Tilaa
Näyttelyt

Genovan venenäyttely 2021 – Veneet muutoksessa

Genovan venenäyttely Italiassa osoitti, että Välimeren rannoilla usko veneilyyn on säilynyt vahvana, vaikka Italian veneteollisuuden moottori pätkii. Uutta kehitetään innolla.

12.11.2021

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajaari inkinen ja salone de nautico

Genovan venenäyttely oli viime vuonna Euroopan ainut merkittävä näyttely. Se jatkoi sinnikkäästi koronan aiheuttamasta lamaantumisesta huolimatta. Jo tuolloin aloitetut rajoitukset jatkuivat myös tänä vuonna. Siitä huolimatta näyttelyssä vieraili järjestäjien mukaan runsaat 93 000 kävijää.

Syyskuun lopun näyttelyssä oli tiukat turvatoimet. Pääsyliput ostettiin etukäteen verkosta. Sisään pääsi vain koronapassilla ja portista sisään valuvaa ihmisvirtaa tarkkailtiin infrapunalämpömittareilla. Sisätiloissa oli maskipakko ja laitureillakin vakava suositus. Suuriinkaan veneisiin ei päässyt kuin muutama henkilö kerrallaan.

Genovan näyttely on leimallisesti italialainen näyttely. Se on suunnattu kotimarkkinoille ja italialaisten veneiden ystäville toisin, kuin viikkoa myöhemmin järjestetty Cannesin näyttely. Siellä tarjonta oli maantieteellisesti huomattavasti laajempi, ja Cannesista on tullutkin läntisen Välimeren merkittävin näyttely Genovan sijaan.

Tänä vuonna Genovassa oli jälleen esillä toista tuhatta venettä, joskin pari suurista valmistajista vielä esiintyi varsin vaatimattomasti.

Suomalaisista mukana olivat Swan, Axopar ja Flipper. Nautor esitteli uuden cruiser-luokan Swan 58:n, joka jatkaa vahvasti pari vuotta sitten ensi kertaa nähdyn 48:n linjalla. Axopar oli esillä 28-mallillaan, sekä Brabuksen kanssa yhteistyössä tuunatulla mallilla. Flipper puolestaan haki markkinoita 900 DC -mallilleen.

Axopar on jälleen mukana Genovan näyttelyssä. Valitettavasti esillä ei vielä ollut uusi 25-jalkainen malli, mutta 28:n tutun näköiset keulat esiintyivät rivissä edukseen.

Suoraviivainen design johtaa äärimmilleen vietynä De Antonio D42:n kaltaiseen laatikkoon, jossa pyöreää ovat enää laidat ja ratti.

Trendien näyteikkuna

Genovalla on näyttelynä merkitystä huomattavasti Italiaa laajemmin. Italia on maailman johtava alle 100-jalkaisten huvialusten valmistusmaa, ja juuri tässä kokoluokassa syntyvät veneilyn megatrendit. Sieltä ne hiljalleen valuvat myös varsinaisiin venekokoihin.

Ennakkoluulottomimmat konseptit nähdään ensimmäisinä Italian vesillä ja Genovan näyttelyssä. Italiasta ovat peräisin muun muassa kolme tämän hetken silmiinpistävintä piirrettä: pysty keula, T-top ja tasoiksi taittuvat kyljet.

Uusimpia italialaisten valmistajien veneilyyn tuomia ominaisuuksia ovat muun muassa keulaan, luukun taakse kätketty ankkuri sekä perämoottorien ympäri ulottuva uimataso, joka nousee ja laskee palvellen sekä kulkutienä että vedenalaisena tasona. Kummastakin on nähty aiemmin jo yksittäisiä malleja, nyt niitä löytyy jo lukemattomissa veneissä.

Evo oli ensimmäinen, jossa kylki taittui oleskelutasoksi. Nyt perässä on lisäksi taso, joka nousee ylös kulkutieksi tai voidaan laskea pinnan alle uimatasoksi.

Venesuunnittelua hallitsevan suoraviivaisuuden trendin aloitti italialainen pursivalmistaja Wally, myös Wallytender-moottoriveneillään.

Lisää sähköä, mutta hitaasti

Genovassa nähtiin myös uudenlaisia sähkösovelluksia. Yamaha esitteli Harmo-propulsionsa. Se asennetaan kuin mikä tahansa perämoottori veneen peräpeiliin. Sen sijaan, että moottori nousisi korkealle kuten tavanomaisessa perämoottorissa, kooltaan pieni sähkömoottori jää huomattavasti alemmas, lähes laidan tasalle. Tämä antaa venesuunnittelulle lisää mahdollisuuksia perän hyödyntämiseen.

