Tilaa
Uutiset

F1 MM: Filip Roms Team Mad Crocin kakkoskuskiksi

02.03.2012

KirjoittajaKiti Westerback

Marko Mäkinen

Sami Seliö jatkaa F1-veneiden MM-sarjassa, joka käynnistyy viikon kuluttua Persianlahdella Qatarissa.

Mad Croc F1 Team luottaa tänä vuonna täysin suomalaiseen kuljettajapariin. Seliön tallitoveriksi tiimin toiseen veneeseen nousee espoolainen Filip Roms, 18.

Kaksinkertainen maailmanmestari Seliö, 36, on uuden haasteen edessä, sillä viime vuosi jäi kesken vakavan loukkaantumisen vuoksi.

– Odotukset ovat kovat. Nälkä ja hinku ovat kovemmat kuin koskaan aiemmin. Nyt on sellainen näyttämisen halu, Seliö sanoo.Seliö loukkaantui vakavasti viime syyskuussa Kiinassa ajetussa osakilpailussa. Edelleenkään oikea silmä ei ole 100-prosenttisesti palautunut kuntoon, mutta ajamista vajaan puolen vuoden takaiset kolhut eivät enää estä.

Suunnitelmissa comeback Häkkisen tyyliin

Fyysisesti Seliö kertoo oelvansa paremmassa kunnossa kuin vuosiin. Hän on treenannut todella kovaa. Toinen silmä ei ole täysin kunnossa, mutta ajamiseen se ei vaikuta. Kaikki reaktio- ja koordinaatiotestit ovat sujuneet ongelmitta.

– Vähän on sellainen henki, että tehdään comeback Mika Häkkisen tyyliin. Että tuleeko siitä kaverista enää kilpa-ajajaa, ja sitten otetaankin sen jälkeen pari mestaruutta, Seliö suunnittelee.

Seliö ei ole ajanut kilpaa onnettomuuden jälkeen. Ensimmäisessä kilpailussa Qatarissa ensimmäisillä kierroksilla tunteet voivat olla pinnassa.

– Millaisessa kunnossa ukko on? Mitä liikkuu mielessä, kun kypärä painetaan päähän ja visiiri silmille? Mikä on fiilis, kun vedetään ensimmäiselle poijulle kaasu auki, Seliö puntaroi.

18-vuotias Roms nousee kuninkuusluokkaan

Seliön Mad-Croc F1 Team jatkaa edelleen italialaisen venevalmistaja Baban tehdastallina. Moottoritoimittaja on Mercury ja koneet viritetään Kanadassa. Tallin kuskit ovat vuosien tauon jälkeen kuitenkin suomalaisia. Tallin kakkoskuski on Filip Roms.

– Sami soitti yhtenä iltana, että tiimi haluaisi minut ajamaan. Hän kysyi, että lähdetkö? Olihan se kova juttu. Mieletön fiilis. Vähän kieltämättä jännittää, Roms sanoo.

Roms on saavuttanut urallaan kaksi Suomen mestaruutta sekä kilpaillut F1-kisojen yhteydessä ajettavassa F4-S-luokassa kaksi kautta. Nyt haasteet kovenevat huimasti. F-4S-luokan 60-hevosvoimainen moottori vaihtuu lähes 400 hevosvoimaa rajumpaan mylvintään.

– Onhan laitteissa vähän eroa. Voimakas laite se on, potkii oikein kunnolla. Hyppäys ykkösiin on iso. Pienen alkupäräytyksen olen päässyt Italiassa F1-venettä koettamaan, mutta varsinaiset testit ajetaan Qatarissa ennen ensimmäistä kisaa, Roms kertoo.

Tavoitteena mestaruus Seliölle

Tallin tavoite on kuljettajien maailmanmestaruudessa. Siitä ajaa Seliö. Romsin rooli on saada kokemusta ja harjoitusta tulevia vuosia varten. Huipputuloksia odotetaan vasta muutaman vuoden tähtäimellä.

– Tallipäällikkö Michael Jenkins ja Baba-venevalmistajan omistaja Massimo Roggiero olivat sitä mieltä, että nyt on aikaa ottaa Filip ykkösiin. On järkevintä harjoitella oikealla kalustolla ja oikeissa kisoissa. Tavoitteena on tarjota Filipille sellainen kalusto, että hän voi ajaa kaikki kilpailutapahtumat läpi ilman teknisiä ongelmia, ja saada sitä kokemusta. Tärkeintä on oppia kaikki mahdollinen F1-veneestä ja päästä ajamaan vielä ilman paineita, Seliö korostaa.

Seliö on seurannut Romsin uraa jo pitkään. Hän on ollut auttamassa nuorukaista jo aikanaan Suomen mestariksi ja vei Romsin jo kaksi vuotta sitten F1-ympyröihin.

– Hän on ollut nyt kaksi vuotta mukana tiimissä F-4S-kalustolla. Hän tuntee paikat, ihmiset ja tiimin toimintatavat, Seliö muistuttaa.

Kisa huipulla vain kovenee

F1-sarjan MM-kalenterissa on tällä hetkellä viisi osakilpailua. Neljän kilpailujärjestäjän kanssa neuvottelut ovat loppusuoralla, ja kalenteri täydentyy yhdeksään kisaan kevään aikana. Uutena maana sarjaan tulee Australia, jossa ajetaan lokakuussa. Kausi huipentuu perinteisesti joulukuussa Arabiemiraatteihin.

Viime kaudella maailmanmestariksi ajoi Qatarin teamin kalustolla italialainen Alex Carella, joka ajoi Seliön tiimissä vuonna 2010.

– Kilpailu huipulla vain kovenee. Kärkitiimit ovat täysin ammattilaistiimejä. Sarjan ja kaluston taso on nykyään todella kova. Mitä olen kuullut, niin Qatarin ja Abu Dhabin tiimit ovat ainakin lähdössä ajamaan vain mestaruudesta. Kyllä tästä tulee taas huikea taistelu. Ja lisäksi mukana on uutta 4-tahtiteknologiaa, kun yksi talli tuo sellaiset moottorit sarjaan. Se on mielenkiintoinen homma, ja sitä varmasti seurataan tarkkaan, Seliö miettii.

Kilpailutapahtuma on tänä vuonna 3-päiväinen. Ensimmäisenä päivänä ajetaan vapaat harjoitukset, toisena päivänä vapaiden lisäksi aika-ajo ja sitten varsinaisena GP-päivänä vielä yhdet harjoitukset sekä itse kisa. Qatarissa tapahtumat alkavat torstaina ja kisapäivä on lauantai.  

Kuvassa vasemmalta Filip Roms, tiimin sponsorin Lamor Oy:n Lähi-Idän myyntijohtaja Geraint Richards ja Sami Seliö.

Lisätietoja

Lähde ja kuva: Sami Seliön tiedotus

Lue myös nämä

X