Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Finnmaster S6 – Perusveneen prototyyppi

Alumiinihypetyksen keskellä Suomessa vielä tehdään lujitemuovisiakin avoveneitä. Finnmaster S6 on siitä hyvä esimerkki.

09.08.2021

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Suomi on alumiiniveneiden maa. Niitä valmistetaan ainakin eurooppalaisittain enemmän kuin missään muualla. Alumiinivene on halutuin avovenetyyppi.

Joskus kuitenkin unohtuu, että Suomessa tehdään muitakin avoveneitä.

Kokkolassa ja Kalajoella toimivalla Finnmarinilla on pitkät perinteet suurehkoista, lujitemuovisista avoveneistä. Viime syksynä yhtiö esitteli uusimpansa, Finnmaster S6:n. Lyhyen tutustumisen perusteella uutuus teki miellyttävän vaikutuksen.

Linjoiltaan S6 vastaa nykyaikaisia trendejä. Se on matalalinjainen, vahvakeulainen, ja sen ketka on hieman kupera. Vene on nykytapaan ns. monikäyttöinen. Sitä korostaa, että runsaiden istumapaikkojen ohella veneeseen on mahdollista rakentaa suuri keulataso vaikkapa auringonpalvontaan. Peräsohvan yhteyteen saa pöydän, jolloin ohjaamon erillisistuinten kanssa muodostuu neljän hengen mukava kahvittelutila.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 1/2017


Trendiin kuuluu myös, että 1 250 kiloa painavan veneen moottoritehoksi valikoituu useimmiten 150 hevosvoimaa huolimatta siitä, että suositeltu tehoalue alkaa 115 hevosvoimasta.

Ajoimme veneen Yamaha F150 -moottorilla. Huippunopeus nousi yhden hengen kuormalla 41,8 solmuun, jolloin tuntikulutus oli 61 litraa ja meripeninkulmaa kohti kuluu 1,46 litraa.

Taloudellisemmin S6:lla ajaa perämoottorien kulutuksen suhteen optimoitua noin 4 000 kierroksen käyntinopeutta. Vene kulkee silloin 25–26 solmua ja kulutus on runsaat 0,9 l/mpk. Kulutus nousee tästä suurin piirtein lineaarisesti ja mm. 35 solmun nopeudella palaa 1,2 litraa meripeninkulmalla.

Parhaimmillaan vene onkin 30–35 solmun nopeudessa, jolloin melutaso on alhainen, kulku kevyttä ja kulutus tolkullista (1–1,2 l/mpk). Kaarrokset ja S-kurvit sujuvat myös täysin alas trimmatulla moottorilla johdonmukaisesti, ja varsinkin tyynessä kelissä leikkaustaipumusta ei esiinny. Perä ei myöskään luistele äkkinäisissä kurveissa. Perässä pohjan V-kulma on 18 astetta. Hydrauliohjaus tekee veneen käsittelyn keveäksi ja varmaksi.

Ohjauspulpetti on niin iso, että varmasti kaikelle tarpeelliselle on paikkansa. Tuulilasin takana on kahden suojaista matkata.

Mukavasti tilaa

Finnmaster S6 on sivupulpettivene, jossa pulpetin takana olevat istuimet ovat hyvin suojassa ajoviimalta. Suurta tuulilasia kiertää kaide, josta myös on helppo ottaa tukea kulkiessa. Muutenkin S6:ssa on kiinnitetty huomiota kulkemiseen. Askelmia on riittävästi ja sopivissa kohdin, samoin kaiteita.

Kuljettaja istuu keskellä venettä ja hänen edessään on tila kiitettävän kokoiselle (9 tuumaa) karttaruudulle.

Muutenkin pulpetissa on paljon tilaa kaikelle, esimerkiksi kelluntaliiveille, sekä lukittava lokero pikkutavaroille. Pulpettiin on mahdollista asentaa myös vedettävä jääkaappi.

Paapuurin kulkutie ei ole suora linja, vaan yllättävän suurelle uimatasolle kuljetaan styyrpuurista oviaukon kautta, jonka kynnykseen on hieman erikoisesti sijoitettu polttoaineen täyttöhela.

Perässä sohvalla on tilaa kolmelle, keulassa tilaa on niin ikään kolmelle; kahdelle pulpetin edessä sijaitsevalla penkillä ja yhdelle keulapenkillä. Keulassa on myös teline lepuuttimille, jotka suojapusseineen ja naruineen ovat vakiovaruste.

Perän avotilassa istutaan kuin suuremmassakin veneessä. Avoveneissä tämänkaltaiset ratkaisut ovat yleistymään päin.

Yleistymässä ovat myös erilaiset viriteltävät tasot lekotteluun, kuten S6:n keulassa. Lepuuttimille on kätevästi oma telineensä, vaikka veneen lukuisissa koteloissakin on niille tilaa.

 

 

X