Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Finnmaster F68 DC + Yamaha F250 – Erinomainen kokonaisuus

Hyvärunkoinen vene ja röyhkeän suorituskykyinen moottori ovat lupaus seikkailusta.

31.01.2008

Kirjoittajaheikki juuri-oja

Finnmasterin uusi F68 DC on hyvä vene. Ja kun peräpeiliin istutetaan voimaa uhkuva Yamahan 250-hevosvoimainen moottori, voi kokonaisuutta kutsua erinomaiseksi.

Me tutustuimme yhdistelmään joulukuun puolivälissä Naantalin vesillä. Kyseessä oli tehtaalta numerolla 1 valmistunut yksilö, ja ensimmäiset kyseisen venemallin julkiset testimittaukset. Ennakkoasetelma oli vuodenaika huomioon ottaen viileä, mutta hyvänolon tunteen leviämisen aiheuttamaa lämpöä ei tarvinnut kauan odotella.

F68:n tilaratkaisu on toimiva. Peräpenkki jatkuu L-sohvamaisesti apukuskin penkiksi. Kartturi voi kääntyvän selkänojan ansiosta katsella menosuuntaa tai omia peräaaltoja.

Kuskin penkki on kiinnitetty säilytystilan luukkuun, jolle pitäisi keksiä lukitus. Nyt luukku aukeaa ja rämähtää takaisin kiinni, kun kuski kurottaa eteen tai nousee paikoiltaan.

Offshore-penkin sivutuki on hyvä.


Koeajo on julkaistu Vene-lehdessä 1/2008


Kuskin penkin takana on pentteri, johon sijoittuva liesi ja jääkaappi ovat harmittavasti lisävarusteita. Ilman niitä koko saareke on periaatteessa turha.

Veneen avotilassa on runsaasti säilytystilaa. Turkin alla oleva tila on jaettu väliseinällä. Myös L-sohvan alla on paljon tilaa.

Keulahyttiin joutuu hieman kömpimään, mutta nukkumatilaa on hyvin kahdelle. Valoa tulee sisään pienistä sivuikkunoista. Keulakannelle hieman rujosti istuva luukku on lisävaruste. Hytin kattoluukku/taiteovi-yhdistelmä on miellyttävän tukeva. Luukunpidikkeen avaaminen on hankalaa, koska alla ei ole riittävästi tilaa sormille.

Elämyksiä

Merellä Finnmaster ja Yamaha tarjoavat huomattavan määrän vauhdikkaita elämyksiä. Yhdistelmä tottelee urheilullista kaasun käyttöä esimerkillisesti, eikä hikinoron ilmaantumista paidan alle
pysty estämään. Periaatteessa menohaluja voi hillitä vain se, että joutuu itse maksamaan moottorin kuluttaman polttoaineen.

Ratin ja kaukohallintalaitteen etäisyys ei ole onnistunut. Väliin jää liian vähän tilaa. Osa sähkölaitteiden käyttökytkimistä on ikävästi ratin takana. Plotterille on sen sijaan erinomainen paikka.

Testipäivän sää oli tuuleton, joka on suorituskykymittausten kannalta hyvä asia. Täyttä varmuutta veneen merikelpoisuudesta kovassa kelissä meillä ei vielä ole. Toisaalta rahtilaivan isojen
aaltojen kanssa pelehtiminen viittaisi siihen, ettei F68 ainakaan pelkää merenkäyntiä. Suurin rajoite lienee kuskin oma uskallus.

Yamahan oma 21-tuumainen teräspotkuri tarjoaa perään harvinaisen hyvän pidon, mutta on nousultaan liian pieni. Moottorin kierrosrajoitin tulee vastaan sekä perus- että täydellä kuormalla.

Liu’ussa veneen jyrkätkin käännökset sujuvat näyttävästi ja vaivatta. Hitaissa kaarroksissa kuormattu vene kallistuu voimakkaasti. Kone oli nostettu yhdellä reiällä.

Standarditilaston mukaan vene kuluttaa 55 ajotunnin aikana peruskuormalla noin 1 050 litraa polttoainetta, jolloin lompakko laihtuu veneilykauden aikana vajaalla 1 500 eurolla.

Rungossa on kaksi paria nousulistoja, joista uloimmat ulottuvat perään asti. V-kulma on perässä 18 astetta. Osittain negatiivisten palteiden leveys on perässä 52 millimetriä.

 

X