Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Esittelyssä Revolution 24 – Karu hippi

Ranskalainen Revolution 24 tutkii kuinka vähäisillä muutoksilla avomerikilpailuissa voittavaa runkomallia voi soveltaa retkipurjehdukseen. Hyvin vähäisillä, jos vain miehistön asenne on oikea.

17.01.2022

Kirjoittajapasi nuutinen

KuvaajaAndreas Lindlahr, Pasi Nuutinen

Ekstremisti tämä pieni ranskalainen on, ilman muuta. Ilmeeltään ja toteutukseltaan määrätietoinen oman tiensä kulkija, jota ei juuri kiinnosta muiden hyväksyntä, paheksunta tai kummeksunta.

Asenne on niin täynnä hyväntuulista seikkailumieltä, että äijämäisyyden keskeltä mieleen nousee pikemminkin aurinkoinen elämäntaiteilija kuin kurttuotsainen survivalisti.

Sillä seikkailuvene Revolution 24 on, pienen ranskalaisveistämön kolmas ja kooltaan keskimmäinen versio siitä, kuinka scow-keulainen avomeriraaseri kesytetään retkipurreksi. Testivene on ensimmäinen yksilö ja valmistettu pariskunnalle, joka tutkii sillä Bretagnen vuorovesirannikoita. Nostokölin ansiosta he pääsevät käytännössä mihin satamaan tahansa, milloin tahansa. Jos niikseen tulee, vene leiriytyy laskuveden paljastamalle merenpohjalle kölinsä ja kahden peräsimensä varaan.

Katedraali sisällä

Nostokölin laatikko ulottuu pohjasta ruffiin asti, mikä pakottaa kulkuluukun epäkeskeisesti paapuurin puolelle. Turkkia ei ole, vain paksut kumimatot pohjalevyn päällä kaarien väleissä. Vasemmalle jää niukka pentteri. Tässä yksilössä karuus on asiakkaan valinta, mutta kovin paljon lisävarustelua ei pieneen tilaan mahtuisikaan.

Askel keulaan päin, ja hämmästys saa huokaisemaan. Yhdistetty salonki-kajuutta on valtava kooltaan ja ilmiömäisen valoisa. Pystyt varalaidat ja pyöreä keula maksimoivat sisätilat melkein veneen äärimittoihin asti ja pleksi-ikkuna kattaa koko ruffin mastosta eteenpäin.

Pääsalongissa on vaikea uskoa olevansa vain 24-jalkaisessa veneessä. Sohvien pituus on yli kolme metriä.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 1/2022.

Revolution 24

Hinta alk. 75 000 € (ALV 0%)

Runkopituus 7,25 m, vesilinja 6,00 m, leveys 2,89 m, syväys 0,90-1,90 m, uppoama 3 120 kg, kölipaino 350 kg, isopurje 22,0 m², genua 22,0 m², genaakkeri 60,0 m², CE-luokka B3 / C6.

Suunnittelu David Raison, David Roy,  valmistaja Afep Marine, valmistusmaa Ranska.

Historia David Raison on ranskalainen venesuunnittelija, joka kohautti purjehdusmaailmaa vuonna 2011 voittamalla MiniTransat kilpailun itse piirtämällä veneellään Magnum. Raison oli kyllä kilpaillut ennenkin ja menestyksellä, samoin hänen aiemmat purtensa olivat olleet iskukykyisiä, mutta nyt oli kyse ihan muusta: tylpällä scow-keulalla varustettu vene oli jotain, mitä ei avomerikisoissa oltu koskaan nähty.

Sittemmin ne ovat vallanneet alaa kiihtyvällä vauhdilla. Parhaimmillaan ne ovat olleet pitkissä, kovavauhtisissa avomerikisoissa, joita juuri ranskalaiset rakastavat. Class40:ssä on kerätty voittoja Raisonin veneillä, häneltä ja useilta muilta suunnittelijoilta on tulossa mm. Imoca60-projekteja.

Vielä Raisonilla katsotaan olevan pieni etumatka kilpailijoihinsa. Seuraavan askeleena hän kehittelee kantosiipien lisäämistä scow-raasereihinsa.

 

X