Jutut

Fairline Targa 38

30.04.2009

KirjoittajaVenelehti

Fairline Targa 38

parasta brittiläistä?

Koeajoimme Targa-malliston pienimmän – samalla ylipäänsä pienimmän Fairlinen – viime syksynä. Se on mallisarjansa ainoa täysin avoin vene. Targa 38:n kaiken toiminnan keskus on luonnollisesti avotila, jossa riittää mukavasti istumapaikkoja sekä ajon aikana että yhdessäoloon.

Fairlinen sisätiloissa näkyy avotilan merkitys. Veneen ns. salonki on suhteellisen ahdas ja pieni, eikä tarjoa pentterin ja ruokailutilan lisäksi sen kummempaa oleskelutilaa. Sehän on kannella kuomun alla. Muutenkin sisätilat ovat eurooppalaiseen tapaan lokeroidut, eli kaikki tilat erotetaan toisistaan ovilla päinvastoin kuin on nykyään amerikkalainen suuntaus. Sikäläisissä vastaavantyyppisissä veneissä eri tilat erotetaan toisistaan yön ajaksi verhoilla, mutta päivällä sisätilat ovat yhtä suurta aluetta.

Koeajokunnossa yli 8 tonniin nouseva paino on melkoinen tekijä syksyiselläkin merellä. Kun tehoa on 600 hevosvoimaa ja runko on riittävän syvä V, kulkee vene turhia horjumatta tehokkaasti ja määrätietoisesti eteenpäin. 25-30 solmun matkanopeudella taival taittuu.

Fairline Targa 38 on hyvä esimerkki brittiläisestä veneestä. Se on italialaisiin kilpailijoihinsa verrattuna kuin hieman kömpelö maalaisserkku: hieman yksioikoinen, hitaampi, mutta ehdottoman taattu ja luotettava. Pohjoismaisten kilpailijoiden kanssa se on enemmän samalla viivalla. Kotimaassaan Targa 38 on saanut paljon kiitosta, ja se on valittu omassa kokoluokassaan Vuoden eurooppalaiseksi veneeksi.

Tekniset tiedot

Pituus 12,13 m
Leveys 3,64 m
Syväys 1,02 m
Paino 7 700 kg
CE-luokitus B (avomeri)
Polttoainesäiliö 636 l
Moottori 2 x VP D4-260
Esittelyveneen moottori 2 x VP D4-300
Hinta alk. 305 000 euroa
Valmistaja Fairline Boats Ltd., Englanti
www.fairline.com
Maahantuoja Wihuri Oy Power Products, Helsinki
www.powerproductswihuri.fi

Ari Inkinen ja Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 5/2009 jutusta
X