Tilaa
Jutut

Esittelyssä uusia veneilyvarusteita ja elektroniikkaa

Yamaha esitteli oman rantautumisavustimensa Miamin venenäyttelyssä. Ruotsalainen OXE esitteli puolestaan diesel-sähköhybridi-perämoottorinsa.

21.04.2023

KirjoittajaTimo Kuukkanen

Tyylikkäämmät välimallit

Epropulsionin E-sarjan 48-volttiset LiFePO4-akut E60 ja E163 edustavat käyttäjäystävällisempää muotoilua. Niiden metallinen ulkokuori kestää kovempaakin käsittelyä ja vesitiivis.

Ulkomuoto on nyt pystymallinen. Nostamista helpottavat reunuksiin muotoillut kantokahvat.

Kapasiteetit ovat mallinumeroiden mukaisesti 60 ja 163 Ah. Ne täydentävät nykyisten E40-, E80- ja E175-akkujen sarjaa. Lisää kapasiteettia saa kytkemällä akkuja rinnan.

Akkuja voi varata kahdellakin laturilla yhtä aikaa, jolloin latausaika puolittuu. E60 latautuu 2,7 tai 1,3 tunnissa, E163 7,2 tai 3,6 tunnissa.

Akut sopivat Navy Evo -sarjan sähköperämoottoreiden virtalähteiksi.

Hinta alk. 2 099 €, lisätiedot Epropulsion, Sähköperämoottori

Isommat kartat

Raymarine uudisti hiljattain Lighthouse-kartastojaan. Näkyvin muutos on uudessa aluejaossa. Yksittäisten maiden karttojen ohella on saatavana isompia alueita vain pienellä hinnan lisäyksellä.

Suomen vesialueet sisältyvät Pohjoisen Euroopan karttaan, joka ulottuu Skandinavian ja Saksan alueille. Viron ja itäisen Itämeren karttoja ei ole toistaiseksi saatavana.

Lighthouse-kartat käyvät Axiom- ja Element-sarjojen näyttöihin, joiden käyttöjärjestelmä on Lighthouse v3.13 tai uudempi.

Hinnat: Pohjoinen Eurooppa 229,40 €, lisätiedot: Raymarine

 

Lisää töitä akulle

Litiumakku on arvokas investointi, mutta veneessä sen vuotuinen käyttöaika jää lyhyeksi. Yksi ratkaisu on siirrettäväksi suunniteltu BOS battery S. Kun veneily on tauolla, noin 10 kg painavan akun voi ottaa mukaansa ja valjastaa huviin tai hyötyyn, vaikkapa aurinkosähkön varastoksi.

Tämä konsepti nostaa akun käyttöasteen uudelle tasolle. Akku toimii rinnan lyijyakkujen kanssa älykkään BMS-järjestel-män ansiosta, ja modulaarisia akkuja voi kytkeä yhteen.

Akun kapasiteetti on 1024 Wh.

Hinta: 1 500 €, lisätiedot: BOS AG

 

Monsteri moottoriksi

Diesel-sähköhybridi perämoottorissa? Kyllä, ruotsalainen OXE Marinelta on tulossa tämän vuoden lopulla harvinaislaatuinen perämoottori OXE Hybrid 450. Diesel-sähköhybridejä kyllä on, mutta ei perämoottoreissa.

Diesel-voimanlähde perustuu OXE 300-malliin, jossa on BMW:n 3,0 l ja 300 hv moottori. Sen voimalinjaan on yhdistetty 150 hv sähkömoottori vetohihnalla. Moottoreita voi käyttää erikseen tai yhtä aikaa, jolloin yhteisteho on 450 hv. Haluttaessa sähkömoottori toimii akkujen laturina dieselillä ajettaessa.

Hinta ei vahvistettu, lisätiedot: OXE Marine

 

 

 

Automaattisesti laituriin

Yamaha esitteli Miamin venenäyttelyn yhteydessä oman DockPoint-rantautumisavustimiensa protoa. Sen on tarkoitus tulla markkinoille keväällä 2024. Vastaavia järjestelmiä on jo muutamalta valmistajalta.

DockPoint-avustin tulee Helm Master EX -ohjausjärjestelmän osaksi.

Järjestelmä hyödyntää GPS-paikannusta. Laituripaikkojen sijainnit ohjelmoidaan järjestelmään etukäteen. Kun vene tulee lähelle sijaintia ja DockPoint kytketään päälle, järjestelmä ajaa veneen laituriin itsenäisesti ja oikeassa asennossa.

Hinta Ei määritelty

Uutta virtaa

 

Mobiililaitteiden USB-C-portit ovat yleistymässä samaan aikaan, kun vanhempia USB-liittimiä on vielä käytössä. Kahden standardin kiemuroita voi välttää Scanstrutin uusilla latureilla, joko langattomalla Nano 10 W:llä tai Rokk Charge Pro -pikalaturilla, jossa on sekä USB-A- että USB-C-liitin. Rokkin suurin teho on 36 W tai 60 W 24 V järjestelmässä.

Hinnat Nano 10W 199 € ja Rokk Charge Pro 85 €, lisätiedot Scanstrut, Maritim

 

 

Lue myös nämä

X