Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Koeajossa Finnmaster T7 – Aitoa urheilullisuutta

Finnmaster T7 on urheilullinen vapaa-ajan vene, joka on parhaimmillaan lyhyillä päiväretkillä. Pidemmät matkat onnistuvat satamien palveluita hyödyntämällä.

22.01.2021

KirjoittajaTuomo Kanerva

KuvaajaArto Wiikari/Otavamedia

Finnmaster T7 on viime vuonna esitellyn T8:n kutistettu painos. Yhdennäköisyys on huomattava, ja etäämmältä katsottuna on vaikea sanoa, kumpi on kyseessä. Tarkkanäköinen kuitenkin erottaa kyljen punaisen T-kirjaimen vierestä pienen seiskan.

T7 on nimensä mukaisesti 7-metrinen, eli metrin T8:aa lyhyempi. Pituusero on tässä kokoluokassa huomattava, ja T7 onkin kutistettu joka puolelta, vaikka perusratkaisut ovat samat.

T8 on saanut kuluneen vuoden aikana paljon kiitosta. Se palkittiin Lontoon venenäyttelyssä urheilullisten veneiden luokassa vuoden 2015 Motor Boat Awardilla.

Myös T7:n taival on alkanut hyvin. Se valittiin Helsingin Vene 15 Båt -näyttelyn retkiveneeksi.


Koeajo on julkaistu Vene-lehdessä 6/2015.


Päiväretkille

Daycruiserissa avotila on aina tärkeässä roolissa. Avotilassa vietetään aikaa, nautitaan matkasta ja otetaan aurinkoa. Mukaan pitäisi mahtua mieluusti mahdollisimman monta henkilöä. T7 on rekisteröity peräti kymmenelle, mutta avotilan pöydän ympärille mahtuu mukavasti kuusi henkeä. Sekin on varmasti riittävä määrä suurimmalle osalle ostajakuntaa.

Avotilan pohjaratkaisu on toimiva. Leveän etuistuimen tilalle voi tilata kaksi urheiluistuinta.

Avotila on järjestelyltään hyvin samanlainen kuin T8:ssa. Kulkuväylä uimatasolle on styyrpuurin puoleisesta takanurkasta ja paapuurinpuoleisessa kulmassa on L-sohva. Styyrpuurissa on myös yksittäinen istuin. Kuljettaja on muista erillään, mutta istuin on käännettävissä pöytäryhmää kohti.

Kartanlukijan istuin on vakiona kahden istuttava penkki, jonka selkänojan voi kääntää ympäri. Silloin penkistä tulee osa sohvaryhmää. Kartanlukijan penkin tilalle voi valita kaksi erillistä urheiluistuinta, joista sisemmän voi kääntää. Vakiopenkki on kuitenkin urheiluistuimia käytännöllisempi.

Sohvaryhmästä saa 1,9 x 0,9 m aurinkopedin, kun pöydän laskee alas. Pöydänjalka on vakiona mekaaninen, mutta lisävarustelistalta löytyy myös sähköinen jalka. Se on hieno yksityiskohta etenkin tässä kokoluokassa, mutta melko kankea käytössä. Pöytälevyä ei voi pyörittää, joten sohvannurkkaan on hieman hankalaa kömpiä.

Sohvaryhmästä saa aurinkopedin, jossa on mukava nautia kesästä.

T7 on parhaimmillaan lyhyillä päiväretkillä. Pidempiä matkoja rajoittaa kunnollisen pentterin puute. Vakiovarustukseen kuuluvat toki pesuallas ja 30 litran jääkaappi. Kuljettajan takana olevan sivuistuimen paikalle saa lisävarusteena pentterimoduulin, jossa on Wallaksen liesi. Mikäli keittimelle ei ole paljoa tarvetta, sen voi korvata retkikeittimellä. Pesuallas on pieni ja sijoitettu ruuanlaiton kannalta epäkäytännöllisesti kartanlukijan pulpetin päälle, kauas liedestä.

Sivuistuimen sisällä on säilytystila. Paikalle saa lisävarusteena kiinteän lieden.

Pienellä vaivalla ja lisäsuunnittelulla pentterimoduuliin olisi saatu myös pesuallas. Kylmätilaa on kuitenkin runsaasti ja sille on tarvetta lyhyilläkin päiväretkillä. 30 litran kylmälokeron lisäksi sohvaryhmän sivuistuimen sisällä on paikka lisävarusteena saatavalle 19 litran kylmälaukulle.

Avotilassa liikkuminen on tehty kohtuullisen helpoksi. Kulkuväylä uimatasolta avotilaan on tarpeeksi leveä, mutta askelma on melko korkea. Linjakkaan muotoilun takia tukea saa vain matalan tuulilasin reunasta ja mahdollisesta vesihiihtokaaresta. Se on käytännöllinen varuste, vaikka veneen perässä ei mitään vetäisikään.

