Jutut

Finnmaster 5700 WA

24.05.2006

KirjoittajaVenelehti

finnmaster 5700 wa

Finnmaster 5700 WA soveltuu moneen käyttöön ja etenkin kahdelle hengelle se on monipuolinen vapaa-ajan täyttäjä.

Finnmaster 5700 WA:n käyttäjäkunta ei ole mitenkään yhtenäinen joukko, vaan venettä käytetään monenlaiseen tarkoitukseen: kalastukseen, retkeilyyn, mökkitaipaleen taittamiseen, huviajeluun. Jos joku ryhmä pitäisi nostaa esiin, on se kalastajat. Finnmasterin helppo kuljettavuus ja suuri avotila tekevät niin heitto- kuin vetokalastuksenkin mukavaksi. Aivan innokkaimmille vetouistelijoille Finnmaster on liian pieni, mutta vähemmän vakavasti kalastukseen suhtautuvalle se lienee omiaan.

Liikkumisen ohella Finnmaster 5700 WA:n herättämään turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa syvä avotila. Peräpenkki on alhaalla ja selkänoja korkea. Penkillä istuja näkee hyvin ulos. Penkki voidaan taittaa alas, jolloin koko perän avotila on vapaa liikkua.

Finnmasterin kajuutta on niin iso kuin tämänkokoisessa veneessä voi odottaa olevan. Se käsittää käytännössä vain V-vuoteen. Vuode on kuitenkin iso, sekä riittävän leveä että pitkä kookkaillekin nukkujille. Vuoteen etuosaan on varattu paikka kemialliselle wc:lle. Kattoluukkua kajuutassa ei ole, vaan sivuikkunoiden ohella tuuletusventtiili.

Kajuutassa on juuri ja juuri istumakorkeus, mutta sateellakin on varmasti viihtyisämpi istua kuomulla katetussa avotilassa kuin ahtaassa kajuutassa. Sen sijaan yöpymiseen se soveltuu mainiosti.

Koeajovene oli varustettu Yamahan uudella 100 hevosvoiman, elektronisella polttoaineen suihkutuksella varustetulla perämoottorilla. Finnmaster kulki noin 1 300 kilon kuormassa 32,1 solmun huippunopeutta. Huippukulutus oli 35,7 litraa eli 1,11 l/mpk. Edullisimmillaan yhdistelmä kulkee meripeninkulman karvan alle 0,8 litran. 20-25 solmun matkanopeusalueella meripeninkulma sujuu 0,80-0,90 litralla.

Merellä Finnmaster 5700 WA on hieman monimutkaisempi kuin linjoiltaan. Kun kuljettaja on saanut istuimensa säädettyä ja painaa kahvan pohjaan, vene lähtee kohtuullisen vikkelästi, ei kuitenkaan hauen lailla. Huippunopeus löytyy kiitettävän nopeasti, mutta ajaminen huippunopeudella vaatii hieman tarkkuutta.
Ei Finnmaster kuitenkaan ole vaikea ajettava. Matkanopeudella se kulkee hyvin rauhallisesti, kallistelee kaarteissa kuten pitääkin ja 18 asteen v-kulma perässä, vaikka ei jyrkkä olekaan, leikkaa kuitenkin aaltoja kiitettävästi.

Finnmaster 5700 WA on eleetön vene. Se on hyvä perusvene, jonka alkaen-hinta on kohtuullinen runsaat parikymmentätuhatta euroa. Tosin siihen on laskettava vielä moottori, 100 hv Yamaha maksaa 40-vuotisjuhlatarjouksena 10 490 euroa. Tämän lisäksi tulevat kauppiaskohtaiset toimituskulut. Finnmasterin vakiovarustus ei ole erityisen hyvä ja jos venettä käyttää retkeilyyn, lisähintaa kertyy jokunen tuhat euroa. Kalamiehiä varten tarjolla on HT-kate, johon saa 10 vapatelinettä.

Tekniset tiedot

Pituus 5,70 m
Leveys 2,30 m
Paino n. 850 kg (ilman moottoria)
Moottorisuositus 60-115 hv
Kantavuus 5 henkeä/500 kg
CE-luokitus C
Hinta 20 700 e, 31 190 e sis. Yamaha F100 EFI (+ toim.kulut)
Valmistaja Oy Finn-Marin Ltd., Kokkola, www.finnmarin.fi
Myyjä Finnmaster-jälleenmyyjät

Teksti: Ari Inkinen
Kuvat: Heikki Juurioja

Tiivistelmä Vene-lehden 5/2006 jutusta
X