Tilaa
Testit

Esittelyssä X-Power 33C – X Hän tulee

X on symboli, jolla on monta merkitystä. Yksi niistä on tuntematon. Moottoriveneiden maailmassa X-power on juuri sitä, mutta onko kauan?

05.03.2021

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajaari inkinen ja valmistaja

Tuhnuinen lienee paras sana kuvailemaan säätä Tanskan Haderslevissä joulukuun puolivälissä. Ei ole oikein talvi, mutta syksy on auttamattomasti takana. Samaan aikaan koti-Suomessa on jo pakkasta.

X-Power 33C seisoo yksinäisenä laiturissaan, kaupungin keskustassa sijaitsevan X-Yachtsin tuotantorakennusten kupeessa, tyhjässä satamassa. Vene tosin erottuisi suuremmastakin joukosta vahvanpunaisen värinsä ansiosta. Ei turhaan peräpeilissä lue Red Baron, Punainen paroni.

Mutta miten moottorivene on päätynyt eurooppalaisittain tunnetun laatupursien valmistajan laituriin?

X-Yachtsin toimitusjohtaja Kræn Nielsen kertoo, että se on pitkän prosessin tulos. Hänen mukaansa monet jo ennestään X-purren omistavat haluavat myös moottoriveneekseen X:n, kunhan se vastaa suunnittelultaan, laadultaan ja ominaisuuksiltaan sitä, mihin he ovat purjehtiessaan tottuneet.

Ohjaamossa on kahden 16 tuuman kosketusnäytön Glass cockpit.

X:llä oli kaksi mahdollisuutta lähteä liikkeelle, luoda X:n vaatimukset täyttävä vene tyhjästä, puhtaalta paperilta, tai astua liikkuvaan kyytiin. Yhtiö valitsi jälkimmäisen. X hankki omistukseensa ruotsalaisen HOC 33 -veneen kaikki oikeudet. Samalla mukana seurasi mm. puolivalmis vene.

HOC esiteltiin yleisölle kolmisen vuotta sitten. Se oli monessa suhteessa edellä aikaansa, ja toi veneilyyn jo muilta elämänaloilta tuttuja komponentteja ennen kaikkea hyvin kattavalla tietotekniikan hyödyntämisellä. X:n suunnittelijoiden mielestä liiankin kattavalla.

Suoraviivaisen avotilan design korostaa avaruutta.

HOC ajateltiin uudestaan, ja kuten yleensäkin malleja uusittaessa, vanhasta otetaan se mikä on hyvää, ja muu korvataan.

X säilytti HOCista konseptin, Petestep-pohjan, rungon ja sisätilat. Digitaalisuutta vähennettiin ja venettä tehtiin yksinkertaisemmaksi. Ei kuitenkaan yksinkertaiseksi, edelleen siinä on ominaisuuksia, joita ei kaikissa veneissä näe.

Red Baron on ensimmäinen X-Power 33C, jota X-Yachts pitää valmiina veneenä. Volvo Penta on vaihtunut Yanmariksi, millä on saatu 150 kiloa pois painosta. Avotilaan on integroitu erinomainen pentterimoduuli, vaikka muuten tila on ennallaan tarjoten istumapaikat väljästi kuudelle.

Nerokas pentteri-idea on itse asiassa retroa 70-luvun lopun pikkupursista.

Vettä ja vauhtia

Syystalven kylmä ilma ja kova tuuli eivät ole ihanteellinen keli ajaa tuulilasiveneellä 40 solmua. Mutta sitä varten paikalla oltiin.

Kylmyys ei kauaa haitannut, kun Red Baron halkoi aaltoja, ja vaikka vesi hieman lensikin, se jäi taakse puolen metrin aallokossa. Vene kulki, jos ei unelman lailla, niin kuitenkin moitteetta. Syvä-V halkoi aaltoja, jotka eivät matalalla merialueella kovin korkeiksi pääse nousemaankaan.

Kaarteet X-Power otti mallikkaasti ja vakaasti. Vene totteli kuljettajan toiveita kakistelematta. 370-hevosvoimaisessa Yanmarissa oli puhtia riittävästi kuuden hengen kuormankin kanssa.

Paljonhan se maksaa ja varusteltuna vielä paljon enemmän. Varustelista on kolme sivua, eikä siinä ole montaa vakiovarustetta.

Vaikka vene ei koeajomme aikana ollutkaan aivan valmis, muun muassa äänieristeet puuttuivat vielä monesta kohtaa ja keulakajuutan sisustus oli alkutekijöissään, on helppo  ymmärtää, miksi valmistaja on innoissaan. X-Power on kaikessa tyylikkyydessään varmasti erinomainen lisä X-Yachtsin venevalikoimaan, ja tulee päätymään monen purjehtijan rantaan, siihen X-purren viereen.

Perästä nähtynä X-Power on modernin matalalinjainen, kuten monet talialaisveneet.

Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 3/2021.

Lue myös nämä

X