Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Galeon 330 Fly

25.05.2006

KirjoittajaVenelehti

GALEON330

Galeon on puolalaisten oma venemerkki, joka on vallannut satamia ympäri Eurooppaa. Ei ihme, koeajoimme Galeon 330:n ja ennakkoluulot saivat kovaa kyytiä.

Laiturissa Galeon 330 Fly ei herätä kummempaa huomiota, vaan se kätkeytyy muiden kaltaistensa joukkoon. Veneen linjat ovat konservatiiviset ja sama perinteiden kunnioitus jatkuu sisätiloissakin. Salongin suuret, paikalleen liimatut ikkunat tuovat tilaan runsaasti valoa, eikä vaalea Alcantara-verhoilu sitä lainkaan himmennä. Salongissa on runsaasti myös valaisimia, katossa olevien yleisvalojen ohella kohdevaloja. Sisustuspuuna veneessä on käytetty mahonkia ja puutyön laatu on, jos ei aivan loisteliasta, niin hyvää kuitenkin.

Pentteri on sijoitettu veneen oikealle laidalle pitkittäin. Tilaa on tarpeeksi ja säilytyslokeroja ja kaappeja on joka kolossa kaikkiin tarpeisiin. Kaikkiaan salongissa istuu helposti seitsemänkin henkeä. Ylimääräistä väljyyttä tilassa ei ole, mutta ulko-ovelta johtaa lähes suora käytävä keulan makuutiloihin.

Galeon 330:n makuutilat ovat kaikki keulassa. Ylellisesti varusteltu keulakajuutta on veneen päämakuupaikka. Keulavuode on 1,95 m pitkä ja leveimmillään 1,65 m. Kajuutan korkeus on 1,82 m. Veneen keskellä poikittain olevan makuukajuutan vuode on keulavuodetta hieman suurempi: pituus on tasan kaksi metriä ja leveys 1,50 m. Lisäksi veneen oikealla laidalla on 0,82 x 1,70 m kokoinen pistopunkka. Erinomaisen hyvä ratkaisu on suihkun ja wc:n jakaminen eri tiloihin.

Galeon 330:n ohjaamo on järjestelty hyvin. Sen sijaan istuimen säädöt eivät saa kiitosta. Vaikka kytkimiä, nappuloita ja mittareita on runsaasti, ne ovat suurin piirtein loogisessa järjestyksessä. Yksi suuri puute pulpetissa on: karttanäytölle ei ole kunnon paikkaa. Yläohjaamon ajoasento on aivan hyvä keskimittaiselle ja varustelu ohjauspulpetissa on riittävä.

Galeonin kansitilat ovat hyvät. Sivukannet ovat riittävän leveät (n. 25 cm) ja kaiteita on riittävästi ja oikeissa paikoissa. Veneen avotila on selkeä ja yksinkertainen. Moottoritila on asiallinen, muun muassa polttoainejärjestelmän vedenerottimet ovat hyvin esillä.

Levollinen ajettava

Kymmenen metrin mittainen vene, jonka yläohjaamon lattia on lähes kolmen metrin korkeudessa, voisi olla kovastikin levoton merenkäynnissä. Galeon 330 ei ollut. Kertaakaan meno ei huolestuttanut ja aallokko oli kuitenkin metristä. Galeon 330 painaa täydessä ajokunnossa noin seitsemän tonnia. Metrin aallot tuntuvat veneen rungossa tömähdyksinä, mutta missään ei helise eikä kilise.

Koeajoimme Galeon 330:n syyskuun loppupuolen vaihtelevissa keleissä. Pääasiassa pysyttelimme saariston suojassa, mutta tunnin lenkki avomerellä parimetrisessä aallokossa antoi veneestä varsin imartelevan kuvan. Vene oli varustettu kahdella Volvo Penta D4-210 -dieselillä, joiden yhteisteho on 420 hevosvoimaa. Mittasimme veneelle 31,3 solmun huippunopeuden, jolloin kulutus oli yhteensä 85 litraa tunnissa. Melutaso oli kiitettävä 78 desibeliä.

Taloudellisimmillaan Galeon 330 kulki 22–26 solmun nopeusalueella. Tällöin kulutus oli noin 2,5 litraa meripeninkulmaa kohti. Galeon 330:n perushinta on ilmoitettu Volvo Penta D3-160 -moottorein. Vaihtoehto tuskin kannattaa. Parempi on satsata hieman lisää rahaa ja ottaa D4-210:t, kuten koeajoveneessä. Myös muut D4-sarjan moottorit ovat hyvä vaihtoehto. Sen sijaan suurimmat moottorit, D6-310:t ovat jo tarpeettoman tehokkaat.

Galeon 330 on peruskonservatiivinen matkavene. Se ei häikäise tyylillään tai välimerellisillä linjoillaan. Edes käynti veneen sisällä ei herätä ensimmäiseksi suuria tunteita. Mutta kun veneellä ajaa ja siihen tutustuu vähän huolellisemmin, alkaa sen todellinen luonne paljastua – Galeonissa on runsaasti harkittuja yksityiskohtia, joista on iloa ja apua kesälomamatkan mittaan.

Tekniset tiedot

Pituus 10,08 m
Leveys 3,42 m
Syväys 0,75 m
Paino 6 200 kg
Korkeus 3,80 m
Moottoriteho 350–620 hv
Hinta alk. 182 000 euroa
Maahantuoja McSea Oy, Espoo

Teksti: Ari Inkinen
Kuvat: Heikki Juurioja

Tiivistelmä Vene-lehden 11/2005 jutusta
X