Jutut

Finnmaster 52 SC on lähes täydellinen

25.05.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Heikki Juuri-Oja

Finnmastereiden modernisointi on onnistunut poikkeuksellisen hyvin. Veistämö on pyrkinyt ennen kaikkea helpottamaan veneessä liikkumista, mutta myös panostamaan ulkonäköön, jotta Finnmasterit erottuisivat joukosta yhdellä vilkaisulla. Rakenteiden harkittu kulmikkuus, muotoillut patjat sekä onnistuneet kangas- ja värivalinnat muodostavat nyt tyylikkään kokonaisuuden.

Kestää keliä

Otimme Finnmaster-uutuuksista testiin 52 SC:n, eli 5,2 metriä pitkän sivupulpettiveneen. SC on erinomainen valinta yleisveneeksi sekä järville että merelle – ja vesillä kokoistaan selvästi suurempi.

Erityisesti veneessä ilahduttavat sen ajo-ominaisuudet aallokossa. Kaiken kaikkiaan 52 SC on käytökseltään rauhallinen, johdonmukainen, helppo ja haluttaessa urheilullinenkin.

SC:n moottoritehosuositus on 50-80 hevosvoimaa. Periaatteessa vene on toimiva kokonaisuus millä tahansa suositusalueen moottorilla. Valinnassa voi ottaa huomioon tavallisesti kyydissä olevan kuorman määrän. Sekä sen, että esimerkiksi Yamahan mallistossa 80-hevosvoimainen kone maksaa suositushinnaltaan 2 900 euroa enemmän kuin F60, joka on puolestaan peräti 54 kiloa kevyempi kuin F80.

Hyvä ohjaamo

Laiturilta veneeseen nouseminen ja maihin palaaminen on tavallista kätevämpää keulasta, perästä ja ennen kaikkea styyrpuurin laidalta, jossa on askelmat pulpetin edessä. Kyseisessä kohdassa voisi olla väli sivukaiteessa, jolloin veneeseen astuminen olisi jopa nykyistä helpompaa.

Ohjauspulpetti on leveä, kuski istuu peräpenkillä styyrpuurin laidalla. Näkyvyydelle eri suuntiin ei ole esteitä. Jalkatilaa on paljon. Plotterille on keskeinen paikka. Selkänoja on erinomainen, samoin ajoasento seisten. Kulmikas tuulilasi tarjoaa paremman suojan kuskille kuin vieressä keskellä istuvalle navigaattorille, joka saa hieman viimaa sekä kasvoilleen että jaloilleen.

Hallintalaitteet ja käyttökytkimet ovat sopivasti käden ulottuvilla. Taiten asennettu kaapeliohjaus on lähes hydrauliohjauksen tasoinen ja Yamahan kaukohallintalaite toimii jouhevasti.

Mitään varsinaista uutta ohjaamo ei tarjoa, mutta perusasiat on tehty pedanttisen harkiten. Jos jotakin kehitettävää pitäisi veneestä välttämättä keksiä, niin tuulilasin ja kaiteen väliä voisi hieman suurentaa. Huomasimme myös, että keulan sivupenkki natisee hieman, kun sen päälle astuu.

Heikki Juuri-Oja  Heikki Juuri-Oja

Kiintotankki lisävaruste

Mittasimme veneelle nopeudet, polttoaineen kulutukset ja melutasot eri kierrosalueilla kahden hengen ja CE-kilven mukaisella täydellä kuormalla.

Parhaimmillaan 60 litran kiinteässä tankissa riittää bensaa normaalilastilla yli viiden tunnin taloudelliseen ajoon. Toimintasäde on tuolloin mukavasti noin 100 meripeninkulmaa.

Hieman erikoisesti, mutta ilmeisen harkitusti, kiinteä tankki on 930 euron arvoinen lisävaruste. Joihinkin käyttötarpeisiin irtotankit sopivat valmistajan mukaan paremmin, esimerkiksi jos huoltamoa ei ole lähettyvillä. Peräpenkin alla on paikat kahdelle irtotankille.

Upeat luukut

Yksi venetestien yleisin kritiikin aihe ovat penkit, jotka eivät avaudu kunnolla, kun niiden patjat ovat paikoillaan. Harva veneilyyn liittyvä asia on niin ärsyttävää kuin muutenkin ahtaassa tilassa yrittää saada laukkua tai tarviketta esiin säilöstä, jonka kansi on vain puoliksi auki. Tai irrottaa ensin penkistä patja, jotta säilytystilan sujuva käyttö olisi mahdollista.

Uusissa Finnmastereissa tätä ongelmaa ei esiinny. Luukut on varustettu kaasujousilla ja ne aukeavat aina ylös asti, vaikka penkin patja on paikallaan.

Tekniset tiedot

Pituus 5,20 m
Leveys 2,00 m
Paino 580 kg
kantavuus 6 henkeä/450 kg
CE-luokitus C (rannikko)
Moottori 50-80 hv
Polttoainesäiliö 60 litraa
Hinta alk. 11 490 euroa
Valmistaja Finn-Marin, www.finnmaster.fi

Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Tekninen avustus: Seppo Katajisto 

Tiivistelmä Vene-lehden 6/2011 jutusta

Katso kuvat

 

 

X