Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Esittelyssä Nord Star 33+ – Entistä parempi

Nord Star 33+ on plus-sarjan uusin tulokas. Enää ei puhuta yhteysveneestä, plussan myötä Nord Starista on tullut myös aito matkavene.

11.11.2021

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajaanton reenpää

Pohjanmaalla on kolme menestynyttä venevalmistajaa, joiden veneissä on paljon samoja ominaisuuksia ja piirteitä. Targa, Sargo ja Nord Star ovat kaikki löytäneet oman paikkansa niin kotimaisilla kuin ulkomaisillakin markkinoilla. Ja vaikka veneet ovat lähtökohdiltaan samankaltaisia, ovat ne kaikki kuitenkin persoonallisia ja toisistaan jossain määrin poikkeavia.

Nord Star on ryhmän uusin tulokas, mutta ei uusi enää sekään. Ensimmäiset Nord Starit valmistettiin jo niukasti viime vuosituhannen puolella.

Kun Targan ja Sargon ilmeeseen on aina kuulunut tietynlainen eleettömyys, on Nord Star erottautunut joukosta sekä linjoiltaan että tyyliltään. Se on aina ollut hieman ”koristellumpi” kuin muut.

Runsas vuosi sitten yhtiössä tehdyn sukupolvenvaihdoksen myötä Nord Star -mallistoon on tullut uutta ilmettä, ja samalla veneiden käyttötarkoitusta on selkeästi laajennettu. Nyt uusissa plus-sarjan cruiser-malleissa (28+ ja 31+) on panostettu aiempaa merkittävästi enemmän matkaveneilyyn ja veneessä asumiseen. Samalla veneiden linjoja on muutettu ja sekä ulkoista että sisätilojen tyyliä kokonaisuudessaan.

Plussan kanssa samalle rungolle rakennetaan edelleen myös pilot-mallia, joka on perinteinen Nord Star ja enemmänkin yhteysvene kuin matkavene.

Saimme tilaisuuden tutustua Nord Star 33+ cruiseriin Raaseporissa. Vene oli varustettu kahdella 270-hevosvoimaisella Mercury Diesel 3.0L -moottorilla, mikä ei ole aivan tavanomainen valinta Nord Stariin. Kuten yleensäkin tämän tyyppisissä veneissä, suosikkimerkki on Volvo Penta, jonka osuus on noin 85 prosenttia. Loput ovat Mercuryjä, joskin Nord Stareihin on tarjolla näiden kahden lisäksi myös Yanmar.

Moottorin sähköisesti avautuva kansi paljastaa suuren moottoritilan, johon mahtuvat hyvin myös kaksi suurta Volvo Pentan D6-moottoria.

Nord Starin pienin moottoriteho on yksittäisen Volvo Penta D6-400 DPI:n 400 hevosvoimaa. Valmistajan mukaan sekin riittää, joskin niukasti. Suurin moottoriteho puolestaan löytyy kahdesta VP D6-440 DPI -moottorista, jolloin kampiakseliteho on 880 hv. Tällöin vene saavuttaa parhaimmillaan 45 solmun huippunopeuden.

Nord Star 33+ on jatkoa aiemmalle NS32-mallille. Pilot-versiossa edeltäjän ilme on edelleen nähtävissä, mutta cruiser on kokenut sisätiloissaan melkoisen kasvojen kohotuksen. Sisustuksen värimaailma on maltillinen ja rauhallinen. Tässä yksilössä sisustuspuuna oli tammi, mutta tarjolla on myös tummempi pähkinä.

Ohjaamo on ergonomisesti onnistunut ja näkyvyys on erinomainen joka suuntaan.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 11/2021.

Tilaa Vene-lehti tästä.

 

X