Vetolaite perustuu ns. rimdrive-teknologiaan. Siinä potkuri on sähkömoottorin roottori, jonka ympärillä on kehä, joka toimii staattorina. Vastaavaa tekniikkaa on käytetty mm. Vetuksen keulapotkureissa. Järjestelmään kuuluu itse moottorin ja kaukohallintalaitteen lisäksi HelmMaster EX -joystick-ohjaus.

Harmon teho on 3,7 kW, mikä vastaa perinteisemmissä perämoottoreissa noin 9,9 hevosvoimaa. Sen staattinen työntövoima on noin 10 megapascalia. Moottori painaa vain 55 kg.

Koska Harmo tulee laajemmin saataville, on vielä hämärän peitossa. Tällä hetkellä se on koekäytössä kahdella venevalmistajalla, joista toinen valmistaa Venetsiassa veneitä kanaville, toinen Itävallassa järville.

DeepSpeed on italialaisinsinöörien kehittämä sähköinen vesisuihkupropulsio. Laite toimii kuin turbiini, mutta totutun polttomoottorin sijaan sitä pyörittää sähkömoottori.

Valmistajan mukaan laite on poikkeuksellisen tehokas. Genovan näyttelyssä esillä ollut malli vastasi nimellisteholtaan 120 hevosvoimaa, mutta tehokkaimmillaan laite työntää peräti 780 hevosvoiman teholla.

DeepSpeed on sähköinen vesisuihkupropulsio, joka voidaan sovitteen avulla asentaa perävetolaitteeseen. Tehoalue alkaa 120 hevosvoimasta.

Mielenkiintoinen ominaisuus DeepSpeedissä on mahdollisuus asentaa se vaikkapa Volvo Pentan ja MerCruiserin perävetolaitteeseen. Vetolaitteesta irrotetaan alaosa, ja sen tilalle asennetaan sovite, johon DeepSpeed kiinnitetään. Samalla tavalla se voidaan suuremmissa sovellutuksissa asentaa Azipodiin. DeepSpeed on Harmon tavoin vielä testausvaiheessa.

Slovenialainen Greenline oli ensimmäinen sähköhybridivene, joka saavutti jonkinlaista kaupallista menestystä etenkin Keski-Euroopassa. Sielläkin tosin vene itsessään oli pidetty ja läheskään kaikkia ei myyty hybridinä vaan enimmäkseen pienellä dieselillä. Greenline kuitenkin oli päänavaaja.

Genovassa hybridejä ei ollut montakaan, mutta OPM 37:n valmistaja uskoo konseptiin. Veneessä on kaksi 400 hv:n dieseliä ja kumpaankin potkuriakseliin on liitetty 20 kilowatin sähkömoottori. Ajatus on, että satamassa ja hitaassa ajossa (max. 8 solmua) kuljetaan sähköllä, jota nopeassa ajossa käytetyt dieselit ovat akkuihin ladanneet.

OPM 37 ei häikäise linjakkuudellaan, mutta se edustaa uusinta hybridi-sukupolvea.

Toimintaperiaate on yleistymässä laajemminkin. Koeajoimme jokin aika sitten Sargo 28:n, jonka moottoritilassa oli valmius sähkömoottorin asentamiseksi voimalinjaan. Vaikka esimerkiksi Volvo Penta ei vielä julkisesti julistakaan valmiuttaan liittää sähköä osaksi perinteistä dieselmoottoria, ei se sitä enää kielläkään.

Tulevaisuus vesilläkin sähköistyy väistämättä.

Marlin 40 on valmistajansa uusin malli, jonka ilme ja ominaisuudet ovat kuten muissakin tämän päivän veneissä. Suurin ero on CE-kategoria eli ribin kohdalla B.

Mikään ei estä käyttämästä ribiä myös kalaveneenä.

Italialaiset eivät häpeile näyttää tehoa suurten ribiensä perälaudassa. Capelli Tempest 50 kulkee 1 700 hevosvoiman teholla vajaat 60 solmua.

Gladiator 411 Carbon Series on italialaisten vastaus amerikkalaisille muskeliveneille.

Paraggina 10 on pohjoisen rannikon Portofinon alueen perinnemalli, joka modernisoituna kulkee noin 26 solmua 240 hevosvoiman Yanmarilla.

 

Lue myös nämä

X