Tilaa
Jutut

Finn Flyer 42 on menopeli vaativalle

27.04.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Kari Wilén

Ensimmäinen 42-jalkainen Finn Flyer saatiin vesille viime syksynä. Kävimme maistelemassa sitä tuoreeltaan lokakuussa Baggensfjärdillä, Tukholman eteläpuolella.

Varsinaisia kilpailutuloksia kipparilla ei vielä ollut esittää, mutta Ruotsin nopeimmaksi 40-jalkaiseksi mainostettu Aspect oli kuulemma jäänyt kuin seisomaan Finn Flyerin rinnalla. Lähtökohdat koepurjehdukselle olivat siis kutkuttavat.

Loistava tuntuma

Lähdimme satamasta moottorilla. Vene kulki 39 hv Yanmarin voimin hyvää vauhtia. Vetolaite on moottorin edessä, näin painopiste saadaan edullisempaan kohtaan ja samalla peräkajuutan vuode tilavammaksi. Portaikostakin tulee loivempi ja helppokulkuisempi.

Baggensfjärdillä tuulta oli mukavat 6-8 m/s. Nostimme purjeet – laminaattia tietysti – ja jalustimme ne tiukalle. Vene tuntui suorastaan hyppäävän täyteen vauhtiin, niin huima oli kiihtyvyys. Eikä ihme, onhan Finn Flyer kokoisekseen kevyt. Se painaa IRC-mittakirjan mukaan 6 865 kiloa, kun vastaavan kokoiset cruiserit ovat tavallisesti ainakin 2-3 tonnia raskaampia.

Trimmaaja kiristi fokan jalusta niin, että Holmatro-vinssit valittivat. Racing-pakettiin kuuluvat fokan jaluspisteen sisäänvetosäädöt takasivat hyvän nousukyvyn. Niiden ansiosta jaluspiste siirtyy lähes maston kohdalle. Siispä porukkaa laidalle ja isopurjeen levankisäätö gastin käteen. Vauhti nousi parhaimmillaan 7,7 solmuun. Vakuuttava lukema sekin, mutta kippari vakuutti, että täydellä kymmenen hengen kisamiehistöllä on menty luovilla yli kahdeksaa solmua.

Ohjaus toimi kevyesti ja tarkasti, peräsintuntuma oli loistava. Painetta oli riittävästi kilpapurjehtijan mieleen ja luovikärkkäyttä sai säädeltyä tehokkaasti levangilla.

Spinnulla ajettaessa hyvä kiihtyvyys tuli jälleen esille. Sivumyötäisessä suuri Nexus-näyttö mastolla vilautti 10,5 solmua, eikä veneen hallinnassa ilmennyt pienintäkään vaikeutta.

Kilpurin avotila

Istuinkaukalo on suunniteltu kilpapurjehtijan ehdoilla. Perämies seisoo rattien takana tai istuu reunalla, josta on hyvä näkyvyys eteenpäin. Penkit ovat hyvät, mutta säilytystiloja niissä ei ole.

Testiveneessä on Holmatron vinssit, Spinlockin vapauttimet sekä Seldénin plokit ja kääntyvät rapulukot. Myös levanki, jonka säädöissä on todella tuhti välitys, tulee Seldéniltä. Veneessä on saksalainen isopurjeen jalusjärjestelmä, jossa jalukset on vedetty mastolta takavinsseille kannen alla piilossa.

Vakiona on kolmisaalinkinen alumiinitakila, joka on tuettu rod-vanteilla. Testiveneessä on upeasti viimeistelty Seldénin hiilikuitumasto, mutta veistämö toimittaa niitä myös muilta valmistajilta. Hiilikuitumasto/puomipaketin hinta on noin 36 000 euroa.

Hieno sisältä

Finn Flyer 42:ssa on kolme kajuuttaa ja toiletti päälaipion edessä. Salongissa on noin 1,90 metrin seisomakorkeus ja tukevat kaiteet ikkunoiden alla. Kulkuaukossa on kätevä teleskooppiluukku ja kahvat portaikossa.

Keulakajuuttaa voisi kutsua omistajan kajuutaksi, koska se on veneen paras yöpymistila.

Salongin sohville mahtuu kahdeksan henkeä istumaan. Klaffipöytä on valtava.

Pentteri on hyvin varustettu, mutta lieden yläpuolella ei ole tuuletusikkunaa. Vastakkaisella puolella on karttapöytä, jonka laidalla kaapissa ovat sähkötaulu ja mittaristo.

Testiveneen sisustus oli viimeistelty tammiviilulla, mikä on veistämön vakioratkaisu. Viimeistely on erinomaista tasoa.

Eksoottinen rakenne

Osa Finn Flyerin kovasta hinnasta selittyy veneen edistyksellisellä rakenteella. Veistämö kutsuu valmistustapaansa ACC-menetelmäksi (Advanced Composite Constructions).

Sekä runko että kansi rakennetaan komposiittilaminaatista. Kerrosrakenteen ytimenä on divinycell ja pintakerrokset tehdään suunnatuista kuiduista. Matriisina käytetään vinyylihartsia, joka imeytetään rakenteeseen tyhjiömenetelmällä. Kölialue on umpilaminaattia ja vahvistettu kevlar-kuiduilla. Kölipalkisto on vahvistettu hiilikuidulla ja se laminoidaan kiinni runkoon.

Muotissa oleva runko kovetetaan pitämällä se suuressa uunissa 60 asteen lämpötilassa vuorokauden ajan. Laipiot liimataan ja laminoidaan runkoon sen vielä ollessa vielä muotissa.

Kari Wilén Kari Wilén

Finn Flyer on kauttaaltaan hienosti viimeistelty. Koepurjehtimamme neljäkakkonen on esitelty Tukholman, Düsseldorfin ja Helsingin venemessuilla. Kolmannesta veneestä väännetään juuri kauppaa.

Myös kotimaassa kiinnostus on suurta, kun avomeripursien MM-kisat ovat tulossa Suomeen. Finn Flyer 42 sopii mainiosti sekä ORCi:n että IRC:n tasoitusjärjestelmään, joten sillä voi hyvinkin päästä palkintokorokkeelle Helsingin Merenkävijöillä elokuussa 2012.

Tekniset tiedot

Pituus 12,70 m
Vesilinja 11,70 m
Leveys 3,72 m
Syväys 2,50 m
Uppouma 6 800 kg
Kölipaino 2 700 kg
Isopurje 58,5 m&³2;
Fokka 47,0 m&³2;
Spinaakkeri 180,0 m&³2;
Moottori Yanmar 39 hv
Hinta vakiovarustein 332 100 euroa
Suunnittelu Stråhlmann Yacht Design
Valmistaja Finn Yachts Ltd, Pietarsaari
www.finnyachts.fi

Teksti ja kuvat: Kari Wilén

Tiivistelmä Vene-lehden 5/2011 jutusta

Katso kuvat

 

 

Lue myös nämä

X