Tilaa
Testit

Esittelyssä X5⁶ – Kartanomalli

Tanskalaisveistämön uusin pursi kantaa geeneissään suorituskykyä, mutta se tarjoaa myös näyttävää ja viihtyisää asumista.

22.07.2021

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Purjehduksessa on eittämättä reilu annos ”puhdasta Äksää”. Suoraviivainen sähäkkyys ei ole yhtä ilmeistä kuin pienemmissä malleissa, mutta sukunsa temperamenttia uusi X5⁶ kyllä kantaa.

Navakka testikeli sopii purrelle mainiosti. Isopurje tiukasti keskelle jalustettuna ja itsejalustuva fokka keulassa vene nousee vaivatta 35-30 astetta suhteelliseen tuuleen. Ohjauksen tarkkuus ja kölin pito sallivat nopeat ja täsmälliset vastakäännökset. Niiden kulma asettuu noin 80 asteeseen kompassista katsottuna, eikä vauhtia tarvitse koukkia alempaa.

Kaikesta huolimatta X5⁶ on ennen kaikkea kruiseri. Esittelyveneen lisävarustelu korostaa asiaa. Kaikki vinssit ovat sähköisiä, joten niin nostimien kuin jalusten käsittely on kevyttä kelistä riippumatta.

Käyntiluukku on veneen kokoon nähden kapeahko, mutta kulkua helpottaa sen avautuminen riittävän pitkälle eteen sekä asialliset käsikaiteet. Vasta kuudes askel portaikossa osuu turkille, ja silloin hämmästyy: sisäkorkeutta on huimasti enemmän, kuin odottaa rungon ja kansirakenteen linjakkaan hoikalta sivuprofiililta.

Avaruuden tunteen viimeistelee luonnonvalon runsaus katto- ja runkoikkunoista. X-Yachts ei silti liioittele niiden koossa ja määrässä, vaan pitää tunnelman purjeveneenä eikä terassibaarina.

Perinteinen U-pentteri on toimivampi, kun ruokaa laitetaan avomerellä ja aallokossa. Moderni ”kaksois-I” loistaa avarana ja seurallisena parhaiten satamaillallisia tarjoiltaessa.

Tekniset tilat ja tankit on sijoitettu turkin alle niin, että kalusteiden sisäosat jäävät varustelokeroiksi. Ne riittävät perusristeilyyn, mutta pitkiä matkoja suunnitteleva ottaa lisävarusteina seinäkaapit niin salonkiin kuin kajuutoihinkin.

Niistä ykkönen on keulassa. Suuri parivuode on keskellä ja siihen noustaan molemmilta puolilta.

Vuode aukeaa kaasujousilla suureksi tavaratilaksi, täydentämään jo valmiiksi reiluja pystykaappeja.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 7/2021.

Lue myös nämä

X