Keulassa kulkeva ei saa tukea mistään, mutta se on tyypillistä daycruisereille. Keulakannelle johtavat askelmat ovat kuitenkin suuret ja helpot kulkea, ja tuulilasin jyhkeistä reunuksista saa tukevan otteen.

Säilytystilaa avotilassa on kohtuullisesti. Kuljettajan takana olevan sivuistuimen sisällä on tilaa parille lepuuttimelle ja sammuttimelle. Istuin toimii säilytystilan kantena, ja se on liitetty käytännöllisellä kaksoissaranalla. Peräpenkin etureunassa on hieman yli metrin tila pidemmille tavaroille. Uimatasojen sisällä ja keulassa on lokerot köysille ja ankkurille. Peränurkkien luukuissa on kaasujouset helpottamassa käyttöä. Suurelle kuomulle on paikka peräpenkin sisällä.

Takaistuimen sisällä on tilava kotelo kuomulle. Istuimen etureunassa on säilytyslokero.

Valtaistuimella

Kuljettajan paikka on miellyttävä. Istuin on tukeva, vaikkei kaikkein mukavimmasta päästä. Se on sama Finnmasterille räätälöity istuin, joka löytyy myös T8:sta. Istuimessa on korkeuden ja etäisyyden säädöt, ja offshore-asentoon nostettava istuimen etureuna. Kaukohallintalaite on sopivalla etäisyydellä ja sen takana on kyynärnoja. Kokonaisuuden kruunaa ratin kallistuksen säätö.

Kuljettajan ergonomia on erinomainen ja kojetaulu selkeä.

Kojetaulu on selkeä ja mittarit sekä plotteri hyvillä paikoilla. Plotteri on suoraan kuljettajan edessä ja sitä on helppo seurata sivusilmällä. Kosketusnäytöllisen plotterin käyttäminen vaatii kuitenkin hieman kurottelua ratin yli. Kytkinpaneeli on hyvin vasemman käden ulottuvilla. Kojetaulun alaosassa on verkkopussi ja kyynärnojan alapuolella lokero pienten tavaroiden säilyttämiseen.

Näkyvyys on matalasta tuulilasista huolimatta hyvä. Istuimen laajan korkeudensäädön ansiosta kuljettaja katsoo aina tuulilasin läpi, pituudesta riippumatta. Pienenä miinuksena keula nousee liukuunlähdössä aavistuksen horisontin yläpuolelle, vaikka kajuutan katto laskeutuu keulaa kohden. Trimmitasojen avulla keulan saa kuitenkin pidettyä horisontin alapuolella.

Aitoa urheilullisuutta

T7:n ulkonäkö kielii menohaluista. Eikä ulkonäkö petä, mikäli perälautaan on valittu moottori malliston yläpäästä. Esimerkiksi koeajossa käytetyllä 250-hevosvoimaisella Suzukilla nopeus nousee kahden hengen kuormalla, vajaan 40 cm:n aallokossa reiluun 44 solmuun. Suuresta liukukynnyksestä huolimatta T7 myös kiihtyy hyvin.

Suzuki DF250AP:ssa käytetään samaa 4-litraista sylinteriryhmää kuin 300 hevosvoiman Suzukissa, joten alavääntöä on tarjolla kiitettävästi.

Raskas moottori ja perään asennettu polttoainesäiliö tekevät T7:stä hieman peräpainoisen, mikä ajettavuuden kannalta on enimmäkseen hyvä asia. Vene kulkee luonnostaan hyvässä asennossa ja moottoritrimmiä tarvitaan matka-ajossa vain vähän. Peräpainoisuus suosii vauhdikasta ajoa ja T7:n ajettavuus paranee vauhdin kasvaessa.

Hitaasti ajettaessa ja puoliliu’ussa T7 on hieman raskas perän painuessa syvälle. Ongelmia tulee myös potkurin pidon kanssa. Hitaissa kaarroksissa kolmilapainen rst-potkuri ei pysty siirtämään 4-litraisen moottorin suurta vääntöä veteen. Potkuri ottaa kierroksia ja alkaa helposti ventiloida. Suoraan kiihdytettäessä pito-ongelmia ei esiinny millään nopeusalueella. Liukunopeudessa potkuri pitää huomattavan hyvin, eikä sitä saa ventiloimaan edes täyskäännöksissä.

T7 on ajokäytökseltään hyvin johdonmukainen ja helposti hallittavissa. Se kallistelee kaarroksissa vain kohtuullisesti. Moottoritehosta, huippunopeudesta ja urheilullisesta luonteesta huolimatta vene on mukava ja turvallinen ajettava reippaassakin aallokossa. T7:aa ei saa käyttäytymään yllättävästi, vaikka sen vie äärirajoille asti. Jyrkissä kaarroksissa täytyy kuitenkin pitää tiukasti kiinni, sillä runko pitää hyvin ja vene kääntyy ketterästi.

Korkea runko nojaa tuuleen ja vakiovarusteiset trimmitasot ovat tarpeen. Keulapotkuri on lisävaruste, mutta siitä on paljon iloa. Silti ilmankin pärjää ja kevyessä tuulessa T7:n käsittely onnistuu hyvin pelkän perämoottorin avulla.

