilökohtaisesti pidän sitä veneen kokonaisuuteen sopimattomana, ja 2 500 euron hinnalla tilalle voi ostaa paljon tyylikkäämmän tiikin.

Rennosti ajettava

Tämän päivän veneissä enää harvoin törmää ergonomialtaan kelvottomiin ohjaamoihin, mutta eroja on hyvyyden määrässä. Grandezzassa on selkeästi käytetty keskimittaista ”mallinukkea” ohjaamon mitoituksessa. Kuljettaja voi säätää tukevan istuimen sekä korkeus- että pituussuunnassa mittojensa mukaan, ja ajoasento on hyvä.

Mittarit ovat hyvin näköpiirissä ja katkaisimet käden ulottuvilla, kaukohallintalaite ehkä turhankin lähellä. Toisaalta, sitä ei tarvitse jatkuvasti näpelöidä. Mittaritilaa pulpetissa on ehkä turhankin paljon. Pientarvikelokeroa jäin kaipaamaan.

Ilahduttavaa on, että Finn-Marin on liittynyt niiden venevalmistajien joukkoon, jotka näkevät riittävän suuren näyttöruudun hyödyt. Tilaa on jopa 12-tuumaiselle, vaikka lisävarustena myydään kosketusnäyttöinen, 10-tuumainen Garmin. Kokemus on opettanut, että nopeassa veneessä kosketusnäyttöplotteri on hankala käytettävä.

Kuljettajan ja apukuljettajan istuinten välistä johtavat kiitettävän suuret askelmat keulakannelle. Myös kaiteet ovat kohdallaan ja tukevat. Lähes kolme metriä leveässä veneessä on jäänyt tilaa reilusti myös kajuutan ovelle. Keulakansi on ympäröity matalalla kaiteella, josta ei juuri taivu ottamaan tukea, mutta antaa se jonkinlaista turvaa etenkin keulassa. Köysilokerolle johtava tiikkipolku on pitävä jalan alla.

Apukuljettajalla on samanlainen istuin kuin kuljettajalla. Hänen edessään on myös lukittava lokero.

Viikonlopun viihteeseen

Avotilaltaan Grandezza 25 S on oikeastaan suurempi kuin numerot antavat ymmärtää. Pieni ei ole myöskään kajuutta, jossa on erinomaisen tilava parivuode. Ja kuten trendikellokkaat vaativat, suuret runkoikkunat, jotka tuovat vesielementin lähelle, mutta pitävät kuitenkin roiskeet muovin takana.

Näppärästi ulos vedettävällä pohjalevyllä varustettu vuode on suuri ja mukava, ja kätkee sisäänsä myös vuodevaatteiden säilytyslokeron. Paapurissa on sohva ja sitä vastapäätä olevaan koloon on mahdollisuus ostaa vesi-wc. Erillistä wc-tilaa ei ole, ainoastaan verholla eristettävä kannellinen laatikko. Ei kovin esteettinen ratkaisu, mutta toimiva.

Valoa kajuuttaan tuovat lamppujen lisäksi runkoikkunat, joissa on avattavat venttiilit.

Grandezza 25 S on onnistunut kokonaisuus tarkoitukseen, johon se on suunniteltu – kesäpäivän kuluttamiseen, reippaaseen siirtymiseen rannasta toiseen, viikonlopun viettämiseen. Lisävarusteiden avulla käyttömahdollisuudet laajenevat. Kuomu suojaa sadekuuroilta, pentteristä saa soppaa ja wc:n ansiosta ei tarvitse könytä rantapuskissa.

Hintaa veneellä on halvimmillaan kohtuullisesti vajaat 90 000 euroa, mutta hinta nousee kymppitonnilla, kun lisävarustelistalta ruksitaan tarpeelliset ja mieluisat varusteet.

 

 

X