Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Faster 570 CC – Tummanpuhuvaa jämäkkyyttä

Fasterista on pikkuhiljaa tullut vakavasti otettava kilpailija perinteisimmille kotimaisille alumiiniveneille. Uusi Faster 570 CC paljastaa miksi.

29.05.2020

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaAnton Reenpää/Otavamedia

Työveneiden kautta huviveneiden maailmaan hiipinyt Faster on löytänyt vakiintuneen paikkansa ennen kaikkea rannikon satamissa. Se ei enää ole uusi tulokas, vaan on jatkanut vahvasti omalla linjallaan vuodesta toiseen.

Fastereissa on aina karteltu kimallusta ja kevytmielisyyttä. Ne ovat ennen kaikkea käytännöllisyyteen painottuvia, tuhteja ja toiminnallisia. Se lieneekin asia, joka Fasterissa käyttäjiä puhuttelee. Pois on jätetty turha kikkailu, ja yhtä lailla kuin alumiini myös muoviosat ovat helppoja hoitaa ja käyttää.

Fasterin mallistossa on veneitä 460-mallista 635-malliin. Uusi 570, josta CC:n ohella on sivupulpeteilla varustettu SC-malli (Vene-lehti 6/2020), sijoittuu malliston yläpäähän. Se korvaa aiemman 560-mallin, ja on valmistajan mukaan huomattavalta osin kokonaan uusi, osin uudistettu.

Tähän koeajoon valikoitui kahdesta vaihtoehdosta keskipulpettimalli, sillä konseptiltaan harvinaisempana se herättää enemmän mielenkiintoa: mikä keskipulpetissa on erilaista?

Erilaista on tietysti veneen layout. Keskipulpettivene sopii veneilijälle, jolle on tärkeää päästä kulkemaan ympäri venettä helposti, kuten vaikkapa kalastajalle. Fasterissa se onnistuu.

Tilojen käyttö on tietysti aina kompromissi, mutta Fasterissa ohjauspulpetin laidan väliin on jäänyt kohtuullisen hyvä kulkutie. Pulpettia suurentamalla tuulilasin antama suoja viimaa vastaan ajossa olisi parempi, mutta liikkuminen olisi hankalampaa. Nyt järjestely on varmasti ihanteellinen kompromissi suojan ja kulkemisen kesken.

Korkea ja pysty tuulilasi suojaa kohtuullisen hyvin kahta henkilöä. Leveämpi tuulilasi vaikeuttaisi kulkemista.

Juha Snell Oy on tehnyt pitkän päivätyön ammattiveneiden valmistajana, ja se näkyy myös Faster-huviveneissä. Työn laatu on erinomaista ja tehty varmasti ammattistandardien mukaan. Asennukset ovat huolellisia, rakenteet varman päälle laskettuja, ratkaisut mietittyjä.

Lue Faster 570 CC:n koeajo Vene-lehdestä 6/2020.

Faster 570 CC

Hinta alk. 33 500 €

Kokonaispituus 6,15 m, runkopituus 5,74 m, leveys 2,20 m, paino 620 kg, kantavuus 8 henk./700 kg, moottoritehoalue 80–115 hv, pa-säiliö 140 l, CE-luokka C.

Koeajoveneen hinta: 37 900 €

Suunnittelu Juha Snell Oy,  valmistaja Juha Snell Oy, Fastervalmistusmaa Suomi

Vakiovarusteet: mm. Honda BF80AK1LRTU -perämoottori, Raymarine Axiom 9 -monitoiminäyttö CPT-S-anturilla, hydrauliohjaus, uistelunopeuden säädin, säädettävät kuppi-istuimet, 2 istuinlaatikkoa (78 cm), mustat HST-kaiteet, traileri/lukituskoukku, uimatikas, 12 voltin pistorasia, sammutin.

Lisävarusteet: mm. peräkuomu 1300 €, istuinlaatikot 44/78/118 cm 160/220/290 €, istuintyynyt 155/185/215 €, comfort-istuin 375 €, swing-istuin 500 €, klaffipenkki 275 €, ankkuriteline ja liinakela 400 €, lepuutinteline 95 €, Mente Marine -automaattitrimmit 1436 €, perustrimmit 975 €, trimmitasot joystickilla 1120 €, Raymarine Axiom 12” 1490 €, keulamoottoriteline 370 €, vesihiihtotanko 360 €, pöytä 690 €, kuljettajan tuulilasinpyyhin 395 €

Myynti: Faster jalleenmyyjät

X