Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

First 35 – haastetta perhepurjehtijalle

30.03.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Timo Utter

First 35 on vene, joka tarjoaa hyvän asuttavuuden lisäksi erinomaisen purjehduselämyksen edulliseen kokonaishintaan. Vene on tehty sporttisesta purjehduksesta pitävälle miehistölle, joka matkapurjehduksen ohella osallistuu myös kilpailuihin. 

Vene on urheilullinen. Vakiona on korkea osatakila ja 2,2 metriä syvä T-köli, jonka evä on valurautaa ja bulbi terästä. Syvä T-köli ei ole mielestäni paras vaihtoehto Suomen saaristoon, sisävesistä puhumattakaan. Koepurjehtimamme vene on Imatralla ja omistaja onkin valinnut siihen fiksusti matalamman, mutta raskaamman L-kölin, vaikka joutui maksamaan siitä pienen lisähinnan.

Ensisilmäyksellä First 35 näyttää hyvin uudenaikaiselta. Keula on pysty ja istuinkaukalo perästä irrotettavaa poikkipalkkia lukuun ottamatta avoin. Runkomuoto on sopusuhtainen, eikä vene ole yltäkylläisen leveä perästä. Muoto enteilee tasapainoista purjehdusta ja kohtuullisen edullista mittalukua. Useimmat mittasäännöt nimittäin rankaisevat leveästä ja laakeasta perästä.

Kiva purjehtia

Etelä-Saimaalla puhalsi koepurjehduksen aikana kohtalaisen puuskainen 6-7 m/s lounaistuuli, mutta aallokkoa ei suojaisella reitillä syntynyt.

Nostimme purjeet ja luovimme etelään kohti suurempaa selkää. Jalustimme isopurjeen ja fokan tiukalle. Gps pomppasi nopeasti 6,2 solmuun. Tuntui hyvältä, että laidalle oli laittaa neljä miestä, koska puuskissa vene kallisteli reippaasti. Kertaakaan ei peräsinlapa kuitenkaan noussut vedestä, vaan ohjattavuus säilyi yli 30 asteen kallistumassakin. Tästä saamme kiittää veneen tasapainoisia runkolinjoja; se ei kallistuessaan nyökkää eikä nosta perää ilmaan.

Kun suuresta ratista päästi irti, nousi vene tuuleen. Luovikärkkäys on sopiva ja mielestäni ohjaustuntuma oli oikein hyvä. Tom Finell olisi kilpapurjehtijana toivonut hieman lisää painetta ja tuntoa rattiin – sekä aavistuksen suuremman ratin kehän, jotta fokan virtauslangat näkisi kurkottelematta.

Spinaakkerilla ja avoimella sivumyötäisellä nopeus oli 8,3 solmua. Nostimme välillä kurssia tiukemmin sivutuuleen, mutta vene pysyi koko ajan hyvin perämiehen hyppysissä.

Täysmyötäisellä vene oli suuntavakaa, mutta silti miellyttävän urheilullinen. Purjehdustuntumasta annoimme First 35:lle täydet pisteet. Bruce Farrin toimisto on jälleen piirtänyt onnistuneen racer/cruiserin.

Timo Utter  Timo Utter

Vaaleaa puuta sisällä

Asumistilat ovat selkeät, käytännölliset, valoisat ja hyvin tuuletetut. Neljä henkeä nukkuu väljästi ilman salongin sohviakin.

Pari kilpailullista erikoisuutta Firstissä kuitenkin on. Klaffipöytä laskeutuu alas ja taakse lähes sohvien istuinten tasolle. Tarkoitus on helpottaa sisällä säilytettävien pitkien purjepussien käsittelyä kilpailujen aikana. Samasta syystä keulakajuuttaan on kaksi ovea. Ratkaisu vaikutti toimivalta. Siitä tuskin on haittaa lomapurjehduksellakaan.

Seisomakorkeus on riittävä sekä salongissa että makuukajuuttojen eteisissä. Keula¬kajuuttaan mahtuu hyvin kaksi aikuista yöpymään ja heille on riittävästi vaatekaappeja. Myös peräkajuutan parivuode on väljä ja kajuutan eteisessä mahtuu hyvin pukeutumaan.

Pentteri on aika vaatimaton. Työtasoja ei juuri ole ja altaitakin vain yksi. Kylmiö on tilava, mutta sen koneisto pitää valita lisävarustelistalta. Hyvää on lieden suojakaari ja avattava tuuletusikkuna.

Vastakkaisella puolella on navigointipaikka, toiletti on perinteisellä paikallaan portaikon vieressä.

Firstin sisustus on rakennettu Alpi-puulaminaatista ja testiveneen laipioissa ja kalusteissa oli vaalea tammiviilu. Tämä on vakioratkaisu ja tummemmasta tiikkiviilusisustuksesta joutuu maksamaan noin 3 800 euroa lisää. Vaalea sisustus sopii kuitenkin hyvin tyylikkääseen veneeseen. Viimeistelykin on siistiä ja hyvätasoista.

Umpilaminaattia ja kerrosrakennetta

Bénéteau käyttää First-mallistonsa kansissa kerrosrakennetta, jonka ydin on balsaa. Tarkoitus on vähentää veneen painoa. Kansi kiinnitetään runkoon sekä ruuvaamalla että liimaamalla.

Rungot sitä vastoin tehdään perinteisellä menetelmällä umpilaminaatista: Katkokuitu ja hartsi ruiskutetaan muottiin ja telataan käsin. Kriittiset kohdat vahvistetaan kudotulla lasikuitumatolla.

First 35 ei ole hinnalla pilattu. Jos tutkii vaikkapa Vene-lehdessä 1-2/11 julkaistua 34-jalkaisten vertailutestiä niin huomaa, että kaikki siihen osallistuneet purret ovat reilusti Firstiä kalliimpia. Kuljetus Ranskasta maksaa noin 9 600 euroa. Veneen hinta/laatusuhde on erinomainen, joten First 35:n voi sanoa tarjoavan mahtavan purjehduselämyksen kohtuulliseen hintaan.

Lataa alkuperäinen

Tekniset tiedot

Pituus 10,66 m
Vesilinja 9,33 m
Leveys 3,64 m
Syväys 1,80 m
Uppouma 6 060 kg
Painolasti 2 010 kg
Isopurje 41,5 m&³2;
Fokka 31,0 m&³2;
Spinaakkeri 103,0 m&³2;
Maston korkeus 17,3 m
Apumoottori Yanmar 3YM30
Hinta vakiovarustein 122 385 euroa
Suunnittelija Farr Yacht Design
Valmistaja Beneteau, Ranska
Päämyyjä NautiKarlsson
  www.nautikarlsson.fi 

Teksti: Kari Wilén
Testiavustus: Tom Finell
Kuvat: Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehden 4/2011 jutusta

Katso kuvat

 

 

 

X