Veneen suositeltu tehoalue on erittäin laaja. Pienin moottoriteho on 150 hv, joka on kuitenkin liian vähän urheilulliseksi suunnitellulle veneelle. Pakettihinnastokin alkaa vasta 175 hv moottorista, ja se alkaa olla T7:ään riittävä.

Suomessa Finnmasterit on myyty Suzukeilla, mutta jatkossa kone on Yamaha. Pääsimme myös kokeilemaan Finnmasterin ominaisuuksia 175 hv:n Yamahalla. Huippunopeus asettui 35 solmun tienoille. Liukuunnousukin on vaivatonta kevyellä kuormalla.

Urheilullisuuden varjopuoli on polttoaineen kulutus. Taloudellisin matkanopeus asettuu 25 solmuun, jolloin kulutus on noin 1,25 l/mpk. Taloudellisin alue on erittäin kapea ja 30 solmun vauhdilla bensiiniä kuluu 1,4 litraa meripeninkulmaa kohden. Se on paljon tämän kokoluokan veneelle.

Urheilullisuutensa vuoksi T7 vaatii kuskilta malttia ajaa alle 30 solmun matkanopeutta. Polttoainesäiliö on suurehko, 192 litraa. 15 % reservillä toimintasäde on matkanopeudella 130 mpk.

Avara kajuutta

T7:n kajuutta on yksi kokoluokan tilavimmista. Keulavuode on kiinni styyr-puurin puoleisessa laidassa, minkä ansiosta paapuuriin on jäänyt tilaa istuimelle. Keulavuode on vakiokoossa 2,0 x 1,2 m. Se on muodoltaan lähes suorakaide ja riittävän tilava kahdelle aikuiselle. Leveyttä voi kasvattaa lisävarusteena saatavalla lisäosalla noin 30 cm.

Kajuutta on miellyttävän avara ja valoisa. Korkeutta on enimmillään 1,45 m. Suurista katto- ja runkoikkunoista tulee runsaasti valoa. Kiiltävän valkoiset gelcoat-pinnat lisäävät valoisuutta ja antavat kajuutalle viimeistellyn ilmeen. Runkoikkunoiden harmaat kehykset tuovat muuten hyvin vaaleaan sisustaan ryhtiä. Verhot ovat lisävaruste ja tarpeelliset, vaikka ikkunoissa on tummennus.

Kajuutta on valoisa ja siististi viimeistelty. Verhot ovat tarpeelliset, vaikka ikkunat on tummennettu.

T7:ssä ei ole erillistä toilettia, vaan vesi-wc on sijoitettu laatikkoon sängyn jalkopäähän. Hieman yksityisyyttä saa vetämällä wc-istuimen ympärille verhon. Kajuutan ilmanvaihto hoituu ikkunoissa olevien venttiilien kautta. Aurinkokennotuuletin olisi hyvä lisä varusteluetteloon.

Avotilan alle ei ole saatu mahtumaan täyskokoista makuutilaa, mutta pieni pistopunkka veneestä silti löytyy. Mitoiltaan se on tosin vain 1,1 x 0,8 m, korkeutta tilassa on 45 cm. Pienille lapsille se on varmasti jopa mieluinen yöpymispaikka. Parhaiten se palvelee kuitenkin suurena säilytystilana. Muita säilytystiloja kajuutassa on sängyn etureunassa ja sängyn sisällä.

Pistopunkka on pienille lapsille mieluisa luola, mutta muuten se on parhaimmillaan säilytystilana.

Rahalla pääsee

T7 on Finnmasterin täsmäase erittäin kilpailtuun vene- ja kokoluokkaan. Se osuu monien kilpailijoiden mallien välille, sillä mm. Yamarinin, Flipperin ja AMT:n mallit ovat hieman yli tai alle 7 m. Tehokkaan tilankäyttönsä ansiosta Finnmaster T7 kilpailee ennemmin kokoaan suurempien mallien kanssa.

T7:n pakettihinta pyörii 70 000 euron molemmin puolin moottorista riippuen. Vakiovarustus on melko kattava ja vene on jo vakiovarusteisena valmis käyttöön. Lisävarustelistasta valitaan omaa käyttötarkoitusta täydentäviä varusteita, kuten vesihiihtotanko tai verhot. Lisävarusteilla veneen hintaa saa kuitenkin nostettua helposti 15 000 euroa, kuten hyvin varustellun koeajoveneen kohdalla.

Finnmaster T7 asettuu luokkansa kalleimpien joukkoon, mutta se tarjoaa rahalle myös paljon vastinetta. Hinta onkin T7:n ristiriitaisin tekijä. Samalla rahalla saa 58 cm pidemmän Flipper 760 DC:n. Toisaalta pienempi Yamarin 68 DC on vain joitain tuhansia euroja edullisempi.

3177

 

X