Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Finnmaster T6 ja Yamarin 63 DC – Haastajat ovat saapuneet

Kuusimetriset DC-veneet ovat tämän hetken kuumin veneryhmä. Ne tarjoavat veneilyn hauskuutta ja retkeilyn viehätystä samassa paketissa. Nyt viime kesän menestyjät ovat saaneet uudet kilpailijat.

10.01.2020

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Kuusimetristen DC-veneiden kysyntä lienee huipussaan, siksi monta kotimaista uutuutta on vuoden aikana nähty, joidenkin ulkomaisten kilpailijoiden lisäksi. Eikä ihme, kooltaan nämä hieman yli kuusimetriset ovat ihanteellisia auringon noususta auringon laskuun ulottuvan, pitkän kesäpäivän viettoon, ja miksei myös viikonlopun kestävään retkeilyyn.

Vene-lehti julkaisi viime elokuun numerossa (Vene 8/2019) kolmen kotimaisen uutuus-DC:n vertailun. Jäimme tuolloin kaipaamaan kahta tuloillaan ollutta venettä, Finnmaster T6:tta ja Yamarin DC 63:a. Ne olisivat sopineet AMT:n, Bellan ja Silverin rinnalle, mutta eivät aivan ehtineet valmistua testin ajankohtaan mennessä.

Tuolloiset kolme ja tämänkertaiset kaksi venettä ovat kooltaan ja järjestelyiltään hyvin identtisiä. Pituuserot ovat parinkymmenen senttimetrin sisällä, leveydessä erot ovat käytännössä olemattomia. Painoissa sen sijaan eroja on yllättävänkin paljon. Suositeltu moottoriteho vaihtelee 115 hevosvoimasta 200 hevosvoimaan.

Finnmaster T6

T6 jatkaa Finnmasterin DC-veneiden T-sarjaa, joka on kehittynyt rauhalliseen tahtiin. Aikaisemmin sarjassa on esitelty T7 ja T8, jotka ovat saaneet myönteisiä arvioita.

Olemukseltaan sarjan veneet ovat hyvin samanlaisia, koko tosin antaa tilojen kannalta enemmän mahdollisuuksia, muun muassa erillisen toiletin. Monen ostajan kohdalla se onkin ratkaiseva tekijä siirtyä luokkaa suurempaan.

Finnmaster suosii T-sarjan veneissään tehokkaita moottoreita. Niin T6:ssakin. Se on viiden kotimaisen uutuuden joukossa ainoa, jonka suurin sallittu teho ylittää 150 hevosvoimaa ja on peräti 200 hv.

Yamarin 63 DC

Yamarin on DC-veneiden uranuurtaja ja suursuosikki Suomessa. Mallistossa on jo vuosikymmeniä ollut vähintään yksi, ellei useampikin keulakajuutalla varustettu retkivene. Tällä hetkellä niitä on monta alkaen Yamarin 88 DC:stä.

Mutta vasta yksi, joka on sukunäköinen 88:n kanssa. Uudessa 63 DC:ssä aiemmin vahvan pyöreät linjat ovat muuttuneet kulmikkaiksi. Linjat ovat virtaviivaistuneet ja myös värimaailmaa on yhtenäistetty.

Sivuprofiilissa selkein ero vanhaan on keulassa. Vanhemman sukupolven Yamarin DC -malliston keula on loivasti kaartuva ja terävä, nyt keulat ovat selkeästi pystympiä ja tylpän näköisiä.

Tilaa viidelle

Kuusimetrisen daycruiserin ehdottomasti tärkein osa on avotila. Vaikka kuljettaja istuisi valtaistuimella, vene ei palvele tarkoitustaan, jos avotila on hankala ja ahdas.

Periaate näkyy niin Finnmasterissa kuin Yamarinissakin: avotila on tehty niin tilavaksi kuin kohtuudella on mahdollista. Kummassakin on periaatteessa U-sohva. Yamarinissa se on toteutettu styyrpuurissa klaffituolin avulla, Finnmasterissa sohva oikeasti kiertää avotilan koko peräosan.

Kummankin veneen penkin selkänoja taittuu sekä eteen että taakse, joten istua voi kasvot meno- tai tulosuuntaan. Tällöin penkki integroituu peräosan sohvaryhmään. Kummassakin veneessä sohvaryhmästä on avotilan pöydän avulla mahhdollista muodostaa vuode/aurinkotaso.

Avotilan lattiapinta-ala on kummassakin lähes samankokoinen. Muoto vain vaihtelee. Tiikit ovat molemmissa veneissä vakiovaruste.

Lue vertailu kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 1/2020.

X