Jutut

Genovan näyttely on ribien valtakunta

Italian suurin venenäyttely Genovassa on jälleen raiteillaan. Vielä joitain vuosia sitten koko Etelä-Euroopan merkittävin näyttely menetti asemansa alan sisäisten riitelyjen vuoksi, mutta pari vuotta sitten tilanne normalisoitui ja näyttely on päässyt taas vauhtiin. Veneitä on enemmän kuin aikoihin, samoin näytteilleasettajia.

20.09.2019

KirjoittajaTeksti ja kuvat Ari Inkinen

Genovan syyskuinen venenäyttely on aina ollut erityisesti rib-veneiden tärkein esittelytilaisuus Välimeren rannoilla. Jostain syystä ribit eli kovarunkoiset kumiveneet ovat poikkeuksellisen suosittuja Italiassa, ja myös Kreikassa. Erityisesti Italiassa ne ovat kuin alumiiniveneet meillä koti-Suomessa.

Mutta koko Italia ei ole innostunut ribeistä. Capellin myyntijohtajan mukaan on turha yrittää myydä ribejä esimerkiksi Venetsian alueelle. Siellä ajetaan lujitemuoviveneillä. Sen sijaan Italian länsirannikolla ja pohjoisessa ribit ovat päihittäneet avoimet lujitemuoviveneet.

Ja nyt puhutaan suurista ribeistä. Suurimmat ovat lähes parikymmentämetrisiä, tosin sen kokoisia ei valmista kuin muutama yhtiö. Mutta jo 10 – 12 metrin kokoluokassa tarjontaa on kymmeniä eri merkkisiä ja mallisia.

Suurille – ja vähän pienemmillekin – italialaisribeille on tyypillistä lujitemuovinen yläkansi. Suurimmat veneistä kätkevät sisäänsä makuutilat, jopa wc:n. Monissa on perinteisesti ollut sisäperämoottori. Nyt kuitenkin perämoottorit, yhden sijaan kaksi, kolme, jopa neljä, korvaavat sisäperämoottorit.

Suurimpia valmistajia ovat muun muassa Capelli, Ranieri ja Lomac. Onpa mukana jopa paremmin renkaistaan tunnettu Pirelli. Ja mikä oikeastaan yllättävintä, ribit valmistetaan lähes poikkeuksetta Italiassa, eikä missään halvempien tuotantokustannusten maissa.

Italiassa ribien suosioon on käytännöllisetkin syynsä. Eräänlainen perusmatka rannasta on kuusi meripeninkulmaa. Sitä lähempänä kuljettajalle saati veneelle ei aseteta käytännössä minkäänlaisia vaatimuksia. Välimeren oloissa ollaan kuitenkin jo kaukana avomerellä, ja olosuhteet voivat olla hyvinkin vaativat. Kumiveneet koetaan turvallisiksi.

Kuuden ja 12 meripeninkulman alue on määräyksellisesti vaativampi alue. Tuolloin veneen pitää olla rekisteröity ja kuljettajalla olla jonkinlainen patente, eli ajokortti. Niitäkin on ainakin kahta eri vaativuusastetta. Lisäksi voi suorittaa vapaaehtoisia täydennysosia, mutta esimerkiksi vhf-tutkinto – ja vhf-radio – on tällöin pakollinen.

12 meripeninkulman jälkeen ollaan kansainvälisillä vesillä ja italian kansalliset määräykset eivät enää päde.

Italialaisissa kumiveneissä on myös nähtävissä järjen valon voitto. Vielä joitain vuosia sitten lähes kaikki veneet olivat CE-kategorissa B, eli avomeriolosuhteisiin hyväksyttyjä. Italialaisittain ymmärrettävää, koska saaristoa ei käytännössä ole ja rannasta alkaa avomeri.

Sittemmin muun muassa Guardia Costiera eli Italian rannikkovartiosto on puuttunut asiaan. Nyttemmin lähes kaikki suurimmatkin ribit ovat C-kategorian veneitä.

Alla lisää kuvia Genovan rib-tarjonnasta.

 

X