Jutut

Etap 37s

30.04.2009

KirjoittajaVenelehti

Etap 37s

on erilainen

Belgialainen Etap 37s on monella tavalla erikoinen. Ensinnäkin se on uppoamaton, joten miehistö on turvassa, vaikka kylkeen tulee reikä tai köli irtoaa. Toiseksi sen kulkusyväys on vaivaiset 1,35 metriä, joten Etapilla pääsee hyvin luonnonsataman rantakallioon kiinni. Muotoilultaan se poikkeaa matkapursien valtavirrasta, varsinkin sisätilojen osalta. Mielenkiintoinen tuttavuus.

Airistolla puhalsi 5-7 m/s. Testiveneessä oli rullamastossa pystylatoin tuettu isopurje. Keulassa oli rullagenua. Luovilla vene kulki 5,8-6,0 solmua ja nousukulma oli kohtuullinen huolimatta Etapin suosimasta matalasta tandem-kölistä. Köli puree tehokkaasti, kun vene on vauhdissa. Sen sijaan vastakäännösten jälkeen vene tuppaa vähän sortumaan, kunnes nopeus on noussut. Mielestäni syvä eväköli on parempi luovilla. Etap tuntui miellyttävän tukevalta ja peräsintuntuma oli kevyt. Etapin tuulensietokyky vaikutti kohtalaiselta.

Etapin kansitilat ovat selkeät ja helppokulkuiset. Sivukannet ja penkkien tasot on päällystetty Marinedeck 2000 -korkilla, joka kauempaa näyttää tiikiltä. Avotila on sopusuhtaisen kokoinen, mutta levanki vie tarpeettomasti tilaa. Veneessä on Seldénin kaksisaalinkinen 9/10-takila ja kannattava puominalasvedin.

Testiveneen sisustus oli pääosin vaaleaa saksanpähkinäpuulaminaattia, johon veneen tumma turkki ja trooppisesta Imbuya-puusta tehdyt hyllyköiden ovet istuivat hyvin. Tästä hienostuneemmasta vaihtoehdosta joutuu maksamaan noin 5 000 euron lisämaksun. Vakioveneessä on yksisävyinen kirsikkapuusisustus, joka sekin ainakin kuvien perusteella on siistin näköinen.

Etap 37s on hyvin tehty ja hyvin viimeistelty vene. Se on jämäkkä ja tukeva, lujitemuovityö on laadukasta ja viimeistely moitteetonta sekä sisällä että ulkona. Se on turvallinen matkapursi, jolla perhepurjehtija uskaltautuu suuremmillekin ulapoille. Vene toimii kuitenkin hyvin myös saaristossa pienen kulkusyväyden ansiosta. Vene on selkeästi hintavampi kuin edulliset massatuotantopurret Saksasta ja Ranskasta, mutta tästä kokoluokasta löytyy paljon arvokkaampiakin matkapursia.

Tekniset tiedot

Pituus 11,03 m
Vesilinja 9,90 m
Leveys 3,85 m
Syväys 1,35 m
Uppouma 6 550 kg
Painolasti 2 200 kg
Isopurje 36,1 m&³2;
Rullagenua 39,7 m&³2;
Fokka 27,8 m&³2;
Spinaakkeri 94,4 m&³2;
Maston korkeus 17,3 m
Apumoottori Volvo Penta D1-30
Suunnittelija Mortain & Mavrikios
Valmistaja Etap Yachting
Valmistusmaa Belgia
Päämyyjä Ertec Trading Oy, Kuopio
www.etap.fi

Testiryhmä: Kari Wilén, Tom Finell, Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehden 5/2009 jutusta
X