Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Esittelyssä Dragonfly 40 – Vauhdikas vaeltaja

Trimaraani taipuu matkapurreksi niin vaikeasti, että sitä harvoin edes yritetään. Dragonfly 40 saattaa olla onnistuneimpia tulkintoja aiheesta. Silti konseptin ristiriitaisuutta ei voi olla havaitsematta.

11.06.2021

Kirjoittajapasi nuutinen

KuvaajaNils günther, Pasi Nuutinen

Iso trimaraani sivuponttonit suppuun taitettuna yksirunkoisten laiturissa on niin eksoottinen näky, että se saa perheveneisiin tottuneen lievästi varuilleen, kun virityksellä pitää lähteä vesille.

Tässä asennossa Dragonfly 40:n ponttonit työntyvät keskirunkoa syvemmälle veteen ja tekevät veneestä tavallaan kaksirunkoisen. Leveys on neljä metriä, ison modernin purren luokkaa, mutta noste kauemmas äärilaidoille sijoittuneena. Niinpä ajo moottorilla osoittautuukin erittäin vakaaksi. Ketteryys ei tosin ole yhtä hyvä kuin kölinsä ympäri kiepahtavalla monorungolla, ja ahtaassa satamassa keulapotkuria arvostaa järkevänä lisävarusteena.

Aallonmurtajan ulkopuolella aukeaa Kielinlahti, johon kevyt ja reikäinen tuuli piirtää laikkuja. On melkein hypnoottista katsella, kun ponttonit työntyvät ulos (sähköisesti) ja kiristävät vähitellen niihin kiinnittyviä vantteja ja peräharuksia. Purjehdusvalmis vene 40 on 8,40 metriä leveä.

Monirunkoisten lähtökohtainen etu on se, että ne saavat oikaisevan voimansa suuresta leveydestä. Purjealaa voidaan kasvattaa ilman kölipainoa niin, että se riittää reilusti kompensoimaan pienen lisäyksen märkäpinnassa.

Testissä oli Ultimate-versio, jossa on 19-metrinen hiilikuitumasto ja 140 neliömetrin genaakkeri.

Sisällä tilojen määrä ja koko ovat hämmästyttävät trimaraanille, mutta kohta ne tuovat muistoja solakoista pohjoismaisista matkapursista ennen leveärunkoisten valtakautta.

Pentteri on lievästi viisto L-mallinen ja siinä näkyy jo runkomuodon rajoitus säilytystiloille. Kyljet kaartuvat voimakkaasti sisään vesilinjan tasalla eikä käyttöön jää yksirunkoisen syvää pilssiä. Pentterissä on pienet ylä- ja alakaapit, mutta jo astioita joutuu sijoittelemaan myös vastalaidalla olevan, istuimettoman karttapöydän kaapistoihin.

Varsinaiset työt kyllä sujuvat molemmissa pisteissä ihan hyvin. Pentterissä on kaksi reilua allasta ja kohtuullisesti työtasoa. Testiveneessä oli induktioliesi ja ylähyllyyn upotettu mikrouuni, vakiona molemmat ovat tavanomaisia kaasulaitteita. Karttapöydän päälle on kätevästi esille koottuna navigointi- ynnä muun elektroniikan käyttöpaneelit.

Keskirungon kapeus johtaa tilaratkaisuun, joka on tuttu vanhoista kapeista yksirunkoisista. Mutta salonki on paljon korkeammalla eikä syvä pilssi anna säilytystilaa.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 6/2021.

